Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Martie 2009
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 16 Martie 2009
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Pobeda M20 - strãbunicul auto din Piatra

Pobeda M20 - str�bunicul auto din Piatra

• pietreanul Gheorghe Berar este proprietarul celei mai vechi masini �nmatriculate din judetul Neamt • este vorba de o Pobeda M20 �nmatriculat� �n anul 1955 • „Am f�cut peste un milion de kilometri cu ea si niciodat� nu m-a l�sat �n drum“, spune Berar • masina a trecut, �n prim�vara anului trecut, toate testele RAR • din motive de v�rst�, proprietarul nu mai conduce, Pobeda fiind parcat� �ntr-un garaj • si nici nu vrea s-o v�nd�, desi a avut oferte • se pare c� masina este unic� �n Rom�nia •

54 de ani. Aceasta este v�rsta celui mai vechi autoturism �nmatriculat �n judetul Neamt - o Pobeda M20 �ntrat� �n scriptele oficiale la 1 iunie 1955. Proprietarul, Gheorghe Berar, din Piatra Neamt, este at�t de �ndrgostit de masina sa, �nc�t s-a str�duit c�t a putut s� o mentin� �ntr-o stare bun�. De altfel, masina este �nmatriculat� si, conform spuselor proprietarului, �n prim�vara trecut� a trecut toate testele de la Registrul Auto Rom�n. Ap�sat de greut�tile b�tr�netii, Gheorghe Berar conduce din ce �n ce mai rar autoturismul, �ns� nu uit� s�-l „viziteze“ periodic pentru a-l porni. „Am mers cu ea peste un milion de kilometri. Nici nu mai stiu exact, c� �n at�tia ani kilometrajul a luat-o de la zero de nu stiu c�te ori. Am cump�rat-o de la domnul inginer Stelian Dulfu, fost director la IFET, unde am lucrat ca sofer. M-am �ndr�gostit efectiv de ea, iar dup� c�tiva ani l-am rugat pe domnul director s� m� ajute s� o cump�r. Cum eu nu puteam, domnul Dulfu a cump�rat-o el si mi-a dat-o mie. C�nd am condus-o pentru prima dat�, �n 1955, �n Piatra Neamt erau doar trei masini, la IFET, la partid si la o fabric� de cherestea. Este �n stare de functionare si porneste f�r� probleme. Periodic o scot din garaj si o pornesc. Problema este c� nu se mai g�seste benzin� cu cifra octanic� de 75 si trebuie s� fac un amestec de benzin� cu petrol sau motorin�“, a declarat Gheorghe Berar, care �n prim�vara acestui an va �mplini 79 de ani. Grijuliu, b�tr�nul a avut grij� ca masina s� fie pus� la punct, drept pentru care �n prim�vara anului trecut a dus-o la RAR pentru verificarea tehnic�. „�n prim�var� am fost cu ea la RAR si corespunde din toate punctele de vedere. Un inginer de acolo a dat telefon la Bucuresti s� verifice si a aflat c� �n tar� nu mai exist� acest tip de masin�. La RAR au verificat-o la fr�ne, directie si corespunde din toate punctele de vedere. Nici nu avea cum, pentru c� am avut grij� de ea. Nu am avut probleme cu piesele, pentru c� am avut grij� si m-am aprovizionat din timp. Este o masin� foarte bun�, solid�, cu suspensii bune. Am condus-o cu mare grij�. Nu plecam la drum f�r� s�-i fac o verificare am�nuntit�. �ntotdeauna i-am schimbat uleiul la timp. Dup� fiecare drum o gresam, �i verificam uleiul, asa cum scria la carte. Eu, ca mecanic auto, am �ntretinut-o cu mare atentie“, a continuat Gheorghe Berar.

