O lege pentru evazionisti
EVAZIUNE CU ACTE LEGALE
• guvernantii au �ncercat s� �mpiedice, f�r� succes �ns�, v�nzarea societ�tilor cu datorii • o ordonant� interzice cesionarea actiunilor unor societ�ti care au datorii la bugetul de stat • �n urm� cu c�tiva ani o m�sur� similar� a functionat doar pentru c�teva luni • politistii spun c� ordonanta poate fi fentat� usor de evazionisti • V�nzarea societ�tilor cu datorii la bugetul de stat a fost sport national �n Rom�nia ultimilor 20 de ani. Desi �n nenum�rate r�nduri, politistii, procurorii, dar si alte persoane cu atributii �n combaterea evaziunii fiscale au solicitat legislativului elaborarea unui text de lege care s� interzic� aceste practici, nimeni nu a miscat un deget. Sau dac� au miscat au miscat prost, ambiguu si interpretabil. Asa se face c� �n ultimii ani, evazionistii si-au f�cut de cap, iar prejudiciul produs prin astfel de practici ar fi de ordinul miliardelor de euro. Prins �n corzi de criza economic�, Guvernul a aruncat pe piat� o ordonant� de urgent� prin care se doreste stoparea acestui fenomen. Din p�cate pentru cet�tenii onesti, pl�titori de taxe si impozite, actul normativ poate fi lejer fentat, printr-o schem� simpl�.
P�n� la aparitia OUG 54, smecherii care voiau s� scape de societ�tile pe care le detineau cu acte, dar si cu datorii substantiale, sc�pau de r�spundere foarte simplu. Si legal. Se cesionau p�rtile sociale unor persoane care nu mai puteau fi trase la r�spundere de statul rom�n. Si �n Neamt a existat moda �nstr�in�rii societ�tilor c�tre persoanele insovabile. Adic� cet�teni s�raci care nu au aveau nici un bun pe numele lor, astfel c� �n momentul �n care Fiscul ajungea la ei pentru a recupera datoriile constata c� nu mai poate face nimic. Alti evazionisti si-au cesionat actiunile unor indivizi f�r� domiciliu, sau chiar unor persoane fictive. O alt� variant� aplicat� era aceea de a �nstr�ina p�rtile sociale unor persoane din spatiul extracomunitar care disp�reau f�r� urm�, fiind destul de greu de g�sit.
„M�sura Guvernului nu va stopa �n nici un caz v�nzarea firmelor cu datorii“
Guvernantii au sperat c� prin aplicarea OUG 54, care a modificat legea societ�tilor comerciale, vor stopa acest fenomen al �nstr�in�rii societ�tilor comerciale cu datorii mari la buget, �ns� s-au �nselat amarnic spun specialistii. Prin OUG 54, Oficiul Registrului Comertului este obligat s� comunice Fiscului orice intentie de v�nzare a unei societ�ti. �n 30 de zile, finantistii, dar si alti potentiali creditori au posibilitatea de a opri cesionarea actiunilor, adres�ndu-se instantei de judecat�. Oricum, cei de la Fisc nu vor da liber la o cesiune de actiuni �n cazul �n care firma are datorii la bugetul de stat. Iar acest lucru este comunicat Oficiului Registrului Comertului care nu va perfecta documentele „v�nz�rii“ societ�tii. B�ieti isteti, rom�nii implicati �n acest gen de afaceri au g�sit repede sc�p�ri ale legii. Politistii care au analizat ordonanta spun c� actul legislativ nu va �mpiedica smecheriile cu firmele �nglodate �n datorii. „M�sura Guvernului nu va stopa �n nici un caz v�nzarea firmelor cu datorii. Deja au ap�rut societ�ti de consultant� care �si ofer� serviciile celor care vor s� se debaraseze de firmele cu datorii. Una dintre metodele uzitate, �n conformitate cu OUG 54, este aceea de a accepta noi asociati �n societatea cu probleme, unul dintre ei urm�nd s� preia si functia de administrator. Ulterior, noii actionari vor cere o m�rire de capital, dup� care actionarii care au f�cut datorii se pot retrage linistiti din actionariat. Si asta, pentru c� Ordonanta Guvernului se refer� doar la situatia ced�rii actiunilor c�tre alte persoane si nu si la cea a intr�rii unor noi actionari“, ne-a declarat un ofiter de politie care a dorit s�-si p�streze anonimatul. De obicei, toat� aceast� afacere este taxat� de „consultanti“ cu un 10% din valoarea datoriilor. O parte bun� a OUG 54 se refer� la faptul c� �ntr-un imobil nu-si vor mai putea desf�sura activitatea mai multe societ�ti comerciale. Sau, mai exact, �ntr-un imobil va putea functiona c�te o firm� pentru fiecare camer� disponibil�.
Barajului 17 sau cum s� tepuiesti statul legal
�n ultimii ani, cotidianul „Monitorul“ a prezentat zeci de cazuri de administratori ai unor firme cu datorii uriase la buget si care au sc�pat de orice responsabilitate dup� ce si-au �nstr�inat actiunile. Una dintre cele mai spectaculoase cazuri, taxat cu un frumos NUP de c�tre politisti a fost „Afacerea Barajului 17“. La acest sediu, �n orasul Bicaz, redactorii de la „Monitorul“ au identificat nu mai putin de 27 de societ�ti, majoritatea av�nd datorii de ordinul zecilor de miliarde de lei la stat. Toate firmele au fost aduse din alte judete din tar�, iar �naintea schimb�rii sediului social au c�p�tat si o alt� denumire, probabil pentru a li se pierde mai usor urma. Odate ajunse la Bicaz, cele 27 de firme si-au schimbat vechii actionari cu dou� societ�ti de peste granit�. Este vorba de Way Consulting Corporation Limited si Sylmedia Limited - ambele �nregistrate �n statul Delaware, SUA. Cu alte cuvinte, aceste societ�ti din str�in�tate au preluat firmele cu datorii la bugetul statului rom�n. Se pare c� artizanul �ntregii afaceri, de altfel si administrator al celor dou� societ�ti, este un neozeelandez pe nume Ian Taylor, un individ care nu a f�cut altceva dec�t s� speculeze proasta legislatie din Rom�nia. Politistii au avut �n lucru o anchet� penal� aici, �ns� solutia a fost aceea de ne�ncepere a urm�ririi penale. Motivul? �n Rom�nia anului 2009 nu era interzis s� cesionezi actiunile unei societ�ti cu datorii. �n aceste conditii, p�gubit din toat� afacerea a iesit statul, iar de c�stigat au c�stigat evazionistii. Recent, „Monitorul“ a prezentat un caz similar, de aceast� dat� �nregistrat �n Dumbrava Rosie, pe strada Dudului 16A. Aici s�nt �nregistrate 7 societ�ti comerciale, majoritatea schimb�ndu-si sediul dar si actionarii. Asupra unor firme planeaz� suspiciunea c� ar fi adus prejudicii de miliarde de lei bugetului de stat. Ancheta se afl� �n lucru la Serviciul de Investigare a Fraudelor Neamt.
Cine are interes s� tepuiasc� statul?
Multi s-au �ntrebat, pe bun� dreptate, de ce statul nu ia m�suri pentru a stopa astfel de practici. Unul dintre r�spunsuri ar fi acela c� evazionistii au str�nse leg�turi �n lumea politic�. Ba, mai mult dec�t at�t, presa a relatat chiar cazurile unor „nume grele“ din tar� ce au apelat la acest tertip pentru a sc�pa de datoriile pe care le datorau statului. C� exist� interese uriase la mijloc o demonstreaz� o tentativ� esuat� din anul 2002 de a interzice cesionarea actiunilor societ�tilor datornice. �n acel an, parlamentarii au adoptat un act legislativ �n acest sens, �ns� el nu a rezistat nici un an. Articolul 30 din Legea 414 din 26/06/2002, stipula clar: „(1) Cesionarea sau �nstr�inarea sub orice alt� form� a actiunilor ori a p�rtilor sociale ale societ�tilor comerciale, precum si transferul patrimoniului unei entit�ti apartin�nd unei persoane nerezidente se pot face numai dup� achitarea la bugetul de stat a obligatiilor fiscale de natura impozitului pe profit si a impozitului pe dividende. Fac exceptie situatiile �n care urmeaz� s� se preia obligatiile fiscale restante ale contribuabilului, pe baza unui protocol �ncheiat cu organele administratiei de stat, document din care s� rezulte obligativitatea achit�rii acestor datorii, precum si tranzactiile efectuate pe piata de capital. (2) Oficiul Registrului Comertului este obligat ca la operarea oric�rei modific�ri de natura celei prev�zute la alin. (1) s� solicite dovada eliberat� de organele fiscale teritoriale, din care s� rezulte plata obligatiilor fiscale, sau protocolul �ncheiat cu organele administratiei de stat, �n cazul �n care se preiau aceste obligatii fiscale. (3) Nerespectarea prevederilor alin. (1) si (2) constituie infractiune pentru administratorul societ�tii sau reprezentantul legal, dup� caz, precum si pentru emitentul certificatului de mentiuni si se pedepseste potrivit legii penale“. Din nefericire pentru pl�titorul de r�nd, legea a fost abrogat� la sf�rsitul anului 2003, moment �n care Rom�nia a devenit din nou un rai al evazionistilor.
|