�ntre lumi paralele
La vita e bella!
Am �nceput s� ne obisnuim. C-asa-i rom�nul; se obisnuieste cu toate. A �nceput s� devin� banal, chiar dac� mai demult lucrul �sta ne enerva teribil. Din ce �n ce mai des, la intervale din ce �n ce mai scurte, emisiunile televizate, talk-show-urile, stirile si, mai ales, filmele s�nt �ntrerupte de atotputernica reclam�, publicitate insinuat� cu obstinatie �n viata noastr� de telespectatori frenetici. Nu mai e nevoie de nici o argumentatie pentru c� toti �ntelegem rostul acestor fractur�ri de care depinde soarta economic� a unei televiziuni ce se autofinanteaz� si care obtine, din v�nzarea la secund�, resursa necesar� supravietuirii. C� unele spoturi publicitare s�nt de-a dreptul banale, ca s� nu spunem stupide, e altceva. C�, pe ici pe colo, unele mostre publicitare - mai rar, e drept - pot fi suspectate de bun� inspiratie, iar�si nu e foarte important. Important e faptul c� acest manierism publicitar a devenit o caracteristic� a televiziunii contemporane si c� trebuie s� o accept�m ca atare. De altfel, dup� cum prea bine se stie, nici publicatiile tip�rite nu ar putea supravietui �n lipsa acestei modalit�ti de popularizare a reclamei, a produselor de tot felul, a firmelor interesate �n v�nz�ri sau a celor care vor s�-si mediatizeze activitatea. Evident, disconfortul aperceptiv e pregnant, integritatea asimil�rii coerente - mai ales �n cazul filmelor �ntrerupte �n momente de suspans - e serios compromis� dar, dup� c�te se stie, societatea de consum contemporan� e �ntemeiat� pe circulatia banului si, mai mult dec�t at�t, totul cost�. Din recunoasterea obiectiv� a acestei pricini, noi �nsine am devenit �nteleg�tori si, �n ciuda faptului c� de cele mai multe ori ne enerveaz�, accept�m cu stoicism aceast� stare de lucruri ce ne permite s� mai beneficiem, totusi, de serviciile mass-mediei. Cu toate acestea, nu putem trece cu vederea faptul c�, nu de putine ori, s�ntem tentati s� racord�m organic lumea publicit�tii - de regul� optimist�, diafan�, colorat� si foarte bine dispus� - la realitatea �ntrerupt�; tot de regul� pesimist�, plin� de orori, cenusie, searb�d�, trist� si tern�. Acest lucru face diferenta dintre dou� lumi total diferite. Dac� �ntr-o tar� prosper� ti se spune c� poti achizitiona o nou� masin� la un pret pornind de la numai (nota bene... numai!) 13.990 de euro, de pild�, la noi pentru foarte mult� lume informatia poate p�rea o insult�. Ce s� mai spunem de asertiunea sf�toas�: „Pentru o viat� s�n�toas� respectati mesele principale ale zilei“ repetat� consecvent �ntr-o tar� ce �n cur�nd va fi b�ntuit� de foamete. Se mizeaz� probabil pe faptul c� dac� ai avut c�ndva bani s�-ti cumperi un televizor, negresit trebuie s� ai si pentru m�ncare. Din p�cate, lucrurile nu stau chiar at�t de simplu, iar relatia dintre postura de telespectator si cea de gurmand e cel putin �ndoielnic�. Lumea reclamei, recunoastem, e frumoas� si nu pare de loc a fi b�ntuit� de criz�. Chipuri prospere, fete fericite, trupuri lucrate la sal� sau la Spa, arome seduc�toare de cafea fin�, detergenti care te scutesc de eforturi, doamne alerg�nd fericite spre carusel dup� ce au �nghitit hapul minune, c�ini si pisici satisf�cute de gustul de neegalat al delicioaselor pernute cu ficat de g�sc�, prosperi si intrepizi tineri afaceristi venind, asemeni ministresei dezvoltate durabil, cu elicopterul la sedint� dup� ce au semnat un contract, telefoane gratis pe care urmeaz� s� le pl�testi cu nonsalant� c�tiva ani buni de acum �nainte, preturi f�r� concurent� pentru o vacant� de vis �n Caraibe, „alcoolul d�uneaz� grav s�n�t�tii, ca si tutunul de altfel... ca si c�nd ne-ar mai p�sa de asta. Ca s� nu mai vorbim de teribila expresie „la incredibilul pret de numai...“ Iar�si „numai“. Dar „incredibilul“ e cu adev�rat... incredibil. Mai ales c�nd realiz�m c� si ministerele apeleaz� la virtutile publicit�tii. Chiar dac�, de regul�, unele dintre ele taie frunza - stiti dumneavoastr� - la c�ini. Nu stiu c�t� eficient� au reclamele acestea �n Rom�nia de ast�zi. �n ceea ce m� priveste, recunosc c� am fost sensibilizat cu adev�rat de inscriptia de pe o cutioar� cu salat� de icre, ce consemna, nici mai mult nici mai putin dec�t un pret de... Supercriz�. Semn c� am evoluat; mai cu seam� criza. Iat� c� reclama merit�, de regul�, toti banii. Chiar dac� nu ne ajung paralele �ntre aceste lumi... paralele.
|