Investi�ii �n confortul pietrenilor
• �n anul 2005, a fost finalizat� prima etap� a moderniz�rii Pie�ei Centrale, fiind reabilitate re�elele pentru utilit��i • valoarea total� a proiectului se ridic� la circa un milion de euro • Serviciul de iluminat public a fost concesionat, pe 15 ani, c�tre Luxten Lighting Company din Timi�oara • �ntreprinz�torul privat va finaliza reabilitarea �i extinderea sistemului de iluminat public �n acest an • autorit��ile locale pietrene au f�cut ordine �n transportul public de c�l�tori • Asigurarea unui comer� civilizat care s� satisfac� cerin�ele cet��enilor, a unor servicii de transport superior calitative, at�t �n privin�a confortului, c�t �i a promptitudinii, a unui sistem de iluminat public modern s-au num�rat printre preocup�rile care s-au �nscris �n demersurile municipalit��ii pietrene pentru schimbarea imaginii localit��ii.
Modernizarea Pie�ei Centrale, pas important spre civilizarea comer�ului
Considerat� cea mai aglomerat� zon� comercial� a localit��ii, care asigura condi�ii precare de depozitare �i v�nzare a produselor, neexist�nd nici suficient spa�iu, dar nici posibilitatea de p�strare a m�rfurilor perisabile �i nu dispunea de suficiente locuri de parcare - pentru comercian�i �i cump�r�tori, edilii localit��ii au considerat c� este necesar� o modificare a configura�iei zonei.
�mpreun� cu reprezentan�ii Urban, societate de interes local care se ocup� de administrarea pie�elor din localitate, municipalitatea a organizat un concurs de proiecte pentru modernizarea Pie�ei Centrale. Din cele trei firme participante, ale c�ror proiecte au fost supuse �i dezbaterii publice - „Edil Proiect“, „Class Proiect“ din Piatra Neam�“ �i „Event Horizon Furnishing“ Bucure�ti - c�tig�toare a fost desemnat� prima nominalizat�.
Modernizarea este realizat� etapizat, fiind estimat� la valoarea de un milion de euro, anul 2005 fiind consacrat realiz�rii primei faze - a moderniz�rii re�elelor pentru utilit��i (de canalizare menajer�, pluvial�, ca �i de alimentare cu ap� potabil�). C�tig�toare a licita�iei pentru execu�ia lucr�rilor a fost desemnat� firma pietrean� Ruginex.
Investi�ia - �n valoare de circa 7 miliarde de lei - a fost finalizat� p�n� la venirea sezonului rece. Pia�a Central� a fost dotat� - pentru prima dat� �n existen�a sa - cu «inel de incendiu», �n fapt o gur� de alimentare cu ap�, foarte necesar� pompierilor, �n cazul producerii unui incendiu. C�t de util� este aceast� surs� de alimentare cu ap� ne-a explicat consilierul local Viorel Chiril�, reprezentantul legislativului local �n AGA la Urban: „A fost un mare noroc c�, p�n� acum, nu s-a �nt�mplat nimic, av�nd �n vedere materialul din care este realizat acoperi�ul, f�r� s� mai vorbim despre tarabele din plastic, �n condi�iile �n care, dac� s-ar fi produs un incendiu, pompierii nu ar fi avut de unde se alimenta cu ap�“.
Vitrine frigorifice noi
�n aceast� var�, sectorul rezervat produselor lactate, din Pia�a Central�, a fost dotat cu 25 de vitrine frigorifice, investi�ia fiind f�cut�, �n colaborare, at�t de societatea Urban, c�t �i de c�tre comercian�i. Efortul financiar a �nsumat 450 milioane de lei. Vitrinele au fost amplasate �n locul tonetelor. De asemenea, �i sectorul de comercializare a produselor din carne a fost dotat cu 21 de vitrine frigorifice, efortul financiar cifr�ndu-se la 400 milioane de lei.
