Noi reguli pentru documentele fiscale
�ncep�nd din 2009 au intrat �n vigoare noi norme referitoare la detinerea si pãstrarea documentelor financiar-contabile. Ordinul ministrului stabileste cã, de la 1 ianuarie, �n cuprinsul oricãrui document emis de societãti trebuie mentionatã forma juridicã, codul unic de �nregistrare si capitalul social. „Facturile si chitantele nu pot fi emise �n format electronic dec�t de cãtre societãtile care se regãsesc �n registrul electronic constituit si actualizat de Ministerul Finantelor“, a declarat Cristina Ionescu, purtãtor de cuv�nt al Directiei de Finante Neamt. Livrãrile de bunuri si prestãrile de servicii scutite de deducerea de TVA, pentru care nu este obligatorie emiterea de facturi, se �nregistreazã �n baza contractelor �ncheiate si a documentelor financiar-contabile sau bancare care sã ateste acele operatiuni. Este vorba de avize de �nsotire a mãrfii, chitanta, dispozitie de platã sau de �ncasare, sau extrasul de cont bancar, dupã caz. Normele �n vigoare specificã faptul cã se va asigura un regim intern de numerotare a formularelor financiar-contabile cum s�nt notele de intrare-receptie, bonurile de consum, ordinele de deplasare, listele de inventariere, sau documentele cumulative. Persoanele care rãspund de organizarea si conducerea contabilitãtii din fiecare firmã vor desemna, prin decizie internã scrisã, una sau mai multe persoane, dupã caz, care sã aiba atributii privind alocarea si gestionarea numerelor. Dacã originalul unei facturi este pierdut, sustras sau distrus s�nt reguli stricte pentru eliberarea unui duplicat. Ordinul precizeazã cã se va emite o facturã nouã, care sã cuprindã aceleasi date ca factura initialã. Pe ea se va mentiona cã este duplicat si cã �nlocuieste factura initialã. O altã posibilitate este fotocopierea facturii initiale, pe care se aplicã stampila unitãtii emitente, pe care se mentioneazã cã este duplicat. Facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunuri imobile, care stau la baza determinãrii TVA-ului deductibil se pãstreazã pe o perioadã care �ncepe �n momentul la care taxa aferentã achizitiei bunului de capital devine exigibilã. Termenul se �ncheie la 5 ani dupã expirarea perioadei �n care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte �nregistrãri, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pãstrate timp de 5 ani. Documentele financiar-contabile care atestã provenienta unor bunuri cu duratã de viatã mai mare de 10 ani se pãstreazã pe perioada de utilizare a bunurilor.
|