„Uneori fac sute de versiuni pentru c� scenariul e numai un plan. Scenariul final �l constituie opera �ns�i“
• declara�ia apar�ine regizorului Francis Ford Coppola, care a organizat ieri, �n aer liber, o conferin�� de pres� O conferin�� de pres� cu Francis Ford Coppola la Piatra Neam� nu putea avea loc dec�t �n decorul glacial al „Tinere�ii f�r� tinere�e“, �n fa�a casei Lalu, pe o banc� plin� de z�pad�. O banc� pe care, cu naturale�e, regizorul s-a instalat �ntreb�nd c�tre gazetari: „E bine?“ Cu o �apc� �nchis� la culoare �i un fular bleumarin, �nfofolit �ntr-o hain� groas� �i pantaloni de schi, regizorul clipea bl�nd c�tre jurnali�ti. Greu s� �ntrebi despre un film care de abia se toarn� �i al c�rui scenariu, de�i p�streaz� �ira povestirii lui Eliade, este ca o fiin�� vie, �n continu� schimbare. Nu po�i s� �tii felul �n care va curge o poveste, fie ea scris� ori filmat�, c�tre ce cap�t �i ce fel de final va duce, ce sensuri ascunse va scoate la lumin�. Po�i �ntreba fie despre lucrurile m�runte, concrete, fie despre perspectiv�. Dar nu po�i vedea lucrurile care curg pe dedesubt �i care construiesc para-realitatea filmului. Acel lucru imaterial care face din cadrele rupte, cum ar fi holul casei Lalu, cu modific�ri minore, dar semnificative - un radio vechi, portretul lui Ceau�escu, ni�te chei retu�ate atent - o intrare vetust� de hotel. Po�i �n�elege c� ochiul camerei vede diferit ceea ce noi consider�m a fi normalitate; o lume peste care s-a a�ternut, de zeci de ani, patina cenu�ie a unui mod de via��, a unei s�r�cii patente. Transformarea aceea subtil�, de la o grani�� la alta, de la Vest la Est, de la Nord la Sud. O hain� social� frapant� pentru ochiul viu al unui nou venit. O hain� social� inexistent� �n ochiul rutinat al celor de din�untru. Dac� frigul interior va deveni art�, vom putea spune, �nc� o dat�, �n felul �ntors �n care frumuse�ea se r�zbun� uneori, c� s�ntem noroco�i.
Reporter: Cum vi se pare Piatra Neam�, cum v� par locurile, oamenii?
Francis Ford Coppola: Cred c� Piatra Neam� este un ora� frumos. M-am sim�it tare bine, este pentru a treia oar� c�nd vin aici. �mi place locul, a�a cum e a�ezat, �ntre mun�i. Este pentru a doua oar� c�nd vin aici, �n plin� iarn�. Oamenii s�nt foarte dr�gu�i �i foarte politico�i �i, de�i am filmat aici numai c�teva zile, ora�ul ne-a ajutat foarte mult, ne-au ajutat inclusiv cu film�rile de strad�. �i poli�ia a fost foarte cooperant�. Am fost s� vizitez Casa memorial� „Calistrat Hoga�“, care p�streaz� aerul de epoc�. Dup� cum �ti�i, �n nuvela „Tinere�e f�r� tinere�e“, Eliade plaseaz� casa personajului principal la Piatra Neam�. Am c�utat prin ora� strada Episcopiei, dar n-am putut-o g�si. De asemenea, Eliade vorbe�te despre cafeneaua Select, la care ar fi obi�nuit s� mearg� Calistrat Hoga�, dar cafeneaua nu mai exist� sau n-a existat niciodat�. M� bucur, �n schimb, c� pot filma �n peisajul autentic din lucrarea lui Eliade.
Reporter: S�nte�i familiarizat cu miturile acestei zone, cu ceea ce a scris Eliade despre Ceahl�u sau despre vr�jitoare?
Francis Ford Coppola: Se zice despre Eliade c� n-a avut un g�nd s� nu-l fi trecut pe h�rtie. �tiu c� a scris foarte mult, de la roman �i nuvel� la Istoria Religiilor �i filosofie. Nu cunosc pe nimeni care s� fi citit chiar tot. E extrem de mult. Dar �tiu c� �n Rom�nia �i, �n special �n aceast� regiune, s�nt foarte multe pove�ti, povestiri, basme, incluz�nd mitul din basmul „Tinere�e f�r� b�tr�ne�e“. Cred c� Eliade s-a jucat cu cuvintele c�nd a scris, dar s�nt prea pu�in familiarizat cu tradi�iile de aici.
