A fi sau a nu fi la Casa de S�n�tate
• interviu realizat cu jurist Daniela Soroceanu, fost (?) director al Casei de Asigur�ri de S�n�tate Neamt Reporter: Doamn� Daniela Soroceanu, s�nteti un personaj la mod�. As putea spune chiar controversat. Ati ap�rut �n pres� ca fiind beneficiara unui concediu medical foarte lung, cu sugestia c� lucrurile nu ar fi foarte �n regul� din punctul de vedere al diagnosticului. Cum comentati?
Daniela Soroceanu: Consider c� nu s�nt un personaj la mod� si nici controversat, ci s�nt o persoan� care, la un moment dat �n existenta ei, a avut o viat� public� expus� mediatiz�rii, conjugat� cu o viat� privat�, cu o suferint� �n care s-a intrat mult prea brusc. As putea s� spun chiar cu bocancii. Din punctul de vedere al presei, interesul acesteia a fost justificat atunci c�nd am initiat pentru prima dat� �n sistemul de s�n�tate caravane �n mediul rural. S� nu uit�m anii 2006 si 2007, c�nd nenum�rati furnizori de servicii medicale din Neamt sau nume de prestigiu din lumea medical� m-au �nsotit �n diverse comune pentru ca oamenii s� beneficieze de medicamente atunci c�nd nu existau puncte farmaceutice �n satele noastre si persoanele defavorizate au putut s�-si fac� analize medicale gratuite de care nu beneficiaser� niciodat�, sau tinerele mame gravide au primit o consultatie medical� de la ginecologi de exceptie. Vis-a-vis de viata mea privat�, consider c� o parte a mass-media a cam exagerat, nu m-am �mboln�vit la comand� si viata mea s-a dat peste cap din momentul 5 februarie 2009, c�nd suferinta m-a dobor�t. Profit de aceast� ocazie s� multumesc �ntregului corp medical din judet si din �ntreaga tar�, pe unde am fost pentru a afla c�te o p�rere si medicatie. Eu, familia mea si mai ales copiii mei au fost foarte afectati c�nd mama lor a ap�rut �n ziare cu un diagnostic, ceea ce contravine nu numai regulilor deontologiei profesionale, dar �ncalc� si legile acestei t�ri.
Rep.: Casa de Asigur�ri de S�n�tate Neamt, unde erati director la momentul �mboln�virii (mai) reprezint� o miz� pentru dumneavoastr�?
D.S.: Casa de Asigur�ri reprezint� pentru mine sufletul meu. S�nt �n aceast� institutie de la �nfiintarea ei, am crescut odat� cu ea. A fost o provocare �n 1999, c�nd nu era cadrul legislativ perfect si mi-am pus toate cunostiintele juridice si economice la dispozitia unei echipe pentru a �ncheia primele contracte cu farmaciile din judet, de a deschide piata de servicii medicale, de a reforma un sistem de g�ndire si de actiune �n s�n�tatea nemtean�. A fost greu, a fost bine, a fost r�u, a fost dificil, m-am specializat �n management sanitar, am acumulat studii de s�n�tate public�, de integrare european�, �n politici publice si economie sanitar�. Aceste cunostinte le-am aplicat �n planurile de management din 2005 p�n� �n 2008, c�nd este cunoscut faptul c� nemtenii au avut acces lunar la medicamente, au avut garantat un set de analize medicale gratuite, �n spitale s-au f�cut achizitii de aparatur�, existau medicamente si materiale sanitare, m�ncare si alte asemenea. Miz�, da, normal. Este institutia la care tin, unde m-am implicat si c�reia i-am fost, �i s�nt si �i voi fi loial�.
Rep.: �n ce m�sur� a influentat politicul cariera profesional� si �n ce m�sur� o mai influenteaz� �nc�?
D. S.: Cariera mea profesional� la CAS Neamt a �nceput �n 1999. �n politic� m-am implicat din 2003 si nu politicul �mi influenteaz� cariera. S�nt dublu licentiat, �n drept si �n litere, am un master �n politic� si economie european�, cu alte cuvinte, cariera mea, v� dati seama...