Maria Gheorghe, plimbat� cu Pobeda lu’ Nea Gheorghe

Proprietarul masinii spune c� �n perioada c�t a lucrat ca sofer la IFET a plimbat multe personalit�ti cu masina sa, un autoturism foarte apreciat la vremea respectiv�. „Am fost si �n Republica Democrat� German� cu acest autoturism si nu am avut probleme. Niciodat� nu m-a l�sat �n drum. A umblat tot judetul, toat� tara si o parte din Europa. A mers si iarn� si var�, f�r� s� fi avut vreodat� surprize nepl�cute. Multi politicieni importanti am plimbat cu ea, inclusiv pe Maria Gheorghe, fostul prim secretar al judetului de pe vremea comunistilor“, spune Gheorghe Berar.
Desi are o v�rst� onorabil�, b�tr�nul cunoaste foarte bine datele tehnice ale autoturismului. „Are doar patru viteze, dintre care una e marsarierul. Este fabricat� �n 1955 si consum� aproximativ 12 litri la suta de kilometri. Vorbesc de consumul mixt. Motorul este �n patru timpi, de 2.000 de centimetri cubi iar �n bord kilometajul arat� c� viteza maxim� este de 80 km/h. Este ca un copil al meu. O am de at�tia ani c� stiu absolut fiecare surub pe care �l are. Nu vreau s� o v�nd �n nici un caz. O las copiilor mei si vor face ei ce cred de cuviint�. M-a sunat cineva de la Bucuresti, de la o revist� auto, si mi-a zis c� o s�-mi ofere o masin� str�in� nou�, de care vreau eu �n schimbul Pobedei. Este o masin� norocoas� cu care nu am avut nici un accident. M� bucur c� nu am lovit pe nimeni niciodat�, desi am condus milioane de kilometri. Am permis de conducere din 1954 si nu am avut nici un eveniment rutier“, a conchis Gheorghe Berar.

Pobeda M20 sau autoturismul tanc

Pobeda (victorie �n limba rus�) este un autoturism produs �n Uniunea Sovietic� de GAZ, �n perioada 1946 p�n� �n 1958. Acelasi tip de masin� a mai fost fabricat, sub licent�, si de o fabric� din Polonia. Primul Pobeda a fost dezvoltat �n URSS de inginerul Andrei A. Liphart. Primele teste au fost efectuate la Gorky Avto Zavod (GAZ), �n 1943, c�nd se profila victoria rusilor �n al doilea r�zboi mondial. Desi fabrica a fost bombardat� de nemti, locatia nu a fost schimbat�. Primul prototip a fost finalizat pe 6 noiembrie 1944, iar primul model de serie a iesit din fabric� pe 21 iunie 1946. Masina a fost un mare succes de export pentru URSS, mai multe t�ri din Europa de Est import�nd acest model. �n acest moment, �n lume mai exist� foarte putine masini functionale de acest tip, iar majoritatea se afl� �n posesia colectionarilor. Un astfel de autoturism, dac� este �n stare de functionare, poate ajunge �n zilele noastre si la un pret de 20.000 de euro.

Articol afisat de 13690 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(D. MURARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Ad�ugat de gyovy la data 16.03.2009 09:32
Bravo monitorul!
Ati inceput anul cu astfel de articole si vad ca faceti la fel si acum.Cam asa ceva ar trebui sa contina vreo 70% dintr-un ziar.Dar semnatarul articolului nu putea face ecxeptie de la regula din redactie si tot tranteste un cuvant,al carui sens nu-l intelege si-l foloseste dupa bunul sau plac.Este vorba despre cuvantul locatie.Am sa trec intr-o zi pe la voi sa va aduc un dictionar,ca sigur nu aveti.
Ad�ugat de Bamboo la data 16.03.2009 19:20
Desteptul de gyovy
Mai, dar destept mai esti! M-am abtinut de fiecare data sa-ti comentez postarile aiurite, insa bag de seama ca ai o problema. Si una grava de tot! Cred ca suferi cu bibiloiul. Tot timpul te legi de ceva sau de cineva. Fugi, nene, si te verifica la cerebel ca , sigur, ai probleme. Poate cu nevasta-ta! A zis unul ceva, imediat ii sari in cap. Scrie un ziarist o prostie, gata e prost. Numai tu esti destept. Poate ai absolvit Harvard-ul si nu stim noi, cititorii astia fraieri. Coboara din ascunzisul tau(la pseudonim ma refer) si lumineaza-ne! Daca esti bun, te punem premier. P.S. Mai calmeaza-te cu rautatile, ca nu-ti fac bine. Si, Doamne Fereste, poate faci vreun atac cerebral. De-ar da D-zeu!
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective