Max Blecher, „Cet�tean de Onoare al municipiului Roman“
• spiritualitatea romascan� interbelic� a fost marcat� de una dintre cele mai proeminente figuri, scriitorul de origine ebraic� Marcel Blecher • Consiliul Local Roman i-a acordat, post-mortem, titlul de „Cet�tean de Onoare al municipiului Roman“ • Marcel Blecher (1909-1938) - poet si prozator cunoscut �n epoca interbelic� si-a petrecut aproape �ntreaga viat� la Roman, oras de care este legat si prin opera sa. Pentru meritele sale deosebite la promovarea imaginii urbei romascane si pentru contributia prolific� pe plan cultural, Consiliul Local Roman i-a acordat, post-mortem, cu o zi �nainte de a se �mplini un secol de la nasterea scriitorului, titlul de „Cet�tean de Onoare al municipiului Roman“. Max Blecher, dup� absolvirea scolii primare si a liceului a plecat la Paris s� studieze medicina. A renuntat, deoarece s-a �mboln�vit de tuberculoz� osoas�, cunoscut� �n medicin� sub numele de „Morbul lui Pott“. �n 1930 a publicat �n revista lui Tudor Arghezi, „Bilete de papagal“, primele �ncerc�ri literare: dou� schite si niste aforisme. Le-a urmat placheta de versuri „Corp transparent“, un jurnal liric de factur� suprarealist�, expresie a sensibilit�tii sale maladive. Romanul „Inimi cicatrizate“ apare �n 1937, �n acelasi an cu un jurnal de sanatoriu, cu titlul „Vizuina Luminat�“. Volumul de proz� „�nt�mpl�ri din irealitatea imediat�“ ne-a pus �n fata unui scriitor de o singularitate memorabil�, de o viziune a existentei demn� de Jean Paul Sartre.
Profesorul de limba rom�n� Iancu Wexler, presedintele Comunit�tii Evreilor din Roman a elogiat personalitatea celui care s-a n�scut acum 100 de ani si a fost recunoscut ca una dintre cele mai proeminente figuri ale vietii interbelice romascane. „N�scut la 8 septembrie 1909, �n Botosani, Marcel Blecher provine dintr-o familie evreiasc� mic-burghez�. Tat�l s�u, Laz�r, era un negustor �nst�rit, tin�nd pe strada „Mare“ �n Roman, un magazin de portelanuri, unde �si desf�cea si produsele unei mici fabrici de ceramic� de la marginea orasului. Mutat de mic copil de la Botosani la Roman, Marcel a f�cut scoala primar� si liceul, cresc�nd �n atmosfera de t�rg provincial, care a generat poezia de obsesii si neurastenii a lui Bacovia. �nc� din pragul adolescentei s-a manifestat la el o sensibilitate nervoas�, apropiat� chiar de o moarte pe care parc� o intuia. Dup� bacalaureat, a plecat la Paris pentru a urma facultatea de medicin�, �ns� a renuntat din primele luni, din cauza «morbului lui Pott», care i-a atacat coloana vertebral�. Din anul 1928, de la v�rsta de 19 ani, a �nceput adev�rata tragedie a vietii de infirm a lui Marcel. Recunoasterea, de c�tre autorit�tile locale romascane a meritelor acestui mare scriitor evreu, din perioada interbelic�, deschide drumul si altor mari personalit�ti evreiesti de a fi comemorati de �ntreaga comunitate a municipiului“, a spus Iancu Wexler. P�n� �n momentul c�nd se va stinge, prematur, Max Blecher a tr�it imobilizat pe spate, f�c�nd si dese vizite prin sanatorii maritime de tuberculoz� osoas�, de la Berck pe coasta francez� a Canalului M�necii, la Techirghiol, pe litoralul nostru. �n anul 1930 au fost publicate dou� schite funambulesti si c�teva aforisme �n „Bilete de papagal“ iar �ntr-o revist� de avangard� a lui Andre Breton, „Suprarealismul �n slujba Revolutiei“ o prozopoem� �n limba lui Voltaire. �n 1934 a �nceput s� lucreze la „�nt�mpl�ri �n irealitate imediat�“, cartea sa de consacrare ca prozator. „N-am scris �nc� nimic cu at�ta pasiune. Totul merge �ncet, nespus de greu, febra m� abrutizeaz� si ore �ntregi zac ca un animal ametit de o lovitur� de cap“ m�rturisea scriitorul �ntr-o scrisoare adresat� lui Sasa Pan�. �n „�nt�mpl�ri �n irealitatea imediat�“ a zugr�vit ca nimeni altul conditia t�rgului Romanului dup� primul R�zboi Mondial. Copil�ria a �nsemnat pentru Max un bun prilej de a cutreiera parcul, malul Moldovei, b�lciul din august, dughenele. Max Blecher m�rturisea, la un moment dat: „�n afar� de panopticum, b�lciul din luna august �mi aducea multe alte tristeti si exalt�ri. Spectacolul lui amplu se umfl� ca o simfonie, de la preludiul panoramelor izolate, ce soseau cu mult �naintea tuturor si indicau tonul general al b�lciului, ca notele r�zlete si prelungi ce anunt� la �nceputul buc�tii de concert tensiunea �ntregii compozitii, si p�n� la finalul grandios, plesnind de urlete, pocnete si fanfare, �n ziua temeiului, urmat de t�cerea imens� a c�mpului r�mas pustiu. Intram mai ales �n panorame mici si prost luminate cu artisti putini. Toat� reprezentatia de acolo avea un aspect improvizat si nesigur... Cerul deasupra noastr� p�rea �nc� si mai imens...“. �n acest timp, a legat si prietenia cu Geo Bogza.
