Viata de dup� criz�
• ziua de 1 iulie a adus cu ea si criza • prin magazine preturile au r�mas neschimbate • ultimele zile din iunie �ns� au isterizat nemtenii care au devalizat supermarketurile • c�l�toriile cu microbuzele si taxiurile ar putea s�-i �ncurajeze pe pietreni s� mearg� pe jos • si comerciantii din Roman mizeaz� pe mentinerea vechilor preturi • Si iat� c� a venit si criza de care ne-am tot pl�ns cu totii si se pare c� �n ciuda t�nguielilor, exist� viat� si dup� acest prag. Joi, 1 iulie, majoritatea magazinele din Piatra Neamt practicau aceleasi preturi din ziua precedent�, asta spre ciuda celor care cu doar o zi dou� �n urm� si-au devalizat economiile ca s� fac� stocuri ca pe timp de r�zboi. Zvonurile de la �nceputul acestei s�pt�m�ni care anuntau majorarea TVA-ului cu 5 procente i-au isterizat pe nemteni care au luat cu asalt toate magazinele, dar si statiile de carburanti pentru a-si face plinul la autoturisme, dar si la canistrele ascunse �n portbagaj. Asaltul final s-a dat la Kaufland, unde marti dup� amiaz� si miercuri, a fost de-a dreptul imposibil s� prinzi un cos, iar traversarea magazinului era o adev�rat� aventur�. Scenariul era asem�n�tor la magazinul Plus, unde miercuri dup� amiaz� rafturile, alt�dat� pline cu ulei, zah�r sau f�in�, erau goale. Urma apoi o alt� prob� de r�bdare, cea a statului la cozi pe la case unde �nghesuiala, c�ldura si nervii atingeau punctul culminant. O situatie interesant� s-a �nregistrat la statiile peco, unde solicit�rile pentru butelii au �nregistrat adev�rate recorduri. Oamenii nu numai c� �si schimbau buteliile goale cu altele pline, dar au trecut la achizitii de noi butelii. „Nici noi nu ne d�m seama ce se �nt�mpl�, pentru c� am v�ndut butelii ca niciodat�. Ele nu se vor scumpi, �n afar� de adaosul pe care �l vor suferi ca urmare a cresterii TVA-ului, �ns� b�ntuie un alt zvon. Cred c� acesta a dus la cresterea v�nz�rii de butelii. Acum o butelie cost� 100 de lei, la care se adaug� �nc�rcarea, care este �n functie de capacitatea ei. Dup� scumpire nu cred c� va fi mai mult de 105 lei si tocmai de aceea este greu de �nteles aceast� «b�t�lie» pentru butelii“, ne-a spus o v�nz�toare de la o statie peco din Neamt.
C�rtile si medicamentele vor r�m�ne la aceleasi preturi ca si p�n� acum deoarece TVA-ul pentru aceste produse r�m�ne nemodificat, la 9%. Produsele alimentare probabil se vor scumpi dar procentul de majorare a fost estimat la un maximum 5%. Si dac� m�ncarea si medicamentele vor suferi un salt din punct de vedere al evolutiei tarifelor, nu la fel stau lucrurile pe la patronii de magazine care v�nd covoare, perdele si tes�turi. Mai exact, unii dintre ei, loviti greu de criz� de ceva vreme, pentru c� lumea prefer� s� r�m�n� cu toalele vechi si cu perdelele usor �ng�lbenite, nici nu se g�ndesc la scumpire. Altii, mai fermi, zic c� majoreaz� preturile, pentru c� nu s�nt dispusi s� reduc� din adaosul comercial pentru a r�m�ne cu tarifele vechi. Au g�sit �ns� o solutie - la un covor de c�teva sute de lei v�ndut, dau cu reducere o carpet�, care s� completeze un set. Reducere de 3, 4, 5 lei. Singura scumpire, simtit� de aproape toti nemtenii a fost la carburanti, pretul acestora cresc�nd p�n� la 30 de bani/litru.
Mai scump cu microbuzul, lux cu taxiul
24% TVA �i va �ncuraja pe pietreni s� mearg� mai mult pe jos. Asta
pentru c�, desi �nc� nu s-au operat modific�ri ale tarifelor,
transportatorii se preg�tesc s� creasc� preturile la c�l�toriile
intracitadine. Microbuzistii s�nt �nc� pe 1,5 lei biletul, dar se
preconizeaz� c� o c�l�torie �n Piatra Neamt va ajunge cel putin 2 lei.
