Epopeea Bicazului - Au trecut 50 de ani
Dep�n�nd amintiri cu pionierii idroenergeticii din Rom�nia
• pe 1 octombrie se �mplinesc 50 de ani de c�nd amenajarea hidroenergetic� Bicaz - Stejaru a �nceput s� produc� energie electric� • Alexandru Diacon a fost cel mai t�n�r sef de proiect din Rom�nia la o lucrare unicat �n tar� - barajul de la Bicaz • despre cum a fost, povesti de pe santier, idealuri si str�mutati �n cele ce urmeaz� •
La 1 iulie 1960, acum mai bine de 50 de ani, apele Bistritei erau oprite de primul baraj din tar�, un baraj de greutate care a creat cel mai mare lac artificial din Rom�nia si a constituit scoala hidroenergeticii rom�nesti. Dintre cei care l-au ridicat mai s�nt destui care pot povesti un fel de legend� modern� a constructorilor din Rom�nia. Pe unii dintre ei, proiectanti, constructori, ingineri de exploatare, i-am �nt�lnit la Bucuresti, prin bun�vointa celor de la Hidroelectrica. E ciudat s� cauti r�d�cinile unei legende; fiindc� Valea Muntelui, asa cum este acum, e rezultatul muncii acestor oameni, a disparitiei meseriei de plutas, al vietilor si al mortilor-niciodat� num�rate oficial, contorizate probabil de Securitate �ntr-o statistic� zilnic� ce au f�cut din Bicaz un loc special. Un loc pentru care, p�n� acum, nu s-a scris nici un recviem pentru electricieni si plutasi.
„Nu ne-au ales dup� vreun criteriu politic. Nu se uitau dec�t la ce stiai. Iar noi aveam capetele pline de proiecte“
La 25 de ani, Alexandru Diacon a fost cel mai t�n�r sef de proiect din Rom�nia: seful de proiect al barajului de la Bicaz. Acum 10 ani era un distins profesor doctor inginer si ne-a spus, m�tur�nd cu palma c�teva generatii: „Le-am fost profesor tuturor“. �n anii ‘50, Bicazul nu era altceva dec�t ordinul unui sef de stat enervat - Stalin - c�tre un sef de stat aflat �n lag�rul rosu, Gheorghiu Dej si sicana politic� a investitiei iugoslave de la Iablanita. Asa se scrie istoria. „Acum 50 de ani, calea ferat� se sf�rsea la Piatra Neamt. De acolo, te urcai �ntr-o c�rut� si mergeai pe drum de tar�, c�utai apoi un plutas de treab� s� urci pe Bistrita sau g�seai un cal s� str�batii muntii. Bicazul era un s�tuc la �ntret�iere de drumuri, colbuit, cu o cr�sm� mai r�s�rit�. Sansa Bicazului a constat �n existenta unui studiu f�cut de profesorul Dimitrie Leonida, studiu important ca g�ndire larg�, pentru electrificarea c�ii ferate, un studiu la nivelul anilor ‘30, si �n sanctiunile economice aplicate de Stalin lui Tito“ avea s� spun� profesorul Diacon. Turbinele luate de la Iablanita au fost primul jalon economic destinat primului cincinal din Rom�nia. Era nevoie de curent electric si de locuri de munc�, de p�ine pentru oamenii peste care trecuse un r�zboi si apoi, nemiloas�, seceta din 1947. „P�n�-n ziua de azi m� �ntreb ce fel de �ncredere trebuie s� fi avut oamenii aceia �n noi, niste b�ieti de 25 de ani, s� ne pun� s� facem ceva ce nu se stia cum se face �n Rom�nia“, ne-a spus r�z�nd, profesorul Diacon. „Erau si specialistii rusi si cehi“ avea s� adauge inginerul Gheorghe Opris. „Dar tot foarte tineri eram, a replicat profesorul. Nu ne-au ales dup� vreun criteriu politic, nu conta c� eram sau nu membri de partid, nu se uitau dec�t la ce stiai. Iar noi aveam capetele pline de proiecte. Am �nceput lucr�rile �n toamna lui 1949, �naintea aparitiei planului national de electrificare, la C�rnu, la Stejaru. Directia de lucr�ri speciale din CFR era singura care avea tunelisti, sau oameni care stiau s� construiasc� viaducte. Primul director a fost un mare inginer constructor, Amedeo Georgescu, l-au judecat dup� aceea, l-au dat afar�. Termen de punere �n functiune: 1956. �n 1953 nu erau comandate toate utilit�tile necesare, iar Amedeo Georgescu a f�cut imprudenta s� spun� c� e practic imposibil s� termin�m. I-au �nscenat un proces: era periculos s� contrazici conducerea de partid si de stat. Nu, nu era singurul care spunea si f�cea cum �l t�ia capul. Rusm�nic� a fost o legend� vie, �n 47-48, a fost condamnat la 25 de ani de munc� la Canal drept criminal de r�zboi. Lucrase pe santier cu prizonieri rusi. A stat la canal un an si jum�tate si, de acolo, l-au adus director tehnic la baraj. Era foarte bun �n meserie: apa este cel mai dur CTC-ist. Lucram cu betoane masive, primele cimenturi hidrotehnice �n instalatii de r�cire s-au f�cut la Bicaz“.