O prim� rezolvare a locurilor de parcare a fost dat� prin transformarea zonei cuprinse �ntre podul de peste Cuejdi �i cel din zona C�prioara. Comercian�ii de produse nealimentare au fost muta�i - pentru a fi eliberat� zona �n care au fost executate lucr�rile incluse �n prima etap� de modernizare a Pie�ei Centrale - �n apropierea parc�rii etajate.
�i �n celelalte pie�e ale municipiului au fost executate lucr�ri de repara�ii �i �ntre�inere, Pia�a M�r��ei fiind dotat� cu grup sanitar.
Instala�ii de climatizare �i sistem de supraveghere
Urm�toarea etap� de modernizare a Pie�ei Centrale va fi demarat� din prim�vara acestui an. Practic, se va merge din start pe cerin�ele europene �n domeniu: sectorul lactate va fi separat complet de cel �n care se comercializeaz� carnea, �i la fel se va proceda cu cel de comercializare a pe�telui. Pia�a va fi complet �nchis�, iar sub cupol� va fi montat un sistem care, �n perioada de iarn�, va asigura �nc�lzirea - pentru evitarea �nghe��rii fructelor �i legumelor, iar vara - ventilarea �i p�strarea unei temperaturi optime. Vor fi amenajate un grup sanitar destinat cump�r�torilor, un birou pentru medicii Direc�iei Sanitar-Veterinare �i o �nc�pere pentru personalul administrativ. De asemenea, Pia�a Central� va fi dotat� cu sistem de supraveghere video.
Realizarea celei de a doua etape de modernizare a zonei comerciale va costa circa 15 miliarde de lei.
Parcarea etajat� de peste Cuejdi, un nou complex comercial
Cu pu�in timp �nainte de sf�r�itul anului trecut, municipalitatea pietrean� a primit aprobarea legislativului local pentru asocierea dintre municipiul Piatra Neam� �i SC Parking SA, �n vederea amenaj�rii unui complex comercial �i de alimenta�ie public�, spa�ii de parcare „P^5“, �n strada Cuejdi, zona Pie�ei Centrale. Potrivit noului proiect, construc�ia va fi realizat� din materiale u�oare �i sticl�. Vor fi amenajate circa 60 de locuri de parcare �i un num�r semnificativ de spa�ii comerciale care vor fi �nchiriate agen�ilor economici. Aici ar putea fi mutate �i cele 300 de firme din bazarul pe locul c�ruia se inten�ioneaz� construirea unui supermarket (investi�ie a concernului german Kaufland). De asemenea, vor putea �nchiria spa�ii �i comercian�ii de produse industriale din Pia�a Central�. Parcarea etajat� de peste Cuejdi va fi integrat� �n proiectul de modernizare a Pie�ei Centrale.
Fosta guvernare local� a cheltuit, cu parcarea etajat�, peste 11 miliarde de lei - lucr�rile fiind executate de firma Alpin AG - investi�ia fiind catalogat� ca nerentabil�. O expertiz� realizat� de reprezentan�ii Societ��ii Exper�ilor Tehnici indica faptul c�, pentru finalizarea primului nivel al parc�rii, ar mai fi necesari cu pu�in peste 1,023 miliarde de lei. Din primul nivel al parc�rii au fost realiza�i 525 mp, r�m�n�nd de amenajat 1.834 mp.
