Cruciada“ caricaturilor : Musulmanii nem�eni despre r�zboiul caricaturilor
• „noi, musulmanii, avem respect fa�� de Isus �i Moise parc� mai mult dec�t au chiar unii cre�tini“, „nu �tiu dac� nou�, cre�tinilor, ne-ar conveni ca s� fac� cineva o caricatur� cu Sf�nta Maria �mbr�cat� cu fust� scurt�“, „publicarea caricaturilor fie este o prostie pornit� de la danezul respectiv, fie este un plan care vizeaz� aspecte ce �in de petrol, de politic�“, s�nt c�teva din opiniile celor intervieva�i de Monitorul • musulmanii din Neam� condamn� la unison publicarea caricaturilor care �l au ca subiect pe Profetul Mahomed • ei nu s�nt de acord nici cu r�spunsul extrem de violent izbucnit �n lumea arab� • Toleran�a este ceea ce au uitat „eroii“ �n a�a-zisul „r�zboi al caricaturilor“. Dup� ce un ziar danez, urmat apoi de altele din mai multe ��ri europene �i din Iordania, a publicat, �n 2005, mai multe caricaturi av�ndu-l ca personaj principal pe Profetul Mahomed, reprezentat chiar ca terorist, au urmat proteste incendiare �n lumea musulman�. Iar musulmanii au fost din nou eticheta�i ca fanatici. Ei �i justific� reac�ia prin aceea c� a fost lezat� valoarea suprem� a religiei lor, iar ziarele care au publicat caricaturile se ap�r� f�c�nd apel la libertatea de expresie. Numai c� este o accep�iune dus� la extrem, care practic ��i d� voie s� publici orice. A�adar un r�zboi care opune o valoare spiritual� uneia democratice. Cel pu�in la suprafa��. Pentru c� o �ntrebare se na�te legitim: Oare, �tiut fiind fanatismul religios al musulmanilor, cei care au luat hot�r�rea de a face publice caricaturile nu au prev�zut deloc amploarea r�spunsului? Pare pu�in probabil. Iar de aici p�n� la a te g�ndi la o provocare nu e dec�t un pas. Oricum, noi cre�tinii �tim mai bine dec�t oricine unde pot duce cruciadele. De orice fel.
Dup� ce un s�pt�m�nal din Roman a preluat caricaturile, am �ncercat s� afl�m care este opinia c�torva persoane de confesiune musulm� din Neam� despre cele �nt�mplate. Ace�tia au condamnat publicarea imaginilor cu Mahomed, pe un motiv uman, sufletesc: nu se cade s� ataci anumite valori sau, altfel spus, s�nt valori de care nou�, muritorilor, nu ne este permis s� ne batem joc, indiferent de religie, au spus ei. Condamnat� a fost �i replica extrem de violent�. Oricum, un lucru este cert: c�nd zg�nd�ri un cuib de viespi, n-ai cum s� scapi nev�t�mat.
„Noi, musulmanii, avem respect fa�� de Isus �i Moise parc� mai mult dec�t au chiar unii cre�tini. Noi nu ne permitem s� facem despre ei comedii, cum au v�zut c� au f�cut unii cre�tini despre Isus, m� refer la recenta pies� de teatru, ori despre Moise, m� refer la un film ce avea ca subiect modul �n care a desp�r�it el apele. Revenind la ceea ce s-a �nt�mplat cu caricaturile, noi nu permitem astfel de lucruri, indiferent cine le face. Nu avem dreptul s� ne atingem de astfel de valori. Iar to�i, indiferent de religie, credem �ntr-o for�� suprem�, care este aceea�i, dar fiecare o nume�te cum vrea, Dumnezeu, Alah sau altfel, dup� cum scrie �n Biblie, �n Coran sau �n Thora. Iar de aceste valori nu trebuie s� ne atingem. C�t prive�te reac�ia musulmanilor, ea este fireasc�, dar necontrolat�. (...) �i vreau s� v� mai spun ceva: caricaturile au fost publicate �n 2005 �i de atunci ar fi avut timp s�-�i cear� scuze, dar n-au f�cut-o. Acest lucru dovede�te c� s�nt incul�i, chiar dac� s�nt occidentali“, a declarat Mohamed Awad, doctor la Serviciul de Ambulan�� Bicaz.
