Jaf la BCR Roman (II)
• �ncurcate s�nt itele transform�rii unui cont �ntr-o asigurare de viat� • declaratii la notar si rug�minti din partea angajatei de la banc� • banii, abia peste un an • Scriam ieri despre modul �n care 12.000 de euro ai lui Dasc�lu Ionel, pusi �ntr-un depozit pe numele mamei sale, cu el �mputernicit, s-au transformat �ntr-o polit� de asigurare viat� index-linked. Mama, de peste 80 de ani, �mpreun� cu o fat� au mers la banc� s� treac� un cont �n lei de pe numele s�u pe cel al fetei, Barbu Luminita. O functionar� le-a propus - sustin ele - s� fac� un depozit de alt fel, cu c�stiguri mai mari, f�r� s� le precizeze despre ce este vorba. �n aproximativ 20 de minute fata a devenit fericita posesoare a unei asigur�ri, f�r� s� fie realizate procedurile necesare unei asemenea polite, unde se achita pe loc o trans� de 12.700 de euro.
Cine a gresit?
Aparent, nimeni si toat� lumea. Dasc�lu Ionel a gresit c� nu si-a pus banii pe numele lui, mama sa c� nu l-a anuntat de schimbare (nu stie dec�t s� semneze, e analfabet� si a suferit dou� operatii la ochi), sora c� a semnat niste h�rtii f�r� s� �nteleag� despre ce e vorba si functionara c� a propus o asemenea modificare �n structura economiilor si a aplicat-o rapid. Dac� te iei strict dup� procedurile bancare, pare ok. Mama a semnat un ordin de plat� de peste 12.000 de euro, fata a semnat niste h�rtii care s-au dovedit a fi acceptul pentru o polit�, iar functionara s-a dovedit doar plin� de zel pentru clientii b�ncii si pentru profitul acesteia. Numai c�, dac� ne lu�m dup� declaratii, lucrurile nu stau deloc asa. Cheia �ntregii t�r�senii pare s� stea la functionara de la ghiseu, Bortos Elena.
Declaratiile date de mam� si fiic� �n fata unui notar public arat� rolul activ al functionarei: „Pe data de 11 martie 2010 m-am prezentat la BCR filiala Roman �mpreun� cu fiica mea Botez Luminita pentru a scoate dintr-un cont al sotului meu decedat suma de 2.700 lei, ocazie cu care am lichidat acest cont. Tot �n aceeasi zi, dintr-un alt cont deschis pe numele meu �n care aveam depus� suma de 12.600 lei, am solicitat reprezentatilor b�ncii s� �mi dea banii si s�-l lichideze si apoi s� �nfiinteze un alt cont pe numele fiicei mele Botez Luminta. Am spus spus reprezentantilor b�ncii c� am v�rsta de 80 de ani, nu v�d foarte bine, nu stiu s� citesc, �n afar� de a-mi scrie numele. Nu am solicitat niciodat� �ncheierea unei asigur�ri de viat� pe numele meu sau pentru fiica mea. Am dorit doar lichidarea contului meu �n lei al c�rui titular eram si �nfiintarea unui cont �n care fiica mea s� fie titular, �n care s� transfer�m acesti bani. Nu am v�zut nici un ban si pentru acst lucru am semnat acolo unde mi s-a specificat s� semnez. La final mi s-a dat un contract si un ordin de plat� care a fost apoi ridicat de c�tre Bortos Elena, care a efectuat toate operatiunile, pe data de 5 mai, de fat� cu Botez Luminita“, declara Dasc�lu Elena. Declaratia fetei, Botez Luminita este aproape identic�, cu c�teva complet�ri interesante: „Am fost anuntat� telefonic s� m� prezint pe data de 5 mai 2010 la BCR filiala Roman pentru a l�muri provenienta banilor �n euro. (...) Doamna Bortos Elena a f�cut o declaratie scris� de m�n� �n care era specificat faptul c� suma de 12.700 euro erau ai fratelui meu Dasc�lu Ionel. Eu am semnat doar declaratia respectiv� si contractul care �mi fusese dat pe data de 11 martie mi-a fost ridicat si nu a vrut s� mi-l dea �napoi specific�nd c� �l va trimite la Bucuresti. Atunci am aflat c� era vorba de suma de 12.700 euro si c� era o polit� de asigurare. Nu am solicitat niciodat� deschiderea unei polite de asigurare pe numele meu!“.
B�lb�ieli... �n limitele legii
S� preciz�m un lucru: am cerut l�muriri conducerii filialei Roman a BCR si permisiunea de a vorbi cu functionara. Ni s-a spus c� trebuie acordul biroului de pres� de la central�. Cum distanta de la Roman la Bucuresti este mare, ni s-a spus c� din punctul de vedere al b�ncii totul este �n regul� si c� este vorba de un conflict �n familie. Nu a p�rut suspect� implicarea direct� a functionarei, rapiditatea tranzactiei, nu a fost analizat profilul clientelor si foarte t�rziu s-au cerut l�muriri despre provenienta banilor. De ce a fost nevoie de o declaratie despre provenienta banilor, dac� totul era �n regul�?
Un posibil r�spuns vine din coroborarea datelor si declaratiilor. �n data de 5 iunie constat� Dasc�lu Ionel c� nu mai are banii �n cont si cere explicatii. Intrat� �n panic�, Bortos Elena trece la contraatac, o chem� pe Luminita, �i face o declaratie de provenient� a banilor si „pe 6 iunie o sun� pe sora mea Botez Luminita si doreste s� vorbeasc� cu mama mea Dasc�lu Elena si o roag� s� nu-i fac� r�u, d�ndu-i chiar num�rul personal de telefon, respectiv 0765/460200 ca s� o sune dac� apar probleme. Pe 6 iunie am venit la BCR cu sotia mea Dasc�lu Mihaela ca s�-mi recuperez banii si aflu stupefiat c� nu-i pot primi dec�t peste un an. Atitudinea ostil� si plin� de arogant� a d-nei Bortos Elena m-a determinat s� m� adresez directorului BCR filiala Roman, Vasile L�z�rescu, si s�-i aduc la cunostint� cele �nt�mplate“, a declarat Dasc�lu Ionel. Despre cum s-a implicat directorul, ce m�suri a luat si ce solutii a oferit, �n num�rul nostru de m�ine.
|