Iluminat public stradal de calitate
Iluminatul public stradal a reprezentat, o lung� perioad� de timp, o zon� nevralgic�, investi�iile f�cute nereu�ind s� acopere necesit��ile reale. Spre finalul anului 2004, municipalitatea pietrean� a organizat o licita�ie pentru concesionarea Serviciului de iluminat public care a fost c�tigat� de c�tre firma Luxten Lighting Company Timi�oara, contractul fiind �ncheiat �n luna noiembrie a aceluia�i an. „Iluminatul public stradal a fost concesionat pe o perioad� de 15 ani, firma Luxten Lighting ocup�ndu-se de extinderea, reabilitarea �i �ntre�inerea-men�inerea sistemului. �n vederea aplic�rii proiectului de reabilitare, localitatea a fost �mp�r�it� �n 12 zone. Pentru acest an, au mai r�mas de reabilitat dou� zone �i c�teva capete din celelalte. Firma s-a ocupat �i de extinderea re�elelor pe strada Nuf�rului, par�ial pe strada Gara Veche �i pe strada Prunilor. �n Cartierele Precista �i M�r��ei �i �n zona central�, a fost rezolvat� problema iluminatului pe str�du�ele dintre blocuri. Practic, corpurile de iluminat au fost schimbate cu tot cu bra�e, iar becurile cu vapori de mercur - peste 5.200 - au fost �nlocuite cu becuri cu vapori de sodiu, mai economice �i care asigur� o ilumina�ie mult mai pl�cut�“, a declarat Dan C�mpeanu, directorul Direc�iei Tehnice din cadrul Prim�riei Piatra Neam�.
Firma timi�orean� �i-a �nceput activitatea cu asigurarea iluminatului ornamental, cu montarea instala�iilor care asigur� punerea �n valoare, pe timp de noapte, a bisericilor, muzeelor �i altor cl�diri de referin��.
Reabilitarea sistemului, gata �n acest an
Potrivit contractului �ncheiat cu firma Luxten Lighting Company, modernizarea sistemului va fi finalizat� �n acest an. Extinderea re�elelor se va face pe str�zile Siret, Balaurului (�n D�rm�ne�ti), Cioc�rliei (spre Cartierul Ciritei) �i Gara Veche. De asemenea, �n reabilitare sistemului de iluminat se va face pe artere importante ale municipiului - strada 1 Decembrie 1918 �i bulevardul Mihai Eminescu.
�n paralel, Prim�ria Piatra Neam� va veni cu un nou program de modernizare, �n zona central�: vor fi monta�i st�lpi ornamentali, acolo unde se impune, iar pe cei existen�i vor fi montate console de care vor fi ag��ate felinare. Acest proiect se va derula �n Pia�a �tefan cel Mare �i �n parcul cu acela�i nume - care este inclus �n Complexul Curtea Domneasc�, pe bulevardele Traian, Decebal �i Republicii.
Eforturi pentru cre�terea calit��ii serviciilor de transport
Transportul public de c�l�tori a fost preluat �ntr-o situa�ie dezastruoas�, serviciile oferite beneficiarilor fiind de foarte slab� factur�. �n ce parametri se �ncadrau? „�n afara faptului c� autovehiculele s�nt mizerabile, jum�tate din firmele de transport din Piatra Neam� nu au �ncheiate conven�ii de utilizare a traseelor cu societatea Transurban, iar �n dou� cazuri licen�ele de transport rutier nu corespundeau cu licen�ele de execu�ie pentru vehicule. Cele mai multe nereguli au fost g�site la capitolul igienico-sanitar, majoritatea mijloacelor de transport nefiind �ntre�inute corespunz�tor. �n plus, la orele de v�rf, microbuzele s�nt supraaglomerate, oamenii fiind �nghesui�i ca sardelele, iar mijloacele de ventila�ie lipsesc aproape cu des�v�r�ire“, acestea au fost concluziile reprezentan�ilor Oficiului pentru Protec�ia Consumatorilor Neam� care, �mpreun� cu cei ai Poli�iei Rutiere au efectuat un control tematic, �n r�ndul operatorilor de transport public nem�eni, inclusiv din Piatra Neam�.
Dezordinea total� din transportul �n comun marcat de concuren�� neloial� �i de o sumedenie de grave nereguli au creat mari neajunsuri care au afectat, �n primul r�nd, cet��enii. Subven�iile pentru transportul �n comun, nealocate cu anii de c�tre fosta guvernare local�, la care s-a ad�ugat lipsa unui control strict asupra �ncas�rii banilor de la firmele care practic� transportul local cu microbuzele, c�tig�toare ale licita�iilor pentru trasee, ori asupra modului �n care respect� condi�iile impuse prin contractele �ncheiate - mai ales �n sensul respect�rii traseelor, au adus Transurban pe marginea pr�pastiei financiare.