„La data revenirii la serviciu, prerogativele de presedinte director-general vor fi preluate de c�tre persoana desemnat� de Casa National�“
Rep.: Dac� reveniti la Cas�, tot director....? Sau pe ce pozitie? Cine este �n m�sur� s� ne dea un r�spuns?
D.S.: La 27 februarie 2009 am fost revocat� din functia de presedinte-director general al CAS Neamt al�turi de toti ceilalti 41 de presedinti de case din tar�, motivat de faptul c� s-a schimbat legislatia cu privire la conditiile de ocupare a acestei functii. La acea dat�, �nc� din 5 februarie, eram �n concediu medical, iar ordinul de revocare, juridic vorbind, va produce efecte la data �ncet�rii perioadei de incapacitate temporar� de munc�. Pentru aceast� perioad� au fost numite alte persoane pentru a �ndeplini functia de conducere si pentru a face ca institutia s� functioneze corect si legal. La data revenirii la serviciu, prerogativele de presedinte director-general vor fi preluate de c�tre persoana desemnat� de ordonatorul principal de credite, respectiv Casa National�, persoan� c�reia va trebui s� i se predea patrimoniul, documentele, bunurile materiale si b�nesti administrate.
Rep.: S� presupunem c� ati fi fost director �n anul �n care a trecut. Ce m�suri, altele dec�t cele luate de actuala conducere ati fi luat?
D.S.: Din ceea ce am avut cunostint� despre sistem, conjugat cu implicarea mea ca bolnav �n aceast� perioad� de timp, consider c� s-ar fi putut obtine fonduri mai multe pentru Neamt printr-un lobby mai puternic. As fi aplicat anumite mecanisme financiare, care tin de abilitatea unui manager, �ntre titlurile si subtitlurile bugetare, poate as fi negociat adaosuri comerciale la medicamente, mai mici. S� nu uit�m c� �n anii 2005-2006, am fost singurul judet din tar� care a obtinut cel mai mic adaos comercial la medicamentele pentru boli cronice si-mi aduc aminte chiar de discutiile purtate cu presedintele CNAS de la acea dat�, profesor-doctor Cristian Vl�descu, despre aceste negocieri, despre criteriile suplimentare pe care le-am creat si care au atras supliment�ri de fonduri la medicamente. Se pot face foarte multe discutii, dar pentru aceasta ar trebui s� analizez bugetele, executia bugetar�, legislatia, contractele, datoriile, veniturile si tot ceea ce tine de managementul institutiei pentru a putea face o comparatie.
Rep.: E o situatie nou� �n acest moment, spitalele au trecut sau trec �n subordinea autorit�tilor locale. S�nteti consilier judetean, pe o parte a baricadei finantatorilor, veti fi poate la Cas�, pe cealalt� parte. Credeti c� aveti bani destui?
D.S.: S�n�tatea cost� foarte mult, niciodat� nu s�nt bani destui si s�nt convins� c� implicarea autorit�tilor locale �n functionarea spitalelor este benefic�. �nteleg aceast� implicare �n asigurarea banilor comunit�tii locale pentru plata utilit�tilor (gaz, lumin�, c�ldur� etc), pentru plata reparatiilor capitale, investitiilor �n infrastructura spitaliceasc�, �n asigurarea confortului pacientilor, �n parteneriat public-privat, pentru ca din banii proveniti din contractul cu CAS Neamt s� se poat� pl�ti medicamente, materiale sanitare, salarii si impozite, astfel �nc�t s� existe un echilibru �ntre cele dou� surse de finantare (CAS si consiliile locale). S�nt convins� c� dac� autorit�tile locale vor achita plata integral� a utilit�tilor, managerii de spital pot pl�ti medicamente pentru pacienti, m�ncare, salarii pentru personalul medical din sumele provenite din contractul cu CAS. Dac� din aceleasi sume trebuie pl�tite si utilit�tile si salariile medicilor si asistentilor si medicamente si tot ceea ce tine de functionarea unui spital, se va pune presiune asupra bugetului de asigur�ri de s�n�tate si �ntotdeauna se va acuza subfinantarea. Este timpul pentru toti actorii politici si sociali s� �nteleag� c� este prioritatea num�rul unu a judetului.
|