Ultimul act al Vacantelor Muzicale 2009
• peste editia din acest an a traditionalei manifest�ri de la Piatra Neamt s-a tras cortina • laureatii au dovedit c� dispun de calit�ti pentru o carier� solistic� de anvergur� • Ultimul act din cadrul celei de a XXXVIII-a editii a „Vacantelor Muzicale la Piatra Neamt“ s-a petrecut duminic� seara. Vremea potrivnic� a f�cut ca spectacolul final, conceput a fi prezentat �n spatiul generos al Pietei Turnului, s� fie mutat �n sala de spectacole a Teatrului Tineretului. Prima parte a manifest�rii a fost dedicat� festivit�tii de �nchidere a festivalului, �n cadrul c�reia au fost �nm�nate diplome de excelent�, de participare, si au fost conferite premiile Concursului International de canto. Nu �nainte de etalarea - cam ostentativ�, credem noi - dovezilor de recunostint� fat� de oficialit�ti si de m�gulirea celor care, cu o superb� m�rinimie, au acceptat ca o parte din banii contribuabililor s� le fie returnati sub forma unui act artistic firesc, necesar si, �n ultim� instant�, absolut normal. Mai ales acum, �n aceast� perioad� de r�t�cire a spiritului si criteriilor valorice, c�nd publicul credincios, educat, �ndatoritor si plin de bun simt, credem noi, merita din plin un cuv�nt de multumire. Probabil c� din pricin� c� nu s�ntem �ntru totul la curent cu valoarea contributiei aduse la desf�surarea festivalului de c�tre unii din cei onorati, criteriile de acordare a unora dintre diplomele de excelent� ne scap�. Cum ne scap� si explicatia faptului c� marea majoritate a celor care ar fi trebuit s�-si primeasc� diplomele de participare nu s-a aflat �n sal�. �n schimb, trebuie s� fim de bun� credint� si s� recunoastem c� cei trei laureati ai Concursului - Stefan-Marian Pop (Premiul I - 1.500E), Alexandru Aghenie (Premiul II - 1.000E) si Marius Bolos (Premiul III - 500E) - au dovedit cu prisosint� c� juriul prezidat de Jose Arean, director general al Operei din Mexico City, si-a f�cut cu profesionalism si competent� datoria. Cei trei laureati au dovedit c� dispun de calit�ti certe pentru o carier� solistic� de anvergur�. Au mai primit premii speciale din partea institutiilor muzicale din Viena, Iasi si Sibiu: Ana Dimitriu, Adina B�jenic�, Mariana Dulca, Ana Maria Donose, Alexandru Aghenie, Ramona Zaharia, Marius Bolos, Valentina N�fornit�. Dup� excelenta evolutie demonstrativ� a laureatilor, a urmat Gala de oper� sustinut� de c�tre solistii: Ciprian Marele, Sorin Lupu, Catarina Coresi, Daniel Stoica, Vight Julia Ibolya si Sidonia Nica, �n compania Orchestrei simfonice a Filarmonicii „Moldova“ din Iasi condus� ad-hoc, tot de c�tre maestrul Jose Arean, din pricina unor probleme de s�n�tate ale dirijorului anuntat, maestrul Rinaldo Muratori. Si pentru c� veni vorba de s�n�tate, astept�m s� ne re�nt�lnim, s�n�tosi, cu Vacantele, la anul... si, vorba presedintelui Coresi... „La multi ani!“.
Dans�nd �n ploaie
Am amintit �n precedentul comentariu asupra Vacantelor despre evolutia minunat� a grupului de copii de la Colegiul National de Art� „Octav B�ncil�“ din Iasi care, pe o vreme mai mult dec�t ostil�, au reusit s� ofere un spectacol coregrafic de tinut�. Si cum efortul lor merita s� fie onorat cum se cuvine, am abordat-o, imediat dup� reprezentatie, la ad�postul umbrelei, pe profesoara Cristina Iuriciuc.
Reporter: Iat� c� ati avut o noapte...
Cristina Iuriciuc: O noapte furtunoas�, aici, la Piatra Neamt.
Rep.: Bine spus. Ati dansat sub suvoaiele de ap� care au potopit urbea si cu toate acestea, surpriz� pl�cut� pentru noi, au fost oameni care s-au �ncumetat s� stea, sub umbrele sau sub stresini, s� v� urm�reasc�. De ce credeti?
C.I.: Pentru c�, b�nuiesc, au simtit si bucuria noastr� de a d�rui publicului nemtean momente coregrafice. Desi regret c� nu au fost, din acest punct de vedere, conditiile ideale.
Rep.: B�nuiesc c� �n alte �mprejur�ri, mai putin potrivnice, ati fi avut mult mai multe de demonstrat.
C.I.: Sigur c� da. Imaginati-v� c�t de greu este s� dansezi cu valuri de ap� pe scen�.
Rep.: P�n� nu demult aveam prejudecata c� adev�rata scoal� coregrafic� rom�neasc� se afl� la Cluj sau Bucuresti. V�d acum c� Iasiul are un adev�rat reviriment �n acest domeniu.
C.I.: Fiind o reprezentant� a, s�-i spunem „scolii ardelene“, ar trebui s� fiu subiectiv�. Dar acum lucrez la Iasi; si s� nu uit�m c� Iasiul este, �nainte de toate, un oras cultural si vom demonstra �n continuare valoarea noastr�.
Rep.: V� tr�dati tinuturile natale?
C.I.: Tinutul meu natal e Iasiul. Am f�cut scoala la Cluj. Acolo eu m-am preg�tit si vin cu ceea ce stiu acas�.
Rep.: Despre copiii care au evoluat?
C.I.: Copiii mei s�nt cei mai minunati copii din lume. Viitoare stele ale baletului, sper eu, vor confirma.
Rep.: Se cuvine s�-i numim, nu?
C.I.: Exact: Bogdan Aprofirei, Luiza Arustei, Monica Beschea-Chiriac, Ancuta Andronache, Viviana Boboc, Georgiana Ursachi.
Rep.: Al�turi de copii au dansat c�tiva balerini profesionisti.
C.I.: Da, ei s�nt solisti ai Operelor Nationale Rom�ne din Iasi si Bucuresti, dar toti absolventi ai scolii iesene: C�t�lin Pandel, Ovidiu Chitanu, C�t�lina Iliesei, Monica Mihai.
Rep.: Ati prezentat un repertoriu foarte variat, de la partiturile clasice ale genului la altele mai putin cunoscute sau c�rora le-ati descoperit potentialul expresiv coregrafic.
C.I.: Sigur, m� joc cu putin� coregrafie.
Rep.: Si chiar, lucru curios, cu o partitur� ca „L�utarul“ de Enescu, �ntr-o transpunere coregrafic� savuroas�.
C.I.: Asa este.
Rep.: Pe c�nd din nou la Piatra Neamt?
C.I.: C�nd vom fi invitati vom veni cu mare drag. M�ine, dac� e soare.
|