�ntre societ��ile aflate �n subordinea Consiliului Local, Transurban se afla, de departe, �n situa�ia cea mai delicat�, dezastrul ie�ind la iveal� odat� cu m�sura luat�, la �nceputul anului 2005, de c�tre Direc�ia General� a Finan�elor Publice Neam�, de blocare a conturilor, pentru o datorie de 22,5 miliarde de lei la bugetul statului.
„Lumin�“ �n transportul pietrean
Primele demersuri ale noii administra�ii locale au prins contur at�t �n urma dezbaterilor publice organizate cu cet��enii, c�t mai ales dup� �nt�lnirile repetate cu operatorii de transport.
Traseele de pe raza municipiului au fost scoase la licita�ie, participan�ilor fiindu-le impuse o serie de condi�ii menite s� ridice standardele serviciilor oferite popula�iei. Cele mai apreciate au fost aspectele tehnice ale ofertelor prezentate, const�nd �n preg�tirea organizatoric� �i tehnic�, specific� transportului public (garaj, atelier repara�ii autorizate, parc auto disponibil - an fabrica�ie, stare tehnic�, atestate Euro 2 sau Euro 3 etc), programul de organizare, control, existen�a personalului autorizat de supraveghere a serviciului ce urma a fi concesionat, precum �i procedura de �ncasare a tarifelor, fiind preferat sistemul electronic.
O serie de modific�ri ale Regulamentului de transport public de c�l�tori, realizat de c�tre speciali�tii Prim�riei Piatra Neam�, au fost operate la sf�r�itul anului trecut. Acestea s-au datorat aspectelor sesizate de c�tre speciali�tii Prim�riei Piatra Neam�, �ntre care refuzul unor operatori de transport de a semna contractul de concesiune a traseelor, �n termenul legal de 30 de zile, dar �i altele, cum ar fi: str�zile prea str�mte �i aglomerarea provocat� de ma�inile l�sate pe margini, �n lipsa locurilor de parcare, num�rul prea mic de mijloace de transport, comparativ cu num�rul c�l�torilor. A fost propus� desfiin�area unor trasee, cu preluarea acestora de c�tre al�i operatori de transport care circul� pe trasee apropiate, schimbarea unor sta�ii intermediare, a capetelor de linii.
Traficul greu �i de m�rfuri periculoase, restric�ionat
Transportul m�rfurilor periculoase, precum �i circula�ia autovehiculelor care dep�esc masa �i (sau) dimensiunile admise poate fi efectuat, �n Piatra Neam�, �n condi�ii restrictive, stabilite printr-un Regulament care, anul trecut, a primit girul autorit��ilor locale. Astfel, autovehiculele care transport� m�rfuri periculoase, aflate �n tranzit prin municipiul Piatra Neam�, circul� pe urm�toarele trasee: pe direc�ia Bicaz-Bac�u (Bac�u-Bicaz) - strada Petru Movil� - strada Bistri�ei - Bulevardul 9 Mai - strada Dimitrie Leonida - strada General N. D�sc�lescu; pe direc�ia Bicaz-Roman (Roman-Bicaz) - strada Petru Movil� - strada Bistri�ei - Bulevardul 9 Mai - strada Dimitrie Leonida - strada Izvoare - strada Gara Veche - strada Fermelor; pe direc�ia Bicaz - T�rgu Neam� (T�rgu Neam� - Bicaz) - strada Petru Movil� - strada Bistri�ei - Bulevardul 9 Mai - strada Dimitrie Leonida - strada Izvoare - strada Gara Veche - strada Fermelor - strada Mihai Viteazul - strada 1 Decembrie 1918. De asemenea, autovehiculelor care transport� m�rfuri