H�rburile din curtea scolilor
• din 32 de microbuze tip Aro 338 date pentru transportul elevilor dintr-un sat �n altul, mai functioneaz� 5 • celelalte ruginesc nefolosite, pentru c� s-au h�rbuit de tot • 26 de comune nemtene au fost cadorisite, �n urm� cu cinci-sase, chiar sapte ani, c�nd s-a introdus moda transportului elevilor dintr-un sat �n altul pentu a �nv�ta �n clase cu efective considerate normale si cu profesori calificati, cu mijloace de transport devenite acum veritabile h�rburi pline de rugin�. Unele dintre cele 26 de unit�ti administrativ-teritoriale au primit chiar si c�te dou� microbuze ale acestei m�rci, dup� nevoi. Este vorba despre B�rg�oani, C�ndesti, Cr�c�oani, F�urei, Poiana Teiului si Stefan cel Mare. Cea mai c�stigat� dintre toate cele 96 de comune �n care exist� microbuze scolare la ora actual�, fie ele Aro 338 sau Fiat, pentru c� numai aceste dou� m�rci transport� elevii nemteni dintr-o localitate �n alta, se dovedeste a fi B�rg�oani, unde functioneaz� ambele masini, desi s�nt printre cele mai vechi din judet. Se pare �ns� c� mecanicii si-au f�cut treaba cu simt de r�spundere, astfel �nc�t si �n ziua de azi cele dou� Aro aduc la centru copii din Baratca, Certieni, B�l�nesti si H�rtop, al�turi de alte dou� Fiat-uri, care str�ng scolarii din celelalte sate ale comunei, av�nd �n vedere c� �n total s�nt 13. „Norocosi“ s� circule cu Aro s�nt si copiii din Bozieni, Cr�c�oani si Dulcesti, care desi s�nt plimbati cu mijloace de transport nu dintre cele mai silentioase, pot fi m�ndri c� microbuzele lor au destul de multi kilometri la bord. Pe vremea c�nd Ministerul Educatiei organiza licitatii pentru asigurarea unor mijloace de transport pentru elevi, toate masinile Aro aveau o capacitate de 22 de locuri. Ulterior comanda de microbuze a fost directionat� c�tre Fiat, care a asigurat doar mijloace de transport cu 16 de locuri, �ntr-un caz sau dou� din judet fiind numai cu opt. Mai mici sau mai mari, cert este c� �n momentul de fat� s�nt trase definitiv pe dreapta, si asta de mai multi ani, 27 de masini Aro, care asteapt� s� fie tractate c�tre „fier vechi“. La nivel de judet s�nt �nmatriculate pentru transportul scolar, fie c� fac acest serviciu sau nu, 96 de masini. Nevoie ar fi ca, pe l�ng� cele functionale, s� se mai primeasc� m�car vreo 20, dar promisiuni s�nt doar pentru patru, cinci, cel mult sase microbuze, care ar trebui s� ajung� �n Neamt p�n� la finele acestui an.
Alti bani, alt� distractie
C�t despre microbuzele aflate �n circulatie, prefectul Mihai Archip le-a cerut primarilor nemteni s� se implice �n licentierea lor, introduc�ndu-se astfel �n legalitate. „Vreau ca directorii de scoli s� ia leg�tura cu primarii si �n regim de urgent�, alesii locali s� purcead� la demararea procedurii pentru asigurarea licentelor necesare microbuzelor. Stiu c� acest demers cost�, e vorba de vreo cinci-zece milioane de lei vechi, dar cred c� asta nu e o problem� pentru prim�rii. De asemena, am rug�mintea ca directorii s� supravegheze siguranta elevilor c�nd circul� cu aceste mijloace de transport, s� se verifice c�ti copii urc� la un singur drum, pentru a nu se expune riscurilor“, a declarat prefectul Mihai Archip. Dac� supravegherea elevilor n-ar fi o mare problem�, de multe ori printre ei fiind si cadre didactice care circul� dintr-un sat �n altul pentru a ajunge la ore si s�nt c�t de c�t supravegheati, treaba cu cheltuielile pentru licentiere nu mai e la fel de simpl�, av�nd �n vedere c� s�nt prim�rii �n judet care n-au bani de-o m�tur�. Iar �ntretinerea unui microbuz e o cheltuial� deloc usoar�, av�nd �n vedere c� numai bugetul local suport� contravaloarea combustibilului si plata soferului, chiar dac� �l salarizaz� cu minimum pe economie.
|