Reporter: A�i �ntrerupt film�rile o perioad� lung� de timp. Reveni�i dup� 9 ani �n film. De ce acum?
Francis Ford Coppola: Dup� cum �ti�i filmul, ca toate afacerile moderne, reprezint� o �ntreprindere comercial�. De aceea, o parte dintre proiecte nici nu s�nt prea interesante. N-am vrut doar s� fac filme. Am vrut s� �i scriu �i scrisul m-a condus, cu ajutorul unui prieten, la scrierile lui Mircea Eliade. S�nt interesat de temele timpului, con�tien�ei, a reflexiei imagina�iei �n realitate, teme str�ns legate de miturile Indiei; iar Eliade avea un adev�rat instinct al acestor lucruri. Cineva mi-a sugerat s� citesc povestirile sale, �n ideea de a m� ajuta �n scrisul meu �i, citind, mi-am spus: „Din povestirea asta ar rezulta un mic film foarte frumos“. Numai c� deja nu mai e un mic film. Povestirea m-a inspirat �i m-am g�ndit c� ar fi interesant s� vin �n Rom�nia s� lucrez aici. Apropo, am citit �ntr-un ziar c� 90% din echipa mea s�nt rom�ni. Nu-i adev�rat! �n echip�, incluz�ndu-m� �i pe mine, s�ntem numai trei str�ini. A�a c� echipa e 98% rom�neasc�.
Reporter: Cum lucra�i cu actorii rom�ni? E adev�rat c� s�nte�i supersti�ios?
Francis Ford Coppola: Spune�i: „modest supersti�ios“, ca to�i italienii. De�i fularul meu e bleumarin �i are o culoare despre care se spune c� aduce nenoroc, eu �l port. C�t despre teatru... Rom�nia are o mare tradi�ie �n teatru, �n literatur�. Am �nt�lnit actori foarte buni aici. Am v�zut c� se joac� „Volpone“ la Teatrul Tineretului. Cred c� oamenii de teatru se simt bine unii cu al�ii, indiferent ce limb� vorbesc. �i s�nt at�t de mul�i tineri care vorbesc limba englez�. Oricum, cred c� limba vorbit� nu reprezint� nicidecum o barier� �n lumea teatrului.
Reporter: Parafraz�nd numele unuia dintre filmele dvs. celebre, „Na�ul“, se poate spune c� a�i botezat un prim film rom�nesc. S-ar putea zice c� s�nte�i un „na�“ pentru cinematografia rom�n�?
Francis Ford Coppola: Ar fi o onoare deosebit�, mi-a� dori asta. Dar ave�i deja o tradi�ie semnificativ� �i �n teatru, �i �n cinematografie: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie. Exist� deja o tradi�ie �n aceast� parte a lumii. Dar
m-a� bucura s� devin o parte din ea.
Reporter: Cum vi se par rom�ncele?
Francis Ford Coppola: S�nt faimoase pentru frumuse�ea lor �i se spune c� moldovencele s�nt cele mai frumoase. Mai ales �n Piatra Neam�, toat� lumea este �i binevoitoare, �i prietenoas�.
Reporter: La a c�ta variant� de scenariu v� afla�i?
Francis Ford Coppola: Modific scenariul �n fiecare zi. De vreme ce aceasta este bazat pe povestirea �n sine, fac modific�ri �n scenariu �n func�ie de ceea ce v�d �i de ceea ce �nv��, �n func�ie de lucrurile noi pe care le aduc actorii. Au fost, nu �tiu?! Cinci, �ase, opt, nou�, zece versiuni ale scenariului. Dar uneori fac sute de versiuni pentru c� scenariul e numai un plan, a�a �nc�t scenariul final �l constituie opera �ns�i. V� mul�umesc tuturor. V� mul�umesc dvs. Mul�umesc ora�ului Piatra Neam�. Mul�umesc acestei frumoase case.
N.R: Am folosit �ntreb�rile tuturor redactorilor prezen�i la conferin�a de pres� pentru a structura un interviu, a�a cum a curs el. Ar trebui s� ad�ug�m gentile�ea regizorului care s-a fotografiat z�mbitor cu toat� lumea �i a oferit autografe.
FOTO: Regizorul Francis Copola acord�nd un autograf Cameliei Varvara, directorul Monitorul
|