„Am sprijinit muntele �n baraj, exact pe dos dec�t scrie la carte“
La Bicaz s-au excavat si 3.500 mc pe zi. „Tot ce s-a f�cut atunci s-a f�cut cu aprobarea si la propunerea unor pusti. Noi eram aceia!“ spusese inginerul Sever Cerchez. Tot ei erau aceia care au f�cut un tunel de 7 metri, travers�nd muntele. Dar excavatia a avut 12 metri. Este singurul tunel cu dubl� c�m�suial�. Cel care a intervenit �n discutie a fost Gheorghe Opris: „Se lucra cu c�te 100 de mineri odat�, se intra cu pickhammer-ul, se c�ra materialul excavat �nt�i cu c�ruta, cu cai de min�, orbi, apoi cu o moc�nit� cu lemne p�n� ce mica locomotiv� care trebuia s� ajung� la tunel-intrare a luat r�u curba de la Dodeni si s-a dus de-a dreptul �n Bistrita. Sabotaj, s-a strigat. Era un cuv�nt ca o dinamit� la vremea aceea. Tunelul interior e betonat continuu, armat cu dou� plase de arm�tur�, cu sase cadre pe sin�... Mergeau ca niste trenuri cu mecanisme, era ceva special, un cadru f�cea cur�tirea suprafetei, arma interior, exterior, o �ntreag� procedur�, cu pompare si cofrare si la �nceput nu mergea deloc. Rusm�nic� s-a �nc�p�t�nat s�-l fac� s� mearg� si dup� c�teva zile s-au betonat 20 de metri de inel interior. S�nt dou� tuneluri diferite: unul tine muntele, cel�lalt apa“. Versantul st�ng al barajului „curgea“ cu 3-4 centimetri pe zi. „Exacavatia �nceput de jos, a �nceput s� se betoneze numai c�, pe malul st�ng este o falie care separ� sisturile argiloase de gresia de Tarc�u. De la blocul 25 �n sus, a �nceput «s� curg�». Un munte �n care se v�d si azi grinzile de beton armat“, spusese profesorul Diacon. Un munte �n care se injectase emulsie de beton; asa de mult� �nc�t analizele de sol din partea cealalt�, dinspre P�ng�rati, ar�tau c� betonul a traversat muntele. „Lunecarea tot nu se oprise, �ncetinise la c�tiva milimetri pe zi, iar noi nu aveam voie s�-i punem pe o plac� de marmur� pe cei care muriser� �n timpul executiei... Era �n august 1955, vremea era secetoas�, iar noi, disperati. Am dat dispozitie s� continue betonarea blocurilor 24, 25 si 26 si am sprijinit muntele �n baraj, exact pe dos dec�t scrie la carte. Si st� bine asa, si acum“, mai spunea profesorul Diacon.
„Si care au putut, au urcat casele sus, deasupra apelor“
„Lacul de la Bicaz are 1.250.000 metri cubi de ap�. Dedesubt s�nt sate de munteni �nc�p�t�nati, de r�zesi, plutasi. Se f�ceau sedinte la care venea c�te o jum�tate din Guvern s�-i conving� s� se mute. Veneau c�te sase sate, cu 12.000 de oameni. Nu puteti opri Bistrita, spuneau si refuzau s� plece. Atunci, mitropolitul Moldovei a dat ordin s� plece �nt�i bisericile. Si-au plecat �n lume, pe jos, �nt�i bisericile si dup� ele obstile. Numai credinta i-a clintit pe r�zesi. Nu vroiau p�m�nt �n B�r�gan, nu vroiau nici la Vaslui, nici la Husi, ziceau «acolo-i ap� coclit�, murim f�r� munti». Si care au putut, au urcat casele sus, deasupra apelor“, si-a amintit inginerul Alexandru Diacon. De str�mutatii c�rora le e dor si acum de inima lor, ascuns� sub ape, s-a ocupat o �ntreprindere special�, separat�. Le-au f�cut vetre de sat. I-au momit, la �nceput, cu bani multi. Din toate exproprierile care au urmat acestea au fost cele mai suportabile, cred cei care le-au v�zut de aproape. Dar tot au durut. „Stiti cum se mutau? Aveau case din lemn. Le-au dezbr�cat de lut si si-au notat grind� cu grind�, dup� cum erau asezate. Si cuiele aveau num�r pe ele. Le-au dus �n noile lor vetre si le-au asezat, grinzi si cuie p�n� la ultimul, cel pentru pus stergarul �n el, exact la fel. Era impresionant s�-i vezi cum c�l�toreau cu casele dup� ei, �n urma bisericilor si preotilor lor. Numai credinta i-a clintit. Au mutat si mortii. Si am v�zut, ani dup� aceea, merg�nd pe un vaporas, pe lac, unii care vorbeau: „Acuma trecem peste casa lu’ Tint�... Cine o fi fost Tint�?!“
|