LOCUL BLESTEMAT CURBA FELESTILOR
• curba de la Felesti a curmat multe vieti si a nenorocit multi oameni • viteza soferilor care ajung acolo din ambele sensuri este principalul vinovat • localnicii s�nt socati de groz�viile v�zute • politistii trag semnale de alarm� cu privire la conducerea preventiv� • soferi de TIR sau chiar personalit�ti politice au „p�tit-o“ �n zon� • Un loc blestemat, asa numesc oamenii din zon� portiunea de l�ng� c�tunul Felesti a drumului national ce leag� estul si vestul judetului. Este vorba despre binecunoscuta „curb� a mortii“ din DN 15 D. Periodic, aici se �nt�mpl� nenorociri, multi oameni murind sau r�m�n�nd nenorociti pe viat�. Nimeni nu contest� periculozitatea curbei, �ns� accidentele grave sau foarte grave continu� s� aib� loc adesea, ca un lait-motiv. Cauza principal� o reprezint� viteza, �n special atunci c�nd carosabilul este umed, dar si dep�sirile sau, pur si simplu, neatentia soferilor duc la alte carnagii. Dac� toate acestea s�nt puse �n conditii de noapte sau ceat�, este lesne de �nteles ce se �nt�mpl�. Periculozitatea acestui sector de drum vine dintr-un fenomen care poate fi explicat foarte simplu. Curba �n cauz� �ncheie, pentru soferii care circul� dinspre Roman spre Piatra Neamt, un sector foarte lung de drum drept, unde posesorii de autoturisme, de regul�, „�ncearc�“ puterea motoarelor si vitezele maxime. Venind dinspre Piatra c�tre Roman, conduc�torii auto circul� o portiune destul de lung� �n pant�, iar apoi pot s�-i „dea pedale“ �ntruc�t asfaltul este bun si drumul destul de drept. „Supriza“ vine �n curba deosebit de periculoas�, unde mai ales soferii de prin alte p�rti, cei f�r� experient� sau aflati la volanul TIR-urilor �si dau seama c� trebuie s� fr�neze violent. Subvirate sau supravirate, masinile ies �n decor, fie prin dreapta, fie prin st�nga directiilor de deplasare, ajung�nd invariabil �n acelasi loc: pomii de pe marginea drumului.
Martorii
Dovad� a celor afirmate anterior st�, ca prim martor, pe partea st�ng� a sensului Felesti-Dulcesti, chiar la iesirea din curb�, un plop b�tr�n, care a trecut prin multe „lupte“, �n special cu camionagiii. Numai anul acesta, copacul a oprit c�teva TIR-uri dar si masini mici, ajung�nd s� fie, efectiv, sf�siat �n dou�. Arborele poate fi considerat un „monument“ si a devenit chiar un fel de loc de pelerinaj pentru soferii nu prea gr�biti. Coaja plopului poart� cicatricile deselor ciocniri, �n jur r�m�n�nd numeroase alte vestigii ale accidentelor petrecute aici. Parbrizuri sf�r�mate, fragmente din faruri, stopuri sau semnaliz�ri, tot soiul de buc�ti din plastic de la masini zac �mpr�stiate pe c�teva zeci de metri p�trati. Copacul, martor al multor incidente s�ngeroase, ar putea s� cad� la prima v�ntoas� mai puternic�, devenind el �nsusi un pericol pentru participantii la trafic. Alti martori ai coliziunilor tragice s�nt oamenii care se �nc�p�t�neaz� s� r�m�n� �n putinele case ale unui c�tun „pe moarte“, Felesti. De regul�, spun acestia, linistea aparent� este spulberat� brusc de c�te un sc�rt�it asurzitor de fr�ne, dup� care urmeaz� bubuitura si apoi se asterne iar�si linistea. R�zvan B�lan ne-a povestit c� at�t el c�t si putinii vecini au asistat la scene groaznice. „Soferii merg «ca nebunii», �n special c�nd vin de pe linia dreapt�. Unii nu �si dau seama de gradul de periculozitate al curbei si fr�neaz� prea t�rziu. Altii dep�sesc aiurea, peste linia continu� si ajung s� moar�. Chiar �n fata casei noastre s-a �nt�mplat un asemenea accident. Trebuie ca noi, cei de aici, s�-i ajut�m sau s�-i scoatem pe multi, desi nu este deloc pl�cut s� vezi imaginile alea“, spune R�zvan B�lan.
Acesta f�cea referire la o tragedie de iarna trecut�, c�nd un b�rbat din comuna F�urei a decedat, fiul acestuia, adolescent, a ajuns �n stare grav� la spital, la fel ca un cons�tean al celor doi. Cauza accidentului, petrecut pe timp de ceat�, a fost o dep�sire neregulamentar� din partea lui Ion Lupu, �n v�rst� de 47 de ani, domiciliat �n satul Climesti, aflat la volanul autoturismului Dacia 1310, �nmatriculat NT 02 FAL, masina intr�nd pe contrasens si zdrobindu-se de un autocamion Mercedes, care circula regulamentar. TIR-ul, �nmatriculat SJ 02 FUW, era condus de c�tre Daniel Muresan, din Zal�u. Impactul a fost at�t de violent �nc�t Dacia s�tenilor din F�urei a ajuns un morman de fiare contorsionate. Ionut Lupu, �n v�rst� de 15 ani, din comuna F�urei, fiul soferului, a fost diagnosticat cu politraumatism, plag� contuz� orbitar� si traumatism toraco-abdominal, fiind suspect de ruptur� de splin�. Claudiu Vetrice, �n v�rst� de 28 de ani, din F�urei, a suferit de asemenea un politraumatism, cu traumatism cranio-cerebral acut deschis, traumatism toracic si abdominal si traumatism de um�r.
Accidente... VIP
Chiar si senatorul de Iasi, Dan C�rlan, a v�zut, la propriu, „moartea cu ochii“ �n curba de la Felesti. Parlamentarul, ales pe listele „Aliantei DA“, a decis s� nu tin� aceast� terifiant� experient� pentru sine si s-o �mp�rt�seasc� �ntregii lumi, prin intermediul blogului propriu, „http://dancarlan.blogspot.com“. Pe 5 octombrie, c�nd s-a petrecut totul, alesul iesenilor era �n masin� (un Peugeot 407 Paladine) cu sotia, �ntorc�ndu-se de la Tarc�u, de la aniversarea celor 82 de ani �mpliniti de c�tre mama sa, domiciliat� �n comuna nemtean�. „Mama a �mplinit azi 82 de ani. Prilej cu care m-am n�scut a doua oar�“, au fost cuvintele din titlul textului postat pe Internet de senator. Dan C�rlan detaliaz� toate �mprejur�rile care l-au adus �n ipostaza de victim� a unui accident rutier, cu am�nunte socante si... �n �mprejur�rile date, de „r�su’-pl�nsu“. „Eram cu Peugeotul 407, de care s�nt la fel de �ndr�gostit, dup� doi ani, ca si �n prima zi. Ploua torential, uneori cu draci. �ntre Piatra Neamt si Roman, o Dacie sede frumos pe sant. Semn c� nu-i de glumit cu asfaltul ud. Mai merg dou� minute si, pe st�nga, un Renault bej iesit pe c�mp, foarte de cur�nd. B�nuiesc asta (c�-i de cur�nd), pentru ca «EL» tocmai o str�nge la piept pe «EA», �n ploaie, pe marginea soselei, �ncerc�nd s� o linisteasc�. �mi spun, �n g�nd, ceva de genul «ce v-a apucat, fratilor, pe toti?!?». N-apuc s� primesc r�spunsul: �n timp ce eram chiar �n dreptul norocosilor sc�pati din Renaultul de Cluj, din curba din fata mea apare de-a curmezisul un Logan, �n plin derapaj de spate, c�lare pe banda mea de mers!! Cu vitez� si hot�r�t s� vin� peste noi. C�tan� b�tr�n�, sofer de 21 de ani, aplic regulamentul: volanul str�ns teap�n, din pozitia «10 si 10 minute», nu misc�ri bruste, nu fr�n� la fund, ci doar at�t c�t nu risti ruperea aderentei. Trag treptat spre limita dreapt� a drumului, adic� spre stejarul de pe sant. Nici o sans� de sc�pare: izbitura ferm� a Loganului �n roata mea din st�nga fat�, apoi o secund� de �ntuneric, apoi trei pocnituri ca de pusc� (sau, mai binecunoscute, ca pocniturile de artificii grele, apropiate de zgomotul pungilor de h�rtie umflate si sparte �n pumn) - ne-au explodat �n jurul nostru air-bagurile“, istoriseste senatorul „internaut“, Dan C�rlan.
Legea si noi
Din punct de vedere legal, curba de la Felesti este semnalizat� corespunz�tor, at�t pe un sens, c�t si pe cel�lalt. Pentru persoanele care circul� de la Roman spre Piatra, �n afara indicatorului de „curb� deosebit de periculoas�“, mai exist� o serie de panouri, ce interzic dep�sirea, presemnalizeaz� un drum alunecos si au un aditional referitor la c�derile de precipitatii. Din sens opus, panoul de „curb� deosebit de periculoas�“ este la fel de vizibil, av�nd si un aditional �n acelasi scop. Politistii de la „Circulatie“ au atras �n nenum�rate r�nduri atentia cu privire la respectarea conditiilor de drum si au „p�zit“ zonele de risc. Inspectorul Iulian Closc�, seful Compartimentului Drumuri Nationale-Europene din cadrul Biroului Politiei Rutiere Roman, a declarat c�, �n ceea ce priveste DN 15D, exist� o serie de zone periculoase, unde soferii ar trebui s� fie mult mai vigilenti. „Respectarea normelor de circulatie pe drumurile publice poate duce la evitarea unor accidente grave. Soseaua Roman-Piatra Neamt a fost, �n decursul anului 2008, marcat� de evenimente soldate cu persoane decedate sau r�nite. Viteza si neatentia s�nt principalii factori. Zona Felesti-Dulcesti este una de risc“, a afirmat politistul. Acum, mai ales c� vine iarna, oamenii legii atrag atentia cu privire la faptul c� zona de risc r�m�ne de... risc. Chiciura, poleiul si z�pada pot conduce la alte nenorociri.
CASET�:
De mentionat c� si soseaua DN2 - E85 ocup� un nefericit loc fruntