Sistemul AEL, „greoi, inflexibil �i incompatibil cu multe alte aplica�ii“
• controlorii financiari ai Camerei de Conturi au semnalat existen�a mai multor riscuri ale utiliz�rii sistemului de Educa�ie Asistat� de Calculator �n liceele nem�ene Curtea de Conturi a Rom�niei a dispus efectuarea, �n cursul anului 2004, a auditului Sistemului de Educa�ie Asistat� de Calculator, deoarece acest proiect, prin dimensiunea �i complexitatea sa, a antrenat un volum mare de resurse financiare, umane �i de timp, bugetul aprobat ini�ial fiind �n valoare de 200.000.000 USD. Misiunea de audit a avut ca obiectiv evaluarea performan�ei desf�ur�rii �i func�ion�rii Sistemului AEL (Asistent Educa�ional pentru Licee), parte integrant� a Sistemului Educa�ional Informatizat. Auditul s-a derulat la Ministerul Educa�iei �i Cercet�rii, la cele 42 inspectorate �colare din �ar�, precum �i la un e�antion de 126 de unit��i de �nv���m�nt preuniversitar (c�te 3 din fiecare jude�). �n Neam�, auditul, organizat �n perioada 31 mai - 25 iunie 2004, a cuprins Inspectoratul �colar �i Colegiul „Petru Rare�“, Liceul de Informatic� �i Grupul �colar Roznov.
�n linii mari, Sistemul AEL este structurat pe urm�toarele module principale: (1) avizier - con�ine �tiri, informa�ii, activit��i, orarul personal, centru de discu�ii etc; (2) clasa virtual� - spa�iu de predare interactiv� de materiale de studiu �n format electronic, cu facilit��i diverse cum ar fi: supraveghere a clasei, preg�tire �i organizare a lec�iilor de c�tre profesor, salvare de sesiuni de lucru, urm�rire a rezultatelor sau activit��ii elevilor, testare �i notare; (3) secretariat - con�ine �n principal catalogul clasei/carnetul de note al elevului, orarul �colii/clasei/profesorului/elevului; (4) biblioteca virtual� - centrul de documentare cu materiale de tipuri diverse �n format electronic (text, documente �n toate formatele uzuale, imagini, filme, demonstra�ii, simul�ri, etc.); (5) administrarea �colii - organizarea personalului �colii, a elevilor, claselor, s�lilor de curs. Func�iile oferite de sistemul AEL asigur� suport �n patru domenii majore: „predare“, „testare �i evaluare“, „gestiunea structurii organizatorice a �colii“ �i „monitorizarea procesului de predare“.
�n Neam�, activitatea de monitorizare a proiectului AEL de c�tre Inspectoratul �colar a fost �ngreunat� de faptul c� institu�ia a fost evitat� de c�tre reprezentan�ii firmei SIVECO Rom�nia SA care, �n cadrul contractului cu Ministerul Educa�iei �i Cercet�rii, asigur� soft-ul �i instruirea utilizatorilor. Ace�tia au preferat s� ia iau contact direct cu unit��ile �colare, informa�iile despre ac�iunile lor ajung�nd la Inspectoratul �colar de la �coli.
Sistem dificil de utilizat
Din datele colectate �n timpul efectu�rii auditului a mai rezultat, totodat�, c� portofoliul de soft disponibil necesit� la fiecare apari�ie a unui nou produs de soft un num�r de alte programe care trebuiau instalate. Nu exista, p�n� la data efectu�rii auditului, o versiune util� utilizatorilor (profesori sau elevi) pentru uz personal. Utilizatorii care vroiau s� lucreze �n afara programului ordonat nu puteau face acest lucru dec�t �n laboratorul �colii �i numai dup� terminarea orelor de curs.
�n urma auditului, controlorii financiari au semnalat existen�a mai multor riscuri ale utiliz�rii sistemului AEL. Ei au precizat c� utilizatorii aviza�i (administratorii de sistem �i unii dintre profesori) de la dou� din cele trei licee din e�antion au sus�inut c� AEL, a�a cum se prezenta la data auditului, era un sistem „greoi, inflexibil, incompatibil cu multe alte aplica�ii externe familiare cadrelor didactice �i elevilor“. Utilizarea sistemului AEL �n volumul total al activit��ilor de �nv���m�nt, �n unit��ile e�antionate, a fost cuprins� �ntre 10% �i 50%. Profesorii au considerat, pentru partea de creare a lec�iilor, dificil� utilizarea sistemului, necesit�nd un timp de efort suplimentar. Totodat�, pe parcursul utiliz�rii sistemului au ap�rut unele probleme la exportul de date, �n sensul c� nu s-au putut face exporturile de baze de date �n anumite formate utilizabile cu alte soft-uri. De asemenea, au ap�rut erori datorate vitezei de transmitere a datelor, care au generat �nt�rzieri �n distribuirea �n re�ea. �n ceea ce prive�te posibilitatea diversific�rii disciplinelor �i cre�terea num�rului de lec�ii, cei intervieva�i au sus�inut c� dezvoltarea bazelor de date implic� rularea greoaie a aplica�iei. �n finalul ac�iunii, controlorii financiari au f�cut o serie de recomand�ri menite s� determine cre�terea eficien�ei sistemului: crerea de c�tre produc�tor a posibilit��ii ca, �n paralel cu lec�iile AEL, s� se poat� derula �i alte lec�ii �n afara acestui sistem; crerea unei versiuni util� profesorilor �i elevilor pentru uz personal, astfel �nc�t ace�tia s� poat� lucra �i �n alte loca�ii dec�t laboratorul de informatic� al �colii; modernizarea dot�rilor tehnice existente �n scopul cre�terii vitezei de transmitere a datelor �i a rul�rii aplica�iei etc.
|