Sefa �nv�t�m�ntului rom�nesc, �n direct cu dasc�lii nemteni
• sute de cadre didactice au venit ieri la o sedint� de lucru cu ministrul Ecaterina Andronescu • „S�nt coplesit� de emotie s� v�d at�ta lume la aceast� �ntrunire“, a declarat ministra, de la prezidiu • Sute de dasc�li nemteni, �n principal directori de scoli, dar si cadre didactice f�r� functii, inspectori scolari si reprezentanti ai sindicatului lucr�torilor din �nv�t�m�nt au sacrificat o duminic� liber� pentru a se �nt�lni cu Ecaterina Andronescu (foto), ministrul educatiei, cercet�rii si inov�rii, de la care au aflat nout�tile care se preconizeaz� a se aduce �n �nv�t�m�ntul rom�nesc. Cu o �nt�rziere de numai patru minute, ministrul a venit �n Sala mare a Consiliului Judetean Neamt, �nsotit de c�tre inspectorul scolar general Luminita Georgeta V�rlan, adjunctii Liliana Georgescu si Viorel Stan si subprefectul Dan Constantin. Constient� c� ziua de ieri era una �n care lumea ar fi trebuit s� stea acas�, ministra si-a �nceput discursul �n fata asistentei prezent�ndu-si �nc�ntarea de a vedea at�ta participare. „S�nt coplesit� de emotie s� v�d at�ta lume la aceast� �ntrunire, pentru c� azi ar trebui s� fie zi liber�. Vreau s� v� aduc la cunostint� nout�tile care vor fi introduse �n �nv�t�m�ntul rom�nesc. �n acest an scolar avem discutii noi, pentru c� legile educatiei s�nt cu prevederi noi. Toat� lumea a �nceput s� fie constient� c� nu se poate face performant� f�r� o scoal� performant�. Noi, ca si croitoresele, am zis s� calcul�m de mai multe ori si apoi s� lu�m decizii. De multe ori i s-a reprosat sistemului de �nv�t�m�nt schimb�rile care se anuntau. Dar foarte des s-a vorbit, f�r� a se petrece ceva. Consider totusi c� e necesar� o dinamic� �n �nv�t�m�nt. S�nt perfect constient� c� oric�t de grozave si minunate ar fi aceste m�suri propuse de noi, nimic nu poate s� �nlocuiasc� ceea ce face un cadru didactic. Succesul elevilor depinde de ceea ce face fiecare dintre noi. M� uit cu respect la dumneavoastr�, cei f�r� de care performanta scolar� nu ar fi posibil�“, a declarat la �ncepul sedintei, ministrul Ecaterina Andornescu.
Nout�ti mai vechi si... mai noi
Cei care au lucrat la noul cod al educatiei sustin c� au urm�rit s� adune �ntre copertele acestuia tot ceea ce trebuie s� fac� un lucr�tor din �nv�t�m�nt, f�r� ca el s� mai fie nevoit s� caute �n nenum�rat legi diverse prevederi. Ministrul Andronescu a precizat c� se vrea ca timp de 10-15 ani, �n domeniul educatiei s� nu mai fie nevoie s� se aduc� vreo modificare. Tocmai din acest motiv s-a c�utat ca nici s� nu se aduc� modific�ri majore, care s� „destabilizeze“ sistemul, dar nici lucrurile care nu mergeau bine p�n� acum s� fie l�sate asa si pe mai departe. Astfel, desi la un moment dat s-a vehiculat ideea unei modific�ri, s-a stabilit s� r�m�n� �n continuare ciclul primar, gimnazial si liceal cu o durat� de c�te patru ani. Accent se va pune pe educatia timpurile, capitol nou pentru sistemul de �nv�t�m�nt rom�nesc, �ntruc�t �n momentul de fat� nu exist� nici infrastructura necesar� si nici resursa uman� care s� lucreze cu copii cu v�rsta �ntre 0 si 3 ani. Dup� aceast� etap�, copiii vor fi primiti �n ciclul prescolar, cu obligativitate �n ultimul an de studiu, respectiv grupa preg�titoare. Gr�dinita r�m�ne tot cu o durat� de patru ani. Conforma calculelor, circa 97% dintre copiii cu v�rsta de 6-7 ani s�nt prinsi �n gr�dinite, ceea ce �nseamn� c� problema privind asigurarea spatiilor �n care acestia s� urmeze cursurile prescolare obligatorii ar trebui s� nu prea existe. Va trebui �ns� rezolvat� lipsa personalului de specialitate pentru educatia timpurie, care va putea fi format prin liceele pedagogice. Cei care au lucrat la noile prevederi ale educatiei au renuntat la a schimba durata ciclurilor de �nv�t�m�nt, pentru c� ar fi ap�rut probleme privind �ncadrarea de personal (se intentiona ca grupa preg�titoare s� intre �n sarcina �nv�t�torului, iar gimnaziul s� se termine dup� clasa a IX-a, ceea ce ar fi presupus ca dasc�lii de liceu s� vin� s� predea �n scoli generale). Ministrul Andronescu a mai spus c� este constint� de faptul c� programele scolare s�nt aglomerate, lucru de care se pl�nge toat� lumea. „Curriculum trebuie realizat pe nivel de competente, iar evaluarea s� se realizeze la toate disciplinele. Toat� lumea se pl�nge de continutul prea �nc�rcat. Sper�m s� finaliz�m c�t mai repede continutul procesului de �nv�t�m�nt, dup� care s� putem trece la analiza manualelor“, a mai spus ministrul �n cadrul �nt�lnirii cu cadrele didactice nemtene.
|