S-a mai t�iat ceva din boiereala bancherilor
• au ap�rut norme care oblig� unit�tile bancare la o mai mare transparent� • clientul are mai multe drepturi ca oric�nd • inclusiv de a rezilia contractul f�r� nici un motiv, �n 14 zile • de ieri se poate pl�ti anticipat, cu un comision de cel mult 1% • Executivul a adoptat un act normativ care transpune �n legislatia rom�neasc� directive europene referitoare la contractele de credit. Conform noilor norme b�ncile au mai multe obligatii, iar clientul are drepturi mai mari ca niciodat�. Ordonanta privind contractele de credit pentru consumatori a fost adoptat pe 9 iunie 2010 si intr� �n vigoare �n 10 zile de la publicarea �n Monitorul Oficial. Creditorii s�nt obligati s� modifice contractele existente �n 90 zile de la intrarea �n vigoare a actului normativ. Conform noilor norme b�ncile nu mai pot percepe comision de rambursare anticipat� dec�t de cel mult 1% �n cazul �n care perioada r�mas� din contract e mai mare de un an si maxim 0,5% pentru perioade sub un an. De asemenea, b�ncile s�nt obligate s� spun� clientilior �n mod clar si �nainte de semnarea contractului, toate informatiile relevante printr-un formular standardizat. Astfel consumatorul poate �ntelege si ultima liter� de pe contract �nainte de a semna. Mai mult, poate compara si ofertele altor b�nci si poate alege oferta cea mai bun�. Se impune b�ncilor s� ofere consumatorilor explicatii corespunz�toare pentru a le permite s� evalueze dac� oferta este potrivit� nevoilor si situatiei lor financiare. Bancherii trebuie s� explice toate informatiile precontractuale, caracteristicile esentiale ale produselor propuse si efectele pe care acestea le pot avea asupra consumatorilor. Clarific�rile privind calculul dob�nzii anuale efective (DAE) permit compararea ofertele diferitilor b�nci nationale sau din alte state europene, �n vederea alegerii celei mai bune oferte. „Consumatorul are dreptul de a renunta neconditionat la un contract de credit, f�r� a invoca motive, �n termen de 14 zile de la semnare“, se arat� �n ordonant�.
Cel mult patru comisioane la un contract
S�nt interzise comisioanele de analiz� a dosarului de credit, �n cazul �n care �mprumutul nu se acord�, precum si comisionul de depunere/retragere numerar pentru plata ratelor la credit. Important este c� un contract de credit nu poate avea mai mult de patru comisioane: de administrare credit, de rambursare anticipat� dup� caz, de penalizare pentru �nt�rzierea la plat� si comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Noile prevederi se aplic� contractelor de credit, inclusiv cele garantate cu ipotec� sau cu o alt� garantie, precum si �mprumuturilor pentru terenuri, sau contractelor de leasing, indiferent de valoarea total� a creditului. Mai mult, prevederile noului act se aplica at�t contractelor noi, c�t si celor aflate �n derulare, indiferent de sum�. Reamintim c� �n luna martie a acestui an una din b�ncile din Piatra Neamt a fost �nvins� �n instant� de Protectia Consumatorului, tocmai din cauza unor clauze abuzive dintr-un contractul de �mprumut. La finele procesului, pe 10 martie 2010, judec�torii au stabilit c� banca era �n culp� si au obligat-o s� modifice clauzele. Banca a �nghitit g�lusca si nu a atacat sentinta Judec�toriei Piatra Neamt. Controalele pe aceast� tem� se fac de cele mai multe ori �n baza unor sesiz�ri, si de cele mai multe ori pl�ngerile s�nt �ntemeiate. Anul trecut comisarii de la Protectia Consumatorului au efectuat 10 actiuni de control la b�nci, iar pentru abaterile depistate patru unit�ti au fost amendate cu suma de 27.000 lei (270 milioane lei vechi). Pl�ngerile nemtenilor referitoare la b�nci se refer�, �n general, la aspecte legate de majorarea dob�nzii f�r� nici o justificare, ori majorarea comisioanelor f�r� notificare. Clienti nemultumiti de b�ncile cu care au contracte au fost si �n acest an, si �n primul trimestru din 2010 Protectia Consumatorului Neamt a �nregistrat trei pl�ngeri de acest fel. �n urma verific�rilor, institutia de control a aplicat trei amenzi ce au totalizat 14.000 lei noi.
|