B�NCI R�PUSE DE CLIENTI
• unele unit�ti bancare au fost prinse cu abateri • una din acestea a fost actionat� �n instant�, pentru clauze abuzive • banca a pierdut procesul �n prim� instant� • „Pe parcursul anului 2009 am avut 10 actiuni de control la b�nci, iar pentru abaterile depistate patru unit�ti au fost amendate cu suma de 27.000 lei“, a declarat Nicoleta Nica, directorul Protectiei Consumatorului Neamt • se preg�teste un nou act normativ privind contractele de credit • �n ultimii ani sistemul bancar a �ngenunchiat suficienti clienti care, fie nu au fost foarte atenti la �ncheierea contractelor, fie au suportat nedrept�tile bancherilor care le-au majorat abuziv dob�nzile, sau nu i-au notificat despre anumite modific�ri contractuale. Cei care s-au simtit nedrept�titi s-au adresat Protectiei Consumatorului, �n speranta c� vor obtine dreptate. �n cele mai multe cazuri au avut dreptate, drept pentru care b�ncile au fost amendate. A fost �ns� si un caz mai deosebit, c�nd Protectia Consumatorului a actionat �n instant� o banc� pentru clauzele abuzive din contractul cu un client. La finele procesului judec�torii au stabilit c� banca era �n culp� si au obligat-o s� modifice clauzele contractuale. „Pe parcursul anului 2009 am avut 10 actiuni de control la b�nci, iar pentru abaterile depistate patru unit�ti au fost amendate cu suma de 27.000 lei (270 milioane lei vechi, n.r). La una din unit�tile bancare am constatat c� �n contract avea clauze abuzive, iar procesul verbal de constatare l-am depus la instanta de judecat�. Pe 10 martie 2010 Judec�toria Piatra Neamt a solutionat dosarul �n favoarea noastr�, stabilind c� �ntr-adev�r era vorba de clauze abuzive. De altfel, toate controalele s-au f�cut �n baza unor reclamatii ale consumatorilor, cele mai multe din acestea fiind fondate. �n principiu acestea se refereau la aspecte legate de majorarea dob�nzii f�r� nici o justificare, majorarea comisioanelor f�r� notificarea clientului, ceea ce denot� lipsa de comunicare“, a declarat Nicoleta Nica, directorul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului Neamt. Clienti nemultumiti de b�ncile cu care au contracte au fost si �n acest an, si �n circa dou� luni si jum�tate din 2010 Protectia Consumatorului Neamt a �nregistrat trei pl�ngeri de acest fel. �n urma verific�rilor, institutia de control a aplicat trei amenzi ce au totalizat 14.000 lei noi.
Bancheri, vi se preg�teste ceva
Un nou proiect de lege referitor la contractele de credit si protectia consumatorilor prevede mai mult� transparent� si drepturi noi pentru cei care se �ndatoreaz�. Acesta ar putea deveni liter� de lege chiar de la mijlocul anului. Proiectul reglementeaz� informatiile ce trebuie oferite consumatorilor �n stadiul precontractual si cele care trebuie incluse �n contractul de credit. Comunicarea c�tre consumator trebuie s� se fac� pe un formular standardizat, cu informatii care pot permite compararea mai multor oferte. S�nt stabilite conditiile �n care consumatorul poate rambursa anticipat creditul, dreptul acestuia dar si compensatia pe care creditorul o poate percepe la rambursarea anticipat�. Aceasta nu poate dep�si 1% din valoarea creditului rambursat anticipat sau 0,5%, �n functie de perioada de plat�. S�nt si cazuri concrete c�nd b�ncile nu pot percepe aceast� compensatie. Consumatorul are dreptul s� se retrag� din contractul de credit f�r� a invoca nici un motiv, �n 14 zile de la �ncheierea contractului. Se prevede si un regim mai usor pentru descoperirile de cont, acum cu dob�nzi destul de mari. Pentru a se evita supra�ndatorarea, banca este obligat� s� verifice bonitatea clientului, capacitatea sa de plat�. �n ce priveste calculul dob�nzii anuale efective (DAE), prin noua formul� de calcul se doreste oferirea unei reprezent�ri numerice si comparabile a costului, astfel �nc�t s� se poat� compara ofertele mai multor b�nci, nationale sau din alte state membre, �n vederea alegerii celei mai bune oferte. �n esent� noile norme prev�d �nl�turarea unor bariere existente �n prezent, �ncurajarea serviciilor de creditare transfrontaliere, ce ar avea ca impact cresterea gradului de informare, alegerea celei mai bune oferte si sc�derea riscului de supra�ndatorare.
END
|