Doctorul Abdalla Abu-Alika, medic primar ortoped, �n cadrul Spitalului Roman, de origine iordanian�, a refuzat s� fac� prea multe comentarii vizavi de caricaturile publicate �n presa european�. „Nu comentez �i nu s�nt de-acord, nici cu unii, nici cu ceilal�i. Nici cu cei care au f�cut acele caricaturi, nici cu cei care au r�spuns prin manifest�ri violente“, a precizat medicul Abdalla Abu-Alika, de la Spitalul Roman.
„S�nt arab, n�scut �n Siria, dar am devenit cre�tin ortodox. Din p�cate, n-am v�zut caricaturile, dar, din ce am auzit, par mizerabile. Nu �tiu dac� nou�, ca �i cre�tini, ne-ar conveni ca cineva s� ne fac�, de exemplu, o caricatur� cu Sf�nta Maria �mbr�cat� cu fust� scurt� �i s� mearg� pe trotuar. V� convine a�a? N-am nici o treab� cu musulmanii, dar nu mi se par corecte caricaturile publicate �n ziare. Bine, �i reac�ia musulmanilor a fost exagerat�, dar, dup� concep�ia lor, dup� cum au �n�eles �i au procedat, fiecare suport� acum gre�elile“, a declarat Ibrahim Bitar, patronul firmei roma�cane „Bitar Constimpex“.
O ipotez� interesant� a fost formulat� de �eyhmus Muftuoglu, patron al societ��ii Redwood Company, din Piatra Neam�, care s-a �ntrebat dac� apari�ia caricaturilor nu ar putea fi cumva �i un plan cu miz� politic� �i comercial�, pus la cale de America �i pus �n aplicare de Europa. Aceasta dac� nu a fost doar o „prostie“ pornit� din capul publicistului danez. „Eu consider c� at�t europenii, cei care au publicat caricaturile, �i musulmanii, care au r�spuns violent, au gre�it. Vreau s� v� spun c� democra�ia are o limit�, iar nou�, musulmanilor, nu ne permite religia s� ne batem joc de nici un profet, fie Mahomed, Isus sau Abraham. Pe de alt� parte, credin�a este o problem� a fiec�ruia �i trebuie respectat�, iar politica este o alt� problem�, iar acestea dou� nu trebuie amestecate. Eu mai zic c� publicarea caricaturilor fie este o prostie pornit� de la danezul respectiv, fie este un plan care vizeaz�, eu �tiu, aspecte ce �in de petrol, de politic�“, a declarat �eyhmus Muftuoglu, care este originar dintr-un ora� din sud-estul Turciei unde, a mai spus el, musulmanii �i cre�tinii convie�uiesc f�r� nici un fel de probleme.
Mehdi Tabesh, un cunoscut afacerist din Piatra Neam� a afirmat c� o caricatur� se poate face, o glum� de asemenea, dar nu pe teme religioase, mai ales c� la mijloc s�nt milioane de musulmani: „Se poate face o glum�, o caricatur�, dar nu pe teme religioase. Cred c� fiecare are o opinie pe care �i-o poate exprima. O caricatur� ateist� nu deranjeaz� pe nimeni. Po�i s� faci caricatur� cu oricine, cu mine sau cu altul, dar �n nici un caz pe teme religioase. Ceea ce s-a �nt�mplat nu mi s-a adresat mie sau unui grup mai mare sau mai mic, ci caricatura s-a �ndreptat �mpotriva a milioane de oameni. R�spunsul prin violen�� nu �nseamn� nimic, nu are sens. Toat� lumea are o p�rere despre orice. Lumea musulman� crede ca a�a e bine, lumea cre�tin� cite�te Biblia �i crede c� la ei e bine �i tot a�a. Violen�ele �i scandalul �l fac pentru ei. Mai bine t�ceau �i-i l�sau �n pace, nu trebuia s� le r�spund�“.
Dincolo de vorbe, de opinii, r�m�n faptele. Agresori �i victime �ntr-un r�zboi pe care nu l-au pornit ei. A meritat ducerea la limit� a libert��ii de exprimare acest pre�? Vom vedea, dar cert este c� o �i mai mare pr�pastie s-a c�scat �ntre europeni �i lumea arab�. Lumi care se exprim� pe coordonate existen�iale total diferite. Se pare ireconciliabile.
|