periculoase pe raza municipiului Piatra Neam� pe direc�iile Bac�u-T�rgu Neam� (T�rgu Neam�-Bac�u) �i Bac�u-Roman (Roman-Bac�u) le este permis accesul numai pe traseele mai sus men�ionate. Parcarea acestora se poate face numai �n locurile special amenajate, �n cadrul societ��ilor comerciale Transurban, Agromec, Petrotrans �i Transmoldavia. Executarea transporturilor periculoase ce au ca destina�ie obiective de pe teritoriul municipiului Piatra Neam� poate fi efectuat� doar pe str�zile General D�sc�lescu, Fermelor, Mihai Stamatin, Mihai Viteazul, Petru Rare�, Obor, Orhei, Ozanei, Dimitrie Leonida, Bistri�ei, Petru Movil�, 1 Decembrie 1918 �i bulevardul 9 Mai. Pe de alt� parte, �ns�, executarea transporturilor de m�rfuri periculoase se poate efectua numai �n baza unei autoriza�ii speciale eliberate de c�tre Prim�ria Piatra Neam�, pentru fiecare autovehicul care execut� un asemenea transport. De asemenea, transportul de m�rfuri periculoase ce au ca destina�ie obiective de pe raza municipiului Piatra Neam� se va putea face numai �ntre orele 17.00 �i 22.00.
Transporturilor cu dep�irea masei �i (sau) dimensiunilor maxime admise, care au ca destina�ie obiective de pe raza municipiului Piatra Neam�, li se interzice circula�ia pe str�zile Mihai Eminescu, Privighetorii, Alexandru cel Bun, �tefan cel Mare, Petru Rare�, Orhei, Mihail Sadoveanu, Eroilor, Valea Alb�, Hangului, bulevardele Decebal, Traian, Republicii �i Pie�ele Mihail Kog�lniceanu �i �tefan cel Mare. Regulamentul stipuleaz� �i faptul c�, �n cazul �nc�lc�rii regulilor stabilite, contravenien�ii s�nt pasibili de amenzi ale c�ror cuantumuri variaz�, �n func�ie de gravitatea faptei, �ntre 700.000 �i 4 milioane de lei.
Autobuze milaneze la Transurban
Autorit��ile locale din ora�ul Milano au donat, ca rezultat al colabor�rii dintre Guvernele Rom�niei �i Italiei, 55 de autobuze marca Iveco, 15 revenind societ��ii pietrene, iar 40 - Regiei Autonome de Transport Bucure�ti. Acestea au intrat �n �ar� �n cea de a treia zi a acestui an. Cele 15 autobuze italiene vor intra �n circula�ie la �nceputul lunii februarie. „Mai avem de dep�it etapele de avizare ale RAR �i Poli�iei. Apoi va trebui s� ob�inem o derogare de la Guvern, pentru c� acestea s�nt de tip Euro II �i nu Euro III, potrivit normelor UE. Dar arat� foarte bine, au capacit��i de 20 de locuri - pe scaune, dar pot transporta mult mai multe persoane“, a declarat Ioan Cucoreanu, managerul de proiect al societ��ii Transurban. Cu noile achizi�ii, parcul Transurban va avea 40 de mijloace de transport. �ns�, 5 dintre acestea, vechi de circa 25 de ani, vor fi scoase din uz. Din cele 15 noi autobuze, 12 vor fi trimise pe trasee, iar 3 vor fi p�strate ca rezerve.
Conducerea societ��ii de transport local sper� c� noile autobuze vor face Transurban mai atractiv� pentru pietreni, �n condi�iile �n care aceasta se afl�, potrivit noului regulament de transport, �n concuren�� cu firmele private, c�tig�toare ale licita�iilor organizate pentru adjudecarea traseelor, unele dintre acestea av�nd suficiente posibilit��i financiare pentru a asigura un confort sporit c�l�torilor.
|