IPOTEZE SI (IN)CERTITUDINI �N CAZUL CATALOAGELOR ARSE
• se pare c� autorul incendierii cataloagelor de la Liceul „Conta“ din T�rgu Neamt nu stia de existenta unei camere video montat� dup� cele din anul 2006 • imagini cu autorul au fost surprise si de camera de la o sp�l�torie auto • incendiatorul si-a pierdut c�ciula sau cagula �n momentul �n care a escaladat gardul liceului • politia n-a spus nimic despre prelevarea unor probe pentru stabilirea ADN • cert este faptul c� incendiatorul stia sau a fost instruit cu privire la calea de acces, la amplasamentul camerelor vechi, cu privire la locul de depozitare al cataloagelor si al cheii care deschidea fisetul • Au trecut trei s�pt�m�ni de la arderea cataloagelor la Liceul Economic „Vasile Conta“ din T�rgu Neamt. �n jurul subiectului este mult prea mult� liniste si toat� lumea sugereaz� c� politia trebuie l�sat� s�-si fac� datoria. �ntreb�rile adresate conducerii scolii se izbesc de normale r�spunsuri evazive: „politia ne-a rugat s� nu d�m nici un fel de am�nunt, c� d�uneaz� anchetei etc“. Inspectoratul Scolar se felicit� si felicit� conducerea scolii c� a reusit refacerea situatiei scolare a TUTUROR elevilor, tur de fort� greu de imaginat, dar perfect realizat. Nimeni nu r�spunde la o �ntrebare extrem de simpl�: DE CE �N SINGURA UNITATE SCOLAR� DIN T�RGU NEAMT CU SUPRAVEGHERE VIDEO, HOTUL NU A PUTUT FI IDENTIFICAT, DESI EXIST� IMAGINI? Nu putem da noi un r�spuns la aceast� �ntrebare, �ns� putem aduce c�teva elemente despre care nu s-a scris si care ridic� serioase semne de �ntrebare cu privire la ipoteza c� un fost elev sau un individ oarecare a ars, la �nt�mplare sau din r�zbunare, niste cataloage.
Camere video cump�rate �n 3 etape
Este foarte important pentru demonstratia noastr� s� marc�m c�teva lucruri. Camerele de supraveghere au fost achizitionate si pl�tite pe 28 decembrie 2006, cu c�teva zile �nainte de Revelion, ceea ce ne duce cu g�ndul c� trebuiau cheltuiti foarte repede banii. 5 camere si un driver au costat 48.000.000 lei vechi. Nu s-a organizat nici o licitatie si a fost f�cut� o singur� ofert�, ni s-a spus la contabilitate. Director la acea vreme era domnul Grigore Manole. Nu am fost l�muriti dac� cineva a verificat corelatia dintre ce era scris pe factur� si performantele camerelor. Dup� 2 ani au mai fost achizitionate 2 camere si mai apoi un DVD ROM, adic� vreo 34.000.000 lei vechi. Nu au vost chemate mai multe firme cu cereri de ofert�, chiar dac� banii au fost de la buget, pe motivul c� la T�rg e o singur� firm� care se ocup� cu asa ceva. Nimeni nu s-a g�ndit c� din concurent� poate rezulta un pret mai sc�zut.
