MULTI CRETINI ZAC LA NEAMT
• operatoarele de la 112 continu� s� fie �njurate ca la usa cortului • anul trecut au fost receptionate 494.266 de apeluri care nu reprezentau urgente • dintre acestea, 107.754 au fost abuzuri • adic� indivizi necunoscuti au sunat si au folosit un limbaj trivial • amprenta vocal� a „glumetilor“ a fost stocat� �n baza de date • „Au fost identificate si sanctionate astfel de persoane“, a declarat colonelul Adrian Fulea, de la Serviciul de Telecomunicatii Speciale • Un apel la 112 poate salva vieti, lucru stiut de majoritatea dintre noi. Exist� �ns� si indivizi certati cu bunul simt care nu au ce face si g�sesc de cuviint� s� se „joace“, apel�nd serviciul de urgent�. Ce nu stiu aceste persoane este faptul c� toate abuzurile telefonice efectuate la 112 s�nt stocate, amprenta vocal� a „agresorului“ intr�nd �n baza de date a serviciului. Acest lucru ofer� posibilitatea identific�rii lui �n timp si tragerea la r�spundere pentru fapta comis�. �n 2008, la Centrul unic pentru apeluri de urgent� Neamt au fost receptionate 598.912 apeluri. Din acestea au fost redirectionate c�tre Ambulant� - 54.071, Politie - 23.781; Pompieri - 2.715 iar la Jandarmerie - 449 apeluri.
Din totalul de apeluri primite de c�tre operatoarele din Neamt, 494.266 nu au reprezentat urgente, iar din acestea, 107.754 au fost clasificate ca fiind abuzive. Un calcul simplu arat� c� 18% din totalul apelurilor receptionate reprezint� abuzuri. Se stie c� majoritatea celor care g�sesc de cuviint� s�-si bat� joc de operatoarele de la 112, nu s�nt identificati de politisti �n principal din cauz� c� folosesc cartele prepl�tite sau sun� de la telefoanele publice. „Din acest motiv, operatorii de comunicatii electronice publice nu detin si nu pun la dispozitia Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgent� datele de identificare a acestei categorii de clienti, fapt pentru care nu pot fi aplicate sanctiunile prev�zute de lege. Indivizii care apeleaz� �n mod abuziv serviciul 112, de regul� se joac� la telefon, fac glume proaste, tip�, c�nt�, pun muzic�, aduc injurii operatorilor, doresc s� converseze cu cineva sau vor s� fie ascultati de c�tre cineva etc. Exist� numeroase apeluri, nejustificate ca urgent�, �n care apelantii folosesc �n convorbirea cu operatorii 112 un limbaj trivial, obscen greu de imaginat. La nivel national, au fost identificate si sanctionate astfel de persoane“, a declarat pentru „Monitorul“, colonelul Adrian Fulea, purt�torul de cuv�nt al Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS).
Campanie de educare
Cei certati cu bunul simt, dar si cu legea, ar trebui s� stie c� la categoria contraventii intr� urm�toarele fapte care se sanctioneaz� ca atare: apelarea abuziv� a num�rului 112 - cu amend� de la 500 lei la 1.000 lei; alertarea fals� a agentiilor specializate de interventie, cu amend� de la 500 lei la 1.000 lei. �n 2008, reprezentantii STS au continuat campania de educare si informare a tinerilor cu privire la modul de functionare si utilizarea corect� a serviciului 112 prin parteneriatul dezvoltat cu Inspectoratul Scolar Neamt, iar din punct de vedere tehnic a fost implementat la nivel national serviciul de localizare a apelurilor generate �n retelele publice mobile de telefonie.
Recent, cu ocazia Zilei Num�rului European de Urgent� 112, eveniment s�rb�torit pe 11 februarie 2009 la Bruxelles, Serviciul de Telecomunicatii Speciale din Rom�nia a primit din partea Asociatiei Europene a Num�rului de Urgent� (EENA) premiul „Contributii remarcabile �n domeniul 112“, pentru actiunile desf�surate �n ultimii doi ani prin Campania national� de educare-informare �n r�ndul elevilor pentru folosirea corect� a num�rului amintit. Reamintim c� darea �n exploatare a centrelor de preluare a apelurilor de urgent� a �nceput cu Bucurestiul, �n iunie 2004 si s-a �ncheiat cu judetul Tulcea, �n martie 2005. �n aprilie 2005, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgent� 112 era operational la nivelul �ntregii t�rii. Num�rul unic se apeleaz� atunci c�nd este necesar� interventia agentiilor specializate de interventie, pentru asigurarea asistentei imediate �n situatii �n care este periclitat� viata, integritatea ori s�n�tatea cet�teanului, ordinea public�, proprietatea public� sau privat� ori mediul. Num�rul 112 este gratuit si poate fi apelat de pe orice telefon fix sau mobil �n Rom�nia si �ntreaga Uniune European�.
|