Cum devin medicii... telefoniste
• centrele de permanent� din mediul rural, �n care medicii de familie urmau s� fac� g�rzi, s� acorde consultatii, sau chiar s� �nsoteasc� bolnavii p�n� la spitale, se vor transforma �n call-center • adic� doctorii vor r�spunde la telefon si vor acorda recomand�ri si informatii medicale • acestea vor fi functionale abia spre sf�rsitul anului • Mult discutatele centre de permanent� care ar fi trebuit s� asigure asistenta medical� �n mediul rural se pare c� vor r�m�ne doar �n stadiul de tentativ� nereusit�. Ele au fost subiect de discutii aprige �ntre reprezentantii Ministerul S�n�t�tii si medicii de familie deoarece acestia din urm� ar fi trebuit s� deserveasc� astfel de centre gratuit, �n afara orelor de program obisnuite. Doctorii au protestat si au cerut fie s� fie pl�titi corespunz�tor, fie s� se renunte la aceste centre. �n consecint�, ministerul, miercuri, 24 iunie s-a r�zg�ndit si a decis transformarea acestora �n linii telefonice de urgent�. Acestea ar urma s� devin� functionale din trimestrul III. Aici medicii de familie ar trebui s� acorde 24 de ore din 24 recomand�ri si informatii medicale. Initial, �n centrele de permanent� medicii ar fi trebuit s� fac� efectiv de gard� si s� acorde consultatii medicale sau chiar s� �nsoteasc� bolnavii p�n� la spitale cu ambulante ce urmau s� fie alocate exact acestor centre. �ntre timp, probabil din cauza lipsei banilor, ministerul a decis transformarea �n centrale telefonice. Concret, pacientii din zonele rurale vor avea la dispozitie un num�r de telefon iar �n momentul �n care vor avea o problem� vor suna acolo iar medicul de la cel�lalt cap�t al firului le va spune fie ce tratament s� ia, fie s� mearg� la un spital. Ministerul consider� c� reorganizarea �n acest fel a centrelor va aduce beneficii at�t pacientilor, care vor avea la dispozitie posibilitatea consult�rii unui medic la orice or� din zi si din noapte, c�t si spitalelor si serviciilor de ambulant�, care, �n acest fel, vor fi degrevate de rezolvarea unor cazuri simple, care nu s�nt urgente ori care nu necesit� tratament de specialitate. „Nu am primit nici un fel de inform�ri referitoare la aceste centre de permanent� dar am �nteles c� s-a am�nat �nfiintarea lor si, de altfel se vor transforma �n altfel de centre telefonice. Cred c� erau utile centrele de permanent� dar s-ar putea ca si acestea s� functioneze bine“a declarat doctor Mihaela Gr�dinaru, director adjunct al DSP Neamt.
|