Perioada romascan�
Din prim�vara lui 1935, din dorinta de a-i asigura un loc retras, linistit, p�rintii au �nchiriat pentru fiul lor, ros de tuberculoz� osoas�, o mic� locuint� la marginea Romanului. Imaginea lui Max Blecher, �n c�suta de la marginea t�rgului este p�strat� �n amintirea lui Sasa Pan�, unul din prietenii literari, care veneau de la Bucuresti s� stea c�teva ceasuri cu scriitorul greu �ncercat de crunta boal�: „O cas� cu cerdac larg... «Te primesc pe patul meu de moarte» erau obisnuitele lui cuvinte... Cu genunchii �mpietriti �n unghi ascutit, corpul lui ascundea sub cuvertur� mizeria abceselor purulente, lunecate sub salele �mp�turite �n vat�... Niciodat� convorbirea nu s-a oprit asupra bolii, la teribila mizerie fiziologic� pe care o isp�sea. Blecher avea altele de discutat si de �ntrebat. Pe m�sutele din dreapta si din st�nga patului cu rotite, p�n� unde m�inile ca de fildes puteau ajunge, se �ngr�m�deau ultimele c�rti bune si reviste proaspete trimise de prietenii de peste t�ri“. C�teva articole, pe care Marcel Blecher a apucat s� le publice �n 1935 si 1936 �n Vremea, i-au impus atentia ca un eseist cu un spirit dialectic stringent. A admirat pe Kirkegaard datorit� faptului c� acesta a tr�it si el, efectiv, o filozofie, pe care altii, de la Jaspers si Husserl la Heideger au sistematizat-o, f�r� a-i da autenticitatea dramatic�, cu destinul propriilor vieti. A desenat si pictat �n spirit suprarealist, a avut un patefon la care asculta ore �n sir discuri cu �nregistr�ri din concerte de Bach, care a fost unul dintre compozitori preferatii de el“. Max Blecher a scris mereu, �mplinindu-si vocatia p�n� la ultima clip�. Sasa Pan� l-a surprins lucr�nd „�n aceeasi pozitie �n care dormea si �n care m�nca“ cu caietul sprijinit de o sc�ndur�, cu picioarele retezate piezis, pe care o avea potrivit� pe genunchii �ndoiti de anchilozare. A terminat �n 1937 romanul „Inimi cicatrizate“, �n care a povestit perioada petrecut� de el �ntr-un sanatoriu �n Franta. �n acelasi an a finalizat jurnalul „Vizuina luminat�“, a c�rui �nceput a ajuns s� fie publicat postum, de c�tre Sasa Pan�, �n „Orizont“ si „Revista literar�“ �n 1947. Fiinta sociabil�, �n care boala nu a creat complexe de mizantropie, Max a simtit nevoia s� comunice cu oamenii. �n singur�tatea camerei sale, astepta cu ner�bdare s� fie vizitat de prieteni si �ntretinea o bogat� corespondent� cu mai toti cunoscutii din tar� si str�in�tate. C�teva luni �nainte de moarte, Max Blecher este adus la un ultim consult medical �n Bucuresti. Felix Aderca, merg�nd s�-l vad� a g�sit „fantoma crispat� si deteriorat� a unui adolescent zvelt si fr�nt“. Un alt vizitator, Mihail Sebastian, nu a uitat „ochii mari, putin sticlosi, dilatati de o lung� insomnie.... vocea surd�, foarte rar aburit� de lacrimi nepl�nse“. Re�ntors la Roman, Max Blecher moare, la 31 mai 1938, �nainte de a �mplini 29 de ani.
|