Taximetrie cu-n picior �n groap�
• num�rul taxiurilor din Piatra Neamt a sc�zut cu peste 150 • mai s�nt vreo 440 • nici clientii nu se mai �nghesuie, num�rul acestora fiind la jum�tate fat� de anul trecut • „Anul acesta a �nceput foarte prost pentru noi, clientii au sc�zut cu 50% iar cheltuielile s�nt din ce �n ce mai mari. Situatia nu e roz deloc“, a declarat Marian Luca, administratorul firmei Taxi Luca • Taximetria, o meserie despre care s-a spus dup� 1990 c� este b�noas�, pare s� fi intrat �n anul s�u negru, afl�ndu-se deja cu un picior �n groap�. �nainte de c�derea regimului comunist, �n Piatra Neamt erau cam 10 taximetre ce apartineau societ�tii de transport local si care nu aveau mare trecere, st�nd cu orele �n mijlocul orasului �n asteptarea clientilor. Acum s�nt 440 de masini autorizate s� practice taximetria si se afl� cam �n aceeasi situatie �n care se aflau �nainte de Revolutie, adic� stau cu orele �n asteptarea unei curse. �ntre cele dou� momente, pe parcursul celor 20 de ani, se poate spune c� a fost momentul de glorie al acestei meserii, c�nd s-au c�stigat ceva b�nuti iar firmele de taximetrie ap�reau ca ciupercile dup� ploaie. Explicatia poate fi si una psihologic�. Nemtenii care au suferit �n timpul regimului comunist de lipsa unui autovehicul propriu, au luat cu asalt taxiurile dup� 1990 si se deplasau constant cu acestea. Poate si din snobism. Apogeul taximetriei poate a fost atins dup� anul 2000 c�nd nivelul de trai a crescut constant, mai ales c� multi lucrau si �n str�in�tate. Asa se face c� multe persoane apelau la firmele de taxi pentru a se deplasa dintr-un loc �n altul f�r� s� se uite prea mult la bani. Nici taximetristii nu se puteau pl�nge deoarece, �n ciuda faptului c� erau foarte numerosi, aveau constant clienti. S�rb�torile si zilele ploioase erau man� cereasc� pentru acestia, num�rul pietrenilor care apelau la serviciile lor fiind m�ricel.
Alte vremuri, aceleasi preturi
Cei care �si mai amintesc, sustin c� tarifele dinainte de Revolutie erau mai mult dec�t accesibile, fiind cam 50 de bani pornirea, iar o curs� dintr-un cap�t �n altul al orasului ajungea cam la 10-15 lei. 20 de ani mai t�rziu, tarifele s�nt aproximativ aceleasi, o curs� dintr-un cap�t la cel�lat al orasului fiind cam tot 15 lei. Desi sumele s�nt la fel, valoarea lor este diferit� iar criza economic� pune fermoar portofelelor pietrenilor, care prefer� s� mearg� pe jos sau cu mijloacele de transport �n comun dec�t cu taxiul. Asa se face c� num�rul taximetrelor care au primit autorizatie la �nceputul anului 2009 este de 442, cu aproape 150 mai putine dec�t anul trecut c�nd erau autorizate circa 600. De asemenea, multi patroni de firme de taxi se pl�ng de faptul c� num�rul clientilor s-a redus la jum�tate. „Anul acesta a �nceput foarte prost pentru noi, clientii au sc�zut cu 50% iar cheltuielile s�nt din ce �n ce mai mari. Nici m�car �n zilele de s�rb�toare sau �n cele cu vreme ur�t� nu se simte o crestere a num�rului de clienti. Putem spune c� nu mai facem nici un fel de profit, mergem pe zero iar cheltuielile s�nt din ce �n ce mai mari. �n plus, de anul acesta, s�ntem asimilati transportatorilor rutieri si pl�tim o tax� de 10,5 milioane de lei vechi pentru fiecare sofer. Asa c� situatia nu e roz deloc“, a declarat Marian Luca, administratorul firmei Taxi Luca. �n ciuda crizei ce apas� aceast� meserie, tarifele practicate �n Piatra Neamt s�nt printre cele mai mari din tar�, de 2,2 lei pe kilometru. �ntrebati dac� mai scad preturile pentru atrage clientii, patronii firmelor de taxi au negat categoric, sustin�nd c� si asa merg �n pierdere iar �n alte orase s�nt tarife mai mici pentru c� s�nt mai lungi cursele. „La noi cursele s�nt foarte scurte, abia ai plecat c� ai si ajuns. �n orase mai mari, o curs� poate ajunge si la 5-600.000 de lei de aceea tarifele s�nt mai mici. �n plus, singurul oras �n care taximetristii au fost inclusi �n categoria transportatorilor rutieri si taxati ca atare este Piatra Neamt iar cheltuielile noastre s�nt mult prea mari, deci nici nu se pune problema sc�derii tarifelor pe kilometru“, a ad�ugat Marian Luca.
|