Afacerea avioanele „Made in Valea Enei“
• �n grajdul dezafectat al fostului CAP Valea Enei, Vasile Procopie, sotia acestuia si sapte tineri scoliti la locul de munc� au construit 12 avioane usoare de agrement • pe bancurile de lucru se afl� alte cinci • administratorul a sustinut c� nu este afectat de criz�, alte c�teva comenzi din str�in�tate astept�nd la r�nd • un aparat de zbor cost� �ntre 40.000-50.000 de euro • este posibil� asocierea cu un italian pentru realizarea a dou� piste • F�bricuta de avioane din Valea Enei, comuna Oniceni, despre care Monitorul a mai scris anii trecuti, a �nceput s� fie cunoscut� �n mai multe state ale lumii. Putini cunosc faptul c� initiatorul acestei mici unit�ti de productie, inginerul Vasile Procopie, �si desf�soar� activitatea �ntr-un grajd dezafectat al fostului CAP din mica localitate ce num�r� putin peste 350 de suflete. Confruntat cu multe piedici anii trecuti, omul s-a �nc�p�t�nat s� reziste si s� produc� 12 mici bijuterii, avioane de agrement ultrausoare. Mai mult dec�t at�t, a creat locuri de munc�, angaj�nd sapte tineri absolventi ai Scolii de Arte si Meserii (SAM) din Oniceni. Vasile Procopie nu este deloc �ngrijorat de criza mondial�, deoarece pe bancurile de lucru din fabric� se afl� alte cinci avioane, �n diferite stadii de finalizare. Vizita noastr� nu l-a surprins si s-a scuzat c� nu poate s� ne fac� cunostint� cu tinerii „aviatori“ care lucreaz� la cochetele avionete, acestia fiind plecati �n schimb de experient� �n Franta, la invitatia unei firme care are contract cu Fabrica Aer Tech Valea Enei. „Criza mondial� nu a ajuns la Valea Enei si nici nu s�nt perspective sumbre at�t timp c�t avem de lucru. �n afara acestor cinci avioane, ce vor fi gata �n circa o lun�, dou�, mai avem si alte comenzi din c�teva state europene. Alerg�m mult prin tar�, la Brasov, la Slatina, de unde ne aprovizion�m cu tabl� si celelalte repere necesare. Ne-am f�cut o strategie de economii. Si cea mai mic� saib� se realizeaz� la noi �n f�bricut�, bine�nteles cu respectarea dimensiunilor standard. Nu ne juc�m cu aceste aparate de zbor. Avioanele f�cute la Valea Enei s�nt fiabile si sigure. Am dep�sit perioade grele c�nd n-am avut nici lumin�, �ns�, acum, cu noua administratie, se deschid alte perspective. V�d mai mult interes din partea autorit�tilor locale. De asemeni, astept revenirea �n tar� a unui afacerist din Roma, Rocco Bubbico, cu care am purtat o serie de discutii legate de construirea a dou� piste de decolare si de asteptare. Primarul Ioan Duminic� ne-a pus la dispozitie terenul pentru viitorul aerodrom“, a declarat Vasile Procopie.
M�n� de lucru de �nalt� calificare
Una dintre cele mai interesante meserii, aceea de constructor de avioane, este accesibil�, mai nou, si elevilor de la Scoala de Arte si Meserii (SAM) Oniceni. Anul trecut, din cei circa 40 de cursanti care au f�cut deja practic� �n cadrul sectiei de la Valea Enei, pe toat� perioada anului scolar 2006-2007, sapte au fost selectionati de c�tre Vasile Procopie, administratorul si actionarul insolitei f�bricute, �n vederea calific�rii la locul munc�, specializarea „structuri de avioane“. Acesta a precizat ca are contract cu SAM Oniceni si anul acesta si, din cei 40 de absolventi, alti sapte-opt se vor al�tura celor care deja c�stig� un salariu decent. „Din septembrie anul trecut, sapte tineri care au dovedit c� au dragoste fat� de aceast� munc� si reale aptitudini pentru aceast� frumoas� meserie au fost angajati cu acte �n regul� si primesc retributie pentru munca prestat�. �n plus, vor deprinde toate tainele �n sectorul de ansamblare. �n aceste zile s�nt plecati �n Franta, la un schimb de experient�. Practicantii vor �nv�ta tot ceea ce este legat de structura avioanelor usoare, de agrement sau utilitare. Vor trebui s� iubeasc� aceast� meserie, s� o simt�. �n industria de avioane nu poti s� faci nici o greseal� �n procesul tehnologic. Nu ne putem juca cu vietile oamenilor“, a declarat Vasile Procopie. Acesta a mentionat c� au fost finisate 12 mici „bijuterii“, care au f�cut obiectul unor contracte �ncheiate cu societ�ti din Germania, Italia, Franta sau Spania. C�tiva beneficiari din aceste state europene folosesc deja aparatele ultrausoare „Aer Fox“. „Costul actual al unui asemenea aparat de zbor monoloc sau cu dou� locuri este cuprins �ntre 40.000-50.000 de euro, din care 14-16.000 reprezint� pretul motorului, �n functie de capacitate, 80, 100 sau 120 cai putere. Aceste motoare le cump�r�m din Australia si Austria,“ a mai spus Vasile Procopie. Avioanele care au fost ansamblate si care poart� sigla „Air-Fox“, c�nt�resc doar 350 de kilograme, au o autonomie de zbor de 700 de kilometri si ating o altitudine de circa 4.000 de metri.
Sprijin de la primar
Primarul comunei Oniceni, Ioan Duminic� a precizat c�, �n m�sura posibilit�tilor, sprijin� initiativa cons�teanului s�u. „Un investitor italian s-a interesat de posibilitatea de a concesiona o suprafat� de teren �n Valea Enei, pentru a amenaja o pist� sau dou�, util� fabricii de avioane. A vizitat toate locurile, a fost �nc�ntat de frumusetea peisajului si a l�sat o cerere pentru concesionare. Rocco Bubbico a precizat c� va reveni pentru a �ntocmi si semna contractul“, a declarat primarul Duminic�. El a mai sustinut c� aceast� „m�n� de ajutor“ �ntins� de omul de afaceri italian, degreveaz� �ntr-un fel bugetul local. „Chiar dac� afaceristul nu a pomenit dec�t de piste de decolare si aterizare, noi nu renunt�m la proiectul amenaj�rii unui mic aerodrom. �n afar� de acest aspect, am mai discutat cu italianul si despre posibilitatea dezvolt�rii unor unit�ti de turism �n zon�. Avem noi 11 sate s�race, �ns� peisajele s�nt frumoase si pot atrage multi turisti dac� �n viitor vor fi reabilitate monumentele istorice si vor fi ridicate pensiuni sau case de vacant�“, a conchis primarul Duminic�. Administratorul micii f�bricute nu a negat faptul c� a fost tentat s� p�r�seasc� localitatea �n care a investit din cauza reticentei fostei conduceri a prim�riei �n a rezolva probleme destul de simple. „La �nceput, am venit cu entuziasm si mi-am propus s� investesc �n zona �n care m-am n�scut. Am reusit s�-i conving pe oamenii de afaceri din Germania s� deschid� o sectie de avioane usoare de agrement la Valea Enei. Din nefericire, o perioad� de timp nu am avut curent electric din cauz� c� nu eram �nc� proprietar pe suprafata de teren pe care a fost amenajat� sectia. Am rezolvat cu electricitatea si am solicitat o suprafat� de teren pentru o pist� de �ncerc�ri. Vechea conducere a v�ndut un teren, de l�ng� f�bricut�, de dou� ori si am r�mas cu usile laterale blocate. Nu am nici pe unde s� scot aparatele asamblate, din cauz� c� usile dau �n propriet�tile unor cet�teni, care nu agreeaz� s� ne «foim» pe p�m�ntul lor. Avioanele s�nt demontate si scoase afar� bucat� cu bucat�. Am fost tot mai decis s� plec. Acum s�nt perspective de a face o bun� asociere cu Rocco Bubbico care si-a manifestat disponibilitatea de a investi pentru dou� piste, una principal�, a doua de asteptare, un hangar si un turn de control“, a �ncheiat Vasile Procopie.
|