Chiar dac� asta nu mai �nseamn� 5% (diferenta la TVA), ci mai
bine de 30%. Operatorii de transport spun c� trebuie s�-si acopere
nu doar TVA, ci si scumpirea carburantilor. Ce-i drept, majoritatea �si recupereaz� ulterior TVA-ul de la stat, spre deosebire de clientii lor, care r�m�n cu paguba. Si taximetristii vor s� majoreze costul pe kilometru. Acum s�nt legati de m�ini si de picioare �ntruc�t, prin hot�r�re de consiliu local, li s-a impus tariful maxim de 2,2 lei si nu au voie s�-l dep�seasc�. �ns� abia asteapt� ca municipalitatea s� ia �n calcul actualizarea tarifelor. Deja foarte multi oameni au renuntat la c�l�toria cu taxiul din cauza crizei si a reducerilor salariale. O majorare a tarifului pe kilometru i-ar descuraja mai tare. Prim�ria pietrean�, cea care, potrivit regulilor, autorizeaz� sau m�car avizeaz� pretul pe transportul de c�l�tori, nu a primit �nc� nici o solicitare din partea transportatorilor. „Deocamdat� nu avem solicit�ri, dar vineri, �n sedinta extraordinar� a Consiliului Local va fi luat� �n discutie aceast� tem�. Pentru biletele pe transportul �n comun, pretul poate fi majorat numai
prin HCL. Tarifele pentru taxiuri au fost de asemenea aprobate prin
HCL, pentru c� noi, prin lege, avem obligatia s� stabilim tariful
maximal. La momentul actual este de 2,2 lei/km. Cei care practic�
mai putin si vor s� ating� acest prag, trebuie s� vin� la prim�rie s�
anunte si s�-si ia un talon. Dac� nu dep�sesc pragul maximal stabilit, e problema lor dac� majoreaz� preturile“, a declarat Radu Tudor, purt�torul de cuv�nt al prim�riei.
Si la Roman se mentin preturile
Cresterea TVA-ului cu 5 procente, de la 19% la 24%, i-a determinat pe comerciantii romascani s� se g�ndeasc� de dou� ori �nainte de a creste preturile, balanta �nclin�nd, �n final, �n favoarea mentinerii preturilor. �n hipermarket-uri si �n magazinele de toate profilele, administratorii au operat TVA-ul modificat �n casele de marcat, conform�ndu-se legislatiei �n vigoare. Comerciantii urm�resc mai degrab� rulajul m�rfii, la preturi constante, dec�t s� se trezeasc� cu marfa expirat� pe rafturi. Pentru a-si mentine clientii obisnuiti cu produsele de calitate, comerciantii nu fac rabat nici de la calitatea m�rfii, aleg�nd mai ales furnizorii mai ieftini si pe cei care vin cu promotii. Marcel G�it�nariu priveste lucrurile si din calitatea de client al marketului de unde �si face cump�r�turile dar si din cel al administratorului unui mic magazin, la tar�. „Am constatat pe 1 iulie, c�nd am intrat �n magazin, c� preturile nu s-au modificat si �sta este un lucru bun, acel patron �si va mentine afacerea si clientii. Nu cred c� prin cresterea TVA-ului va aduce prea multi bani la buget, oricum tot �n capul oamenilor si a micilor �ntreprinz�tori cinstiti se va r�sfr�nge“, a spus Marcel G�it�nariu. Comerciantii, care �si „freac� palmele“ c� vor avea �n continuare profit cresc�nd preturile produselor, se �nseal�, vor rezista doar cei care vor mentine preturile, sc�z�nd adaosurile. „Noi avem un program foarte bun, cu service adecvat, toate actualiz�rile se fac prin internet, nu am �nt�mpinat dificult�ti la introducerea TVA �n casele de marcat. La orice modificare din program, pentru a ne gestiona bine activitatea, �i inform�m telefonic pe operatori si primim toate actualiz�rile prin Internet. Am hot�r�t s� nu modific�m preturile de raft, s� modific�m TVA la marfa din stoc. Am redus adaosul comercial, av�nd �n vedere situatia economic� general�, reducerea salariilor, oameni disponibilizati. Vrem si noi s� ne crestem profiturile. De exemplu, la marfa din stoc, pentru faptul c� a crescut TVA-ul si am sc�zut adaosul, astfel �nc�t clientul s� nu aib� de suferit, am pierdut aproximativ 130 de miloane de lei vechi. Am muncit timp de 10 ani s� ajungem la nivelul acesta. �i respect�m pe clienti, pe foarte multi dintre ei �i cunosc, discut cu ei. Dup� ce pl�tim salariile si utilit�tile, ne mai r�m�ne si nou� un mic profit, dar nu exagerat
“, a declarat Elena Bulai, administrator SC. Bulai-Elemar SRL. De pe 1 iulie, furnizorii au livrat si ei marfa cu TVA de 24%. Unii furnizori au crescut preturile, motiv pentru care comerciantii prefer� s� renunte la acestia, mentin�ndu-i doar pe aceia care �nteleg bine situatia si se conformeaz� mentin�nd preturile. „Singurele produse care s-au scumpit s�nt tig�rile, pentru c� s-au scumpit de la produc�tori si am primit noile preturi si este necesar s� ne conform�m. Avem furnizori care si-au micsorat preturile, astfel �nc�t noi s� vindem la raft produsele cu aceleasi preturi. Este vorba de produsele de baz�: lactate, fructe. Chiar pe 1 iulie au venit preturi mai mici la fructe, asta ne-a dat posibilitatea s� mentinem preturile. Ce-am comandat pentru data de 1 iulie, ulei, zah�r, si �n general, alimente de baz�. Eu nu modific pretul, suport sc�derea prin reducerea adaosului“, a mai precizat administratorul SC. Bulai-Elemar SRL. Comerciantii urm�resc mai degrab� rulajul m�rfii, la preturi constante, dec�t s� se trezeasc� cu marfa expirat� pe rafturi. Nu doar magazinele alimentare au r�mas cu aceleasi preturi ci chiar si cele cu bijuterii si obiecte decorative, de calitate si nu neap�rat scumpe.
END
|