Premier� la Teatrul Tineretului „Rom�nia 21“ de Peca Stefan
S�mb�t� seara, 24 aprilie 2010, la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt a avut loc premiera spectacolului cu piesa „Rom�nia 21“, un musical de Stefan Peca, pus �n scen� de regizoarea britanic� Pia Furtado. Muzica: Christoph Bauschinger, efecte sonore: Dave Mackie, scenografia: Morgan Large, Ioan Murariu, coregrafia: Andreea Gavriliu, asistent regie: Andreea Dragoman. Spectacolul, realizat �n parteneriat cu British Council, are �n distributie pe: Victor Giurescu, Isabela Neamtu, Horia Suru, Matei Rotaru, Nora Covali, Cezar Antal, C�t�lina Iesanu, Adina Suciu, Rares P�rlog. P�n� c�nd ne vom exprima si opiniile noastre privitoare la un spectacol care, negresit, si-a propus si a reusit s� ias� din tiparele consacrate, cel putin aici, consemn�m opinia t�n�rului dramaturg Peca Stefan privitoare la propria-i creatie: „Rom�nia 21 este o pies� despre identitate, �n care s�nt discutate multe stereotipuri culturale din afara si dinl�untrul nostru. E o pies�-�ntrebare: o �ncercare de a diseca ce �nseamn� istoria recent� a Rom�niei si de a afla care e relatia mea cu propria tar�. �ntr-o parte din acast� istorie a fost copil�ria mea (anii 80), �n alta - tranzitia nesf�rsit�din anii 90 - 2000 - adolescenta si maturizarea. De-aici a venit si decizia s� nu prezint lumea asta realist - ci mai degrab� brechtian. Si muzical - muzica are efectul de a contrabalansa sarcasmul piesei. Cu toate astea, personajele au vise m�rete - �n care familia si relatia cu Dumnezeu s�nt pe primul plan. Fundamental, visele nu s�nt deloc gresite sau aberante, dimpotriv�. E ceva divin care �l m�n� pe Ion, protagonistul, �n drumul lui spre fericire. Numai c�, orbit de dorintele lui, personajul nu-si vede greselile, la fel ca �n orice tragedie. E ceva �n personaj care ar lua orice drum ocolitor si usor dec�t s� se priveasc� sincer �n oglind�. Dar e si ceva �nduios�tor atunci c�nd �l vedem cum tot �ncearc�, din nou si din nou, aceleasi drumuri ocolitoare pentru a-si �mplini dorintele. �ns� niciodat� asum�ndusi responsabilitatea pentru actiunile pe care le face. E o problem� definitorie nu doar pentru celelalte personaje din pies�, dar si pentru societatea rom�neasc� de azi - lipsa generozit�tii de a privi dincolo de tine si de a-ti asuma responsabilit�ti. S-ar putea s� m� �nsel si atunci luati-o ca o poveste �ndep�rtat� dintr-o tar� fictiv�, o comedie muzical�. Chiar dac� nu m� �nsel - tot o comedie muzical� r�m�ne care se trage dintr-o traditie binecunoscut� a noastr�, a rom�nilor, de a face haz de necaz. Ceea ce am realizat din 2004 si p�n� acum �n 2010, �n istoria dezvolt�rii acestei piese - e c� a r�mas (poate �ngrijor�tor) extrem de actual�. Si din semnele pe care le avem, la 21 de ani de la Revolutie (nu la cei 21 pe care �i aveam c�nd am scris-o) s-ar putea s� r�m�n� actual� ceva timp de-acum �ncolo“.
|