Un hot familiarizat cu... camerele de supraveghere
Politia ne spune oficial c� exist� o imagine de 2-3 secunde cu figura incendiatorului. Neclare si nesemnificative, s-a sustinut. Despre restul imaginilor nu ni se spune nimic. Oricit de neclare si nerelevante ar fi, este greu de �nteles de ce ele nu s�nt date �n pres�, pentru identificare. Dar asta e treaba politiei. Exist� mai multe �nregistr�ri cu incendiatorul, ne-au declarat surse credibile. Acesta a fost filmat de mai multe camere, iar �n dreptul unora - a celor montate �n 2006 - si-a acoperit fata! Imaginea surprins� cu fata descoperit� este de pe o camer� montat� mai t�rziu si se poate presupune c� individul NU STIA C� S-A MONTAT ACEAST� CAMER�! El sau cel care l-a �ndrumat. P�n� acum s-a vorbit doar de camerele de supraveghere ale liceului. Se pare c� exist� si alte imagini, de la o camer� de supraveghere de la o sp�l�torie auto de l�ng� scol�, care a surprins momentul escaladarii gardului de c�tre incendiator. Imaginile au fost luate pe un stic de c�tre politie. Si acestea or fi neclare? Poate cineva l-ar putea recunoaste dup� „modul de operare“, dup� anumite tr�s�turi etc. Aproape sigur, nici despre aceast� camer� nu se stia c� exist�. C�nd a escaladat gardul, incendiatorul si-a pierdut c�ciula (cagula)! Ar fi ridicol s� vorbim la nivelul de cercetare local de prelevare a probelor ADN, desi poate asa lucrurile s-ar l�muri rapid. Dar o c�ciul� este o c�ciul�, ar�tat� la multi oameni ar putea duce la o recunoastere.
Incendiatorul grijuliu
Extrem de interesant este c� intrusul a actionat cu foarte mult� grij�. A distrus cataloagele, dar nu si copertile lor, ele fiind cu grij� protejate. �n camera cataloagelor era un calculator si un televizor care nu au fost atinse. Dac� distrugerea cataloagelor ar putea avea o noim�: motivarea unor absente, schimbarea unei sau unor situatii scolare, r�zbunare - pe cine? etc, - distrugerea a 3 condici de prezent� este de ne�nteles. O asemenea condic� cuprinde �n rubricile sale ora, subiectul pe care l-a tinut un profesor si semn�tura lui. Distrugerea lor nu poate afecta cu nimic activitatea scolii din punct de vedere financiar. Incediatorul grijuliu a adunat �ntr-o g�leat� cenusa si resturile rezultate, dup� care le-a luat cu el. Este greu de crezut c� s-a plimbat cu g�leata duminica prin t�rg si c� nu le-a abandonat undeva, prin apropiere. Sau le-a luat cu vreo masin� cu care a plecat. �n aceste conditii este evident c� cel care a distrus condicele si cataloagele a vrut �N PRIMUL R�ND discreditarea conducerii scolii. Conducere care, potrivit regulamentelor scolare este responsabil� cu p�strarea acestor documente, director plus secretar. Certitudini si o �ntrebare.
Este o certitudine c� incendiatorul stia sau a fost instruit perfect cu privire la calea de acces, la amplasamentul camerelor vechi, cu privire la locul de depozitare al cataloagelor si al cheii de la fiset. �ntrebare: putea un elev, sau un fost elev, s� cumuleze toate aceste informatii? Mai ales cea cu cheia? Noi credem c� nu! S� vedem ce ne va spune ancheta oficial�.
Duminic� 31 mai
Reamintim c� duminic�, 31 mai, �n jurul orei 18, se pare, o persoan� r�mas� neidentificat� a p�truns �n interiorul liceului si a distrus toate cele 27 de cataloage ale institutiei scolare si trei condici de prezent�. Fapta a fost descoperit� dimineata la ora 7, de c�tre secretar�, care a observat c� erau �n fiset numai copertile. Ulterior s-au descoperit urme de foi de cataloage arse pe podeaua din grupul sanitar al profesorilor. Primele verific�ri au ar�tat c� f�ptasul a spart un geam de la o intrare secundar�, a reusit s� p�trund� �n holul principal, iar de aici �n cancelarie. A luat cheile de la locul cunoscut de cadrele didactice, semn c� a avut informatii din interiorul liceului, a deschis usile fisetului metalic si a rupt foile tuturor cataloagelor, l�s�nd la locul lor obisnuit doar copertile, si a luat cu el si trei condici de prezent�.
|