Sensuri giratorii... produc�toare de energie
• un pietrean a g�sit o utilitate sensurilor giratorii • acesta propune prim�riei construirea unor microcentrale sub asfalt •
Orice se poate spune despre nemteni numai c� nu s�nt �nzestrati cu imaginatie, nu. Din ciclul „pietrenii spun lucruri tr�znite“ se poate cita si ideea unui cet�tean al urbei noastre care a g�sit o alt� utilitate sensurilor giratorii. Omul, consolat cu ideea c� aceste reglement�ri rutiere vor r�m�ne mult si bine pe str�zile noastre, le-a g�sit chiar si o alt� utilitate, care ar putea fi exploatat� �n folosul �ntregului oras. Pietreanul, propune municipalit�tii s� fac� o investitie si s� realizeze niste microcentrale sub asfalt care ar putea produce energie electric�. Documentat, cet�teanul inventiv d� solutia „mur�-n gur�“ edililor iar acestia ar trebui doar s-o pun� �n practic�. „Ast�zi am parcurs orasul cu masina. Aglomeratia zilnic�, sensuri giratorii, soferi gr�biti, soferi nervosi, pietoni neatenti... Stau si m� g�ndesc dac� nu ar fi util ca �n apropierea acestor sensuri giratorii, undeva la 10-15 m �naintea acestora s� fie montate cocoase pentru reducerea vitezei masinilor asa �nc�t s� aib� timp toti s� se asigure la intrarea �n intersectie. Propunerea mea este de a monta niste cocoase speciale care s� produc� energie electric� ce ar putea fi folosit� pentru iluminarea unei f�nt�ni arteziene sau pentru iluminat stradal. Ar fi un fel de nanocentral� rutier� subteran�. Sistemul este fixat sub carosabil si arat� ca o mic� denivelare, un dublu plan �nclinat, peste care trec rotile automobilelor, pres�ndu-le. �n momentul ap�s�rii, placa superioar� a instalatiei comprim�, la r�ndul ei, spatiul de dedesubt, unde se afl� apa. Aceasta p�trunde printr-o valv� �n �nc�perea principal�, aici antren�nd o mic� turbin�, dup� care revine printr-o alt� valv� �n circuitul initial. Miscarea turbinei produce astfel curent electric, stocat �ntr-o baterie. Un singur autoturism genereaz�, �n trecere, circa 80 wati, dar la un trafic intens cantitatea de energie electric� ar fi suficient� pentru actionarea semafoarelor si pentru iluminatul public. Si aceasta, f�r� cheltuielile de productie cunoscute. As mai avea �nc� o idee: pavarea trotuarelor cu pavele care preiau energia pasilor si o transform� �n electricitate“, scria pietreanul cu idei pe adresa electronic� a prim�riei pietrene. Desi reprezentantii prim�riei nu au r�spuns �nc� sugestiei, foarte multi pietreni au comentat ideea iar unul, �ngrijorat c� ar putea fi fortat s� produc� curent electric cu propria masin�, este revoltat de idee pentru c� va consuma prea mult�... benzin�. „Este si o mic� problem�. Energia rezultat� nu e chiar gratis, ci de la masini, care vor consuma ceva mai mult combustibil, mai ales dac� treci de c�teva zeci de ori pe aceste cocoase �n fiecare zi. Iar benzina noastr� �n plus cine-o pl�teste?“, se �ntreba pietreanul internaut. Chelului tichie de m�rg�ritar �i trebuie si pietrenilor... nanocentrale subterane.
|