Rom�nia �ntre Wizz Air si Carpat Air
Miercuri dimineata. �n Bucuresti a nins peste noapte iar masinile negre sau albastre sau violete s�nt invariabil albe. Iarna de afar� e contrazis� de soarele puternic. E cald ca prim�vara si e nea ca iarna. Bucuresteanul, iesit de sub p�tur� buimac, nu desluseste cu ce ar fi mai nimerit s� se �mbrace, cu haina de blan� sau cu un pulov�r. Apas� butonul televizorului pentru a primi l�muriri. Canalele informative s�nt �n alert�: dou� avioane cu pasageri, care au decolat de pe Aeroportul Traian Vuia din Timisoara, unul cu destinatia Londra, altul cu destinatia Roma, s�nt �n pericol de a avea bombe la bord (sau �n coad� sau sub scaunul stewardesei!). Televiziunile renunt� la scandalul din Parlament, la starea vremii, la Badea care nu mai apuc�, �n reluare, s�-si ispr�veasc� o fraz�. Stare de urgent� aero-portuar�. C�ti pasageri s�nt �n cursa de Londra? 50 r�spunde f�r� s� clipeasc� purt�toarea de vorbe a aeroportului din Banat. 160, zice o voce din Bucuresti contrazis� si ea de o alta care se aude �n paralel si care crede c� s�nt 142. Directorul aeroportului plec�rilor stie c� avionul companiei Wizz Aer e �n aer, dar cei de la Londra ni-l arat� aterizat chiar la doi pasi de respectivul. Directorul are o scuz� - era cu spatele. La c�t a plecat cursa Carpat Air? La c�t a plecat f�? - se aude vocea, off the record, a purt�toarei de cuv�nt de la Timisoara, vizibil marcat� de somn si de cafeaua neb�ut�. La 6 si 20 i se sufl�, din off. La 6 si 20 respir� usurat� �n microfonul televiziunilor. Noi n-avem nici o curs� de Roma la 6 si 20, intervine, telefonic, directorul Carpat Air. Avem una care n-a plecat: va pleca la 9. P�i cineva spusese c� avionul e �n aer si pilotii decid cel mai apropiat aeroport unde s� aterizeze. Familiile cu veri, frati, neveste, soti plecati spre Roma sau spre Insulele Capului Gri tremur� cu ochii �n televizoare cu toate c�, avionul fiind la 9, rudele lor s�nt �nc� acas�, �si fac un dus, se b�rbieresc, dac� e cazul. Da, dar dac� explodeaz� totusi? Puiule, ce-mi f�cusi Puiule, s� nu mori, pe mine cui m� lasi Puiule? - boceste o femeie sensibil� care-si alint� consortul astfel, cu apelativul din puericultur�. Sotul, cu preocup�ri la toalet�, o atentioneaz� s� tac�: muiere, trezesti copiii! �ntre timp telefonul de amenintare cu bomb� devine, prin sciziparitate, telefoane, concomitent cu anuntul oficial c� cele dou� avioane amenintate s�nt unul si nici acela cu certitudine. Directorul zborurilor de la Timisoara nu reuseste s� se pun� de acord cu seful lui din Ministerul lui Berceanu, secretarul de stat Anton Marin sau Marin Anton fiindc� acesta se declar� revoltat �n direct c� mereu �i este confundat prenumele cu numele si invers, ceea ce �i creeaz� crampe de identitate si buletin. Mai limpede se �nteleg spusele �n englez� ale directoarei de la Wizz Air care s-a consolat cu ideea confuziei si, din respect pentru securitatea pasagerilor, a acceptat s� se supun� relu�rii controalelor de rutin�, cu scotociri p�n� la cele mai intime dedesubturi. Vrei s� zbori cu avionul? Atunci, ca la ginecolog, d� pantalonasii jos si stai frumos pe aparatele cu raze. Dac� ai pitit o bomb� �n cine stie ce cotlon al delicatei tale f�pturi? C�nd scriu, sub impresia momentului, aceste r�nduri, nu se stie �nc� dac� cele dou� avioane, unul �n aer si unul la sol, au fost amenintate de o voce sau de mai multe, dac� glasul telefon�retului tremura sau degaja sigurant�, dac� nu e confundat� Timisoara cu Titicaca, pe alt continent, dac� e vorba de avioane sau, nu cumva, de dou� trenuri care urmau s� plece s�pt�m�na viitoare din Banat spre Oltenia iar anuntata grev� a feroviarilor le-a anulat. Alt� informatie, desigur pe surse si desigur r�uvoitoare, spune c� trenurile din Timisoara nu mai au din vremea R�posatului locomotive si s�nt remorcate cu tractorul, iar tractoarele nu pot pune �n pericol pasagerii fiindc� merg �ncet pe sine si au �n spate c�rute. Iar acum s�nt �n campania de prim�var�.
�ntre Wizz Air si Carpat Air, rom�nul, c�lit la confuzii si abureli politice, st� �n general relaxat. Cum s� te mai miste haosul din c�p�t�nile directorilor de aeroporturi si directorilor din ministere (personaje garantate politic), cum s� te miri c� o bomb� nu e geamantan cu prune iar un avion nu-i tren marfar c�nd ieri premierul Boc m�rea micsorarea pensiilor de alalt�ieri si scurta lungirea av�ntului de tar� care luna trecut� era negativ de lat, acum trei zile pozitiv �n diagonal�, iar azi, la orele 8 (si abia a �nceput ziua!) iesisem din recesiune si intrasem �n incapacitate de pl�ti. Presedintele nu apucase s� ne �mprumute iar la FMI, �mprumut la care desigur, pentru a-l cita, „nu vom apela niciodat�“ asta cu putin �nainte de a ne l�muri c� „f�r� aceast� centur� de sigurant�“ ne vom pr�busi. Ca un avion, care s-a dovedit a fi tren sau trotinet� si care nu e de fapt nimic. Prim�vara �ncepe nu cu ghiocei, ci cu o ninsoare, cu misc�ri de strad� care nu se mai tin si cu un nivel de trai care creste ametitor p�n� la pr�busirea total�. A cui pr�busire? Cum a cui? A avionului care n-a decolat �nc� din motivul c� n-a fost �nc� fabricat, iar teroristii (un tip beat sau tembel, care crezuse c� logodnica lui voia s� fug� cu altul �n Italia), n-aveau efectiv unde s� plaseze bomba.
PS: �n tot acest timp presedintele continu� consult�rile pentru modernizarea Rom�niei. Un punct forte al moderniz�rii este interzicerea traseismului politic, adic� s� c�stigi electoral cu o doctrin� seara si s� te scoli a doua zi prest�nd �n dormitorul altei doctrine. Buah! E imoral, ilegal si, pe deasupra, �ngras�. Initiativa apartine „independentilor“, singurii politicieni care lupt� din r�sputeri, al�turi de domnul B�sescu, pentru moralitate. Era timpul s� r�sar�, curat�, o nou� fort� politic� �n Rom�nia.
|