Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2009
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 13 Aprilie 2009
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Omul care a vãzut moartea

Omul care a v�zut moartea

Initiere si elogiu

S�mb�t� seara, 11 aprilie 2009, la Casa de Cultur� din Piatra Neamt, „Teatrul Vostru“ al Companiei DOM, initiat� si condus� de marea actrit� Draga Olteanu-Matei, a prezentat �n avanpremier� spectacolul „Omul care a v�zut moartea“ de Victor Eftimiu, �n regia distinsei doamne a teatrului rom�nesc. Evenimentul a f�cut ca sala de sase sute de locuri s� fie plin�, dovad� a faptului c� �ntr-un oras cu o prelung� cultur� teatral�, initiativa cultural� a prins r�d�cini s�n�toase. Aflati la cea de a doua montare - dup� „Visul unei nopti de iarn�“ de Tudor Musatescu, ce va fi reluat� cur�nd �ntr-o distributie hibrid� �n care al�turi de cei ai casei vor evolua si actorii Valentin Uritescu si Bogdan Uritescu - actorii neprofesionisti s-au exprimat cu sinceritate, dovedind, pe l�ng� pasiune si dragoste de teatru, mult� temeritate. Este, vorba lui Eftimiu „un act de bravur�“. Si, am putea spune f�r� s� exager�m, spirit de sacrificiu. Pentru c�, s� nu uit�m, prelungile si obositoarele repetitii se desf�soar� dup� o zi de munc� la slujbele ce le asigur� traiul, atunci c�nd restul lumii iese la plimbare, se odihneste sau face, cum mai nou se zice, shopping. Pe l�ng� toate acestea, �n postura de actori, chiar neprofesionisti, protagonistii �si asum� si riscuri; �ntemeiate, at�ta timp c�t, �n principiu, orice om care se urc� pe locul acela mai �nalt numit scen� si se adreseaz� multimii ca orator, lider de opinie sau actor, devine vulnerabil si supus criticii si comentariului. E regula jocului, e un exercitiu de sinceritate si �n virtutea acestui fapt ne vom face datoria de a comenta. F�r� malitie, f�r� insidiozitate, ci cu sinceritate. Afectiv�.

Litera si spiritul

Analiz�nd copios piesa „�nsir’te, m�rg�rite“ pe care o socoteste „o �nc�nt�toare si fericit� productie a teatrului nostru“ creat� sub emulatia teatrului poetic al lui Edmond Rostand dar �n lipsa motivelor galice transfigur�nd basmul popular �n spiritul si exemplul ilustru al lui Maeterlinck, G. C�linescu, ignor�nd total „Omul care a v�zut moartea“, conchide: „�n comedie V. Eftimiu nu are spirit“.
Consemn�nd ceea ce el numeste „cazul Victor Eftimiu“, Eugen Lovinescu subliniaz� cele dou� decenii de mari succese teatrale caracterizate prin vioiciune, fertilitate si inventivitate �ntr-o oper� „violent inegal�“ alunec�nd �ns� deseori spre facilitate. „Privite �n ansamblul istoriei literare si, implicit, ierarhizate valoric, o bun� parte dintre aceste piese par produse de serie, destinate anume scenei de c�tre autorul, de mai multe ori director al Teatrului National, dornic de a culege aplauzele unui public f�r� mari pretentii“ spune Ion Rotaru referindu-se la cele peste patruzeci de lucr�ri dramatice clasificate �n cicluri chiar �n volumul integral editat �n 1957. „Omul care a v�zut moartea“, scris� �n 1928, reflect� mascarada derizorie a luptelor electorale dintr-un or�sel de provincie, competitia, pe alocuri insalubr�, dintre doi candidati la postul de primar. Departe de a fi o capodoper� - ba unii, din c�te stiu, se arat� mirati de performanta de a fi supravietuit curios celor opt decenii care au trecut peste ea - piesa are totusi o structur� dramatic� acceptabil�, verb agil si fluent� dramatic�, direct proportional� cu superficialitatea caracterologic� si alura de ieftin� cozerie provincial� intersectat� cu insignifiante drame si conflicte domestice. Cu toate acestea, faptul c�, �n ciuda tendintelor actuale, sau poate tocmai de aceea, Draga Olteanu-Matei se �nversuneaz� a monta texte ale literaturii dramatice rom�nesti este un fapt demn de laud�.

La timon�

De bun� seam�, de la �n�ltimea staturii sale de mare actrit�, societar� de onoare a Nationalului bucurestean, cu o imens� popularitate si, mai ales, cu o inepuizabil� energie, Draga Olteanu-Matei se b�nuieste a fi un regizor cu m�n� forte. Un lucru bun dar, �n acelasi timp, oarecum periculos. Mai ales �n cazul unei trupe de actori neprofesionisti care nu au �nc� exercitiul orgoliului si impertinenta r�zvr�tirii. Spectatorul c�t de c�t atent poate observa c� actorii s�nt cumva coplesiti de respectarea cu sfintenie a traseului si travaliului scenic, f�r� a-si pemite nici un impuls personalizat. �n cazul �n care s�nt totusi tentati s� o fac�, �n lipsa exercitiului o „comit“, evident si previzibil, prost. Acest lucru creeaz�, cel putin acum, un soi de rigiditate si mecanicism care �mpov�reaz� disconfortabil expresia scenic�. Pe de alt� parte, rigoarea impus� de directia de scen� ofer� premisele unui spectacol serios, bine strunit si cu accentuate predispozitii c�tre profesionalism. Evident, �n limitele posibilit�tilor de expresie ale interpretilor. Micile si nevinovatele inserturi cu conotatii actuale �n text, distribuite, �n ciuda tentatiilor, cu mult� parcimonie si bun simt, s�nt binevenite si sporesc hazul reprezentatiei. De pild�, un primar trebuie s� aib� grij� de ap�, gaz, canal, electricitate... telegondol�... Ceea ce este demn de remarcat e faptul c� regizoarea - crescut� si scolit� �n bunele traditii ale marii scoli rom�nesti de teatru - impune cu obstinatie dimensiuni calitative pertinente care diferentiaz� trupa de spiritul hazardat si amatoristic al multor initiative similare.

Protagonistii

�n primul r�nd trebuie subliniat faptul c� fiind vorba despre o prim� reprezentatie cu public era firesc ca actorii s� resimt� acea crispare inerent� oric�rei asemenea situatii. Din aceast� cauz� spectacolul s-a dovedit a fi oarecum inegal, atmosfera flasc� din debut fiind treptat dus� c�tre o adev�rat� si mai putin controlat� frenezie de sorginte nervoas�. Dar putin� lume stie, �ntr-adev�r, ce �nseamn� s� duci pe umeri timp de aproape dou� ore povara unui rol. Dictia, de bun� seam�, este punctul nevralgic al oric�rui actor neprofesionist si aici nu s�nt putine momentele c�nd acest aspect las� de dorit.
Inconsecventa stilului rostirii face ca expresiile regionale, folosite conjunctural si apoi p�r�site pentru a reveni pe alocuri, s� confere un alt sens - uneori nedorit - discursului scenic. Chiar albanez fiind, Victor Eftimiu - ca balcanic perfect asimilat, asemeni lui Anton Pann - a cultivat o limb� rom�n� cursiv�, fluent� si ml�dioas� c�reia nu i se potrivesc ad�ugirile de circumstant�, inconsecvente si nesustinute motivational. Chiar dac� la prima vedere, din motive mai mult sau mai putin teatrale, cele mai multe aplauze le-a „smuls“ Costache Lupu (farmacistul Leon), cel mai „actor“ din distributie e, totusi, Radu Costin (Vagabondul). Beneficiind de o structur� somatic� impun�toare, de o voce cu un timbru scenic de efect si de o educatie teatral� mai evoluat� - este student la clasa de actorie de la Galati - protagonistul are calitatea de a nu sarja excesiv, contur�nd un personaj care poate crea coeziune �n s�nul echipei.
Cu mult� prestant� si prezent� scenic� pregnant�, Doru Spiridonescu (Alexandru Filimon), are toate atu-urile pentru a z�misli un personaj autentic si credibil, cu mai mult� grij� �n evitarea pripelii si a expresiei verbale uneori strepezite. �ncurajat de reactia publicului, vizibil sedus de usoarele sarje ad�ugite, (inspirate de altfel, dar la minima rezistent�, si care pot avea semnificatii numai pe plan local), gen „Vorbeam de lup si Lupu la us�“, interpretul lui Leon s-a simtit tentat s� supraliciteze, lucru care �n scurt� vreme l-a tras c�tre apele tulburi ale cabotinismului si manierismului incipient. Dar Costache Lupu are har histrionic, haz si prezent� care, cu mai mult� grij� pot fi puse cu succes �n valoare. P�cat c� precipitata interventie a fanfarei l-a v�duvit de replica final� pe care cu prisosint� o merita. Cu at�t mai mult cu c�t �ncepuse s� semene, �ntr-adev�r, cu Ibsen. Nevoit s� renunte la un truc experimentat �n prim� faz�, care ne�ndoios i-ar fi asigurat un succes garantat �n fata unui public superficial, Ciprian Solomon (George) a trebuit s�-si redimensioneze partitura si, se vede, �nc� nu a reusit pe deplin. Inegalit�ti flagrante �i deconspir� �nc� o oarecare nesigurant� �n adaptarea la rol. Dar, cu harul care se b�nuie c� �l are va trece cu sigurant� peste acest moment de asezare a rolului. Cu partituri mai parcimonioase, dar cu �ndelung� prezent� �n scen�, Sidonia Grozavu (Raluca Filimon) si Nicoleta Munteanu (Alice Filimon), au misiunea relativ ingrat� de a sustine atmosfera si planul domestic al actiunii. O sotie grijulie dar insuficient creionat� chiar de c�tre autor si aplatizat� �ntruc�tva de interpret� prin reactii lipsite de nerv, si o fiic� �ndr�gostit� p�n� peste cap, de o naivitate provincial� alimentat� de romane ieftine �ntru alungarea plictisului, vietuiesc �ntre dou� lesinuri si strig�te panicate a c�ror supradimensionare face, de ce s� nu recunoastem, deliciul publicului. Sau, m� rog, al unei p�rti a publicului. Cele dou� - trei efecte �ncercate promit�tor de Crenguta Onisoru �n micul rol al subretei ar putea fi oarecum accentuate si redimensionate, fapt care nu ar trece neobservat, credem noi, �n ciuda ingratitudinii micului rol.

Lumina, sunetul, obiectul

Universul provincial al scenei e conturat scenografic ca un spatiu luminos si plin de culoare, f�r� nimic ostentativ, inutil sau gratuit. Dimensionarea spatiului de joc e bine g�ndit� si aerisit�, dup� toate criteriile de ordin functional si estetic. Efectul antagonic dintre puritatea acestui decor sc�ldat �n lumin� si coplesit de culoare si mizeria combinatiunilor politicianiste e coplesitor. Cromatica diafan�, usoar�, lejer�, estival�, e augmentat� semnificativ de costumele bine individualizate si intens pastelate. Coloana sonor�, creat� �n spiritul epocii, discret� si bine dozat�, a fost completat� - parc� am mai v�zut! - de interventia live a unei fanfare cu care - nu-i asa? - pe vremuri oricare oras bine gospod�rit se m�ndrea.

Reactia si spiritul critic al oficialit�tilor

Imediat dup� stingerea aplauzelor, viceprimarul Ana Monda ne-a declarat: „Ceea ce a realizat doamna Draga Olteanu-Matei cu Teatrul Vostru este extraordinar. Cine nu stie c� aici s�nt actori amatori, nici nu-si poate imagina lucrul acesta. �i felicit!“. La r�ndul lui, viceprimarul Dragos Chitic s-a ar�tat �nc�ntat: „A fost un spectacol superb. Doamna Draga Olteanu-Matei �nc� o dat� si-a demonstrat clasa“.

�n asteptarea premierei

Dup� ce a mosit aceast� a doua productie a companiei, Draga Olteanu-Matei �si pune toate sperantele �n botezul premierei:
„Este primul spectacol cu public aceast� avanpremier�, ca s�-si verifice si ei, actorii, unele lucruri de care erau mai siguri sau mai putin siguri, si s� ne preg�tim pentru premiera care ne dorim s� fie... eclatant� de aceast� dat�, ca s� zic asa. Str�lucitoare“. Oricum am vedea lucrurile si oric�t de c�rcotasi am fi, ceea ce au reusit �n final toti cei care au pus um�rul, talentul, harul si dragostea la realizarea acestui spectacol merit� toat� stima si felicit�rile noastre. Asemeni celor care au tr�it si s-au bucurat s�mb�t� seara al�turi de ei ne al�tur�m si noi, convinsi fiind c� un act de cultur� autentic nu se poate face dec�t crez�nd �n el si �mpresur�ndu-l cu dragoste. Ceea ce, ne�ndoios, s-a petrecut. Si n�d�jduim s� se mai petreac�!

Articol afisat de 2948 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective