Pobeda M20 - str�bunicul auto din Piatra
• pietreanul Gheorghe Berar este proprietarul celei mai vechi masini �nmatriculate din judetul Neamt • este vorba de o Pobeda M20 �nmatriculat� �n anul 1955 • „Am f�cut peste un milion de kilometri cu ea si niciodat� nu m-a l�sat �n drum“, spune Berar • masina a trecut, �n prim�vara anului trecut, toate testele RAR • din motive de v�rst�, proprietarul nu mai conduce, Pobeda fiind parcat� �ntr-un garaj • si nici nu vrea s-o v�nd�, desi a avut oferte • se pare c� masina este unic� �n Rom�nia • 54 de ani. Aceasta este v�rsta celui mai vechi autoturism �nmatriculat �n judetul Neamt - o Pobeda M20 �ntrat� �n scriptele oficiale la 1 iunie 1955. Proprietarul, Gheorghe Berar, din Piatra Neamt, este at�t de �ndrgostit de masina sa, �nc�t s-a str�duit c�t a putut s� o mentin� �ntr-o stare bun�. De altfel, masina este �nmatriculat� si, conform spuselor proprietarului, �n prim�vara trecut� a trecut toate testele de la Registrul Auto Rom�n. Ap�sat de greut�tile b�tr�netii, Gheorghe Berar conduce din ce �n ce mai rar autoturismul, �ns� nu uit� s�-l „viziteze“ periodic pentru a-l porni. „Am mers cu ea peste un milion de kilometri. Nici nu mai stiu exact, c� �n at�tia ani kilometrajul a luat-o de la zero de nu stiu c�te ori. Am cump�rat-o de la domnul inginer Stelian Dulfu, fost director la IFET, unde am lucrat ca sofer. M-am �ndr�gostit efectiv de ea, iar dup� c�tiva ani l-am rugat pe domnul director s� m� ajute s� o cump�r. Cum eu nu puteam, domnul Dulfu a cump�rat-o el si mi-a dat-o mie. C�nd am condus-o pentru prima dat�, �n 1955, �n Piatra Neamt erau doar trei masini, la IFET, la partid si la o fabric� de cherestea. Este �n stare de functionare si porneste f�r� probleme. Periodic o scot din garaj si o pornesc. Problema este c� nu se mai g�seste benzin� cu cifra octanic� de 75 si trebuie s� fac un amestec de benzin� cu petrol sau motorin�“, a declarat Gheorghe Berar, care �n prim�vara acestui an va �mplini 79 de ani. Grijuliu, b�tr�nul a avut grij� ca masina s� fie pus� la punct, drept pentru care �n prim�vara anului trecut a dus-o la RAR pentru verificarea tehnic�. „�n prim�var� am fost cu ea la RAR si corespunde din toate punctele de vedere. Un inginer de acolo a dat telefon la Bucuresti s� verifice si a aflat c� �n tar� nu mai exist� acest tip de masin�. La RAR au verificat-o la fr�ne, directie si corespunde din toate punctele de vedere. Nici nu avea cum, pentru c� am avut grij� de ea. Nu am avut probleme cu piesele, pentru c� am avut grij� si m-am aprovizionat din timp. Este o masin� foarte bun�, solid�, cu suspensii bune. Am condus-o cu mare grij�. Nu plecam la drum f�r� s�-i fac o verificare am�nuntit�. �ntotdeauna i-am schimbat uleiul la timp. Dup� fiecare drum o gresam, �i verificam uleiul, asa cum scria la carte. Eu, ca mecanic auto, am �ntretinut-o cu mare atentie“, a continuat Gheorghe Berar.
Maria Gheorghe, plimbat� cu Pobeda lu’ Nea Gheorghe
Proprietarul masinii spune c� �n perioada c�t a lucrat ca sofer la IFET a plimbat multe personalit�ti cu masina sa, un autoturism foarte apreciat la vremea respectiv�. „Am fost si �n Republica Democrat� German� cu acest autoturism si nu am avut probleme. Niciodat� nu m-a l�sat �n drum. A umblat tot judetul, toat� tara si o parte din Europa. A mers si iarn� si var�, f�r� s� fi avut vreodat� surprize nepl�cute. Multi politicieni importanti am plimbat cu ea, inclusiv pe Maria Gheorghe, fostul prim secretar al judetului de pe vremea comunistilor“, spune Gheorghe Berar.
Desi are o v�rst� onorabil�, b�tr�nul cunoaste foarte bine datele tehnice ale autoturismului. „Are doar patru viteze, dintre care una e marsarierul. Este fabricat� �n 1955 si consum� aproximativ 12 litri la suta de kilometri. Vorbesc de consumul mixt. Motorul este �n patru timpi, de 2.000 de centimetri cubi iar �n bord kilometajul arat� c� viteza maxim� este de 80 km/h. Este ca un copil al meu. O am de at�tia ani c� stiu absolut fiecare surub pe care �l are. Nu vreau s� o v�nd �n nici un caz. O las copiilor mei si vor face ei ce cred de cuviint�. M-a sunat cineva de la Bucuresti, de la o revist� auto, si mi-a zis c� o s�-mi ofere o masin� str�in� nou�, de care vreau eu �n schimbul Pobedei. Este o masin� norocoas� cu care nu am avut nici un accident. M� bucur c� nu am lovit pe nimeni niciodat�, desi am condus milioane de kilometri. Am permis de conducere din 1954 si nu am avut nici un eveniment rutier“, a conchis Gheorghe Berar.
Pobeda M20 sau autoturismul tanc
Pobeda (victorie �n limba rus�) este un autoturism produs �n Uniunea Sovietic� de GAZ, �n perioada 1946 p�n� �n 1958. Acelasi tip de masin� a mai fost fabricat, sub licent�, si de o fabric� din Polonia. Primul Pobeda a fost dezvoltat �n URSS de inginerul Andrei A. Liphart. Primele teste au fost efectuate la Gorky Avto Zavod (GAZ), �n 1943, c�nd se profila victoria rusilor �n al doilea r�zboi mondial. Desi fabrica a fost bombardat� de nemti, locatia nu a fost schimbat�. Primul prototip a fost finalizat pe 6 noiembrie 1944, iar primul model de serie a iesit din fabric� pe 21 iunie 1946. Masina a fost un mare succes de export pentru URSS, mai multe t�ri din Europa de Est import�nd acest model. �n acest moment, �n lume mai exist� foarte putine masini functionale de acest tip, iar majoritatea se afl� �n posesia colectionarilor. Un astfel de autoturism, dac� este �n stare de functionare, poate ajunge �n zilele noastre si la un pret de 20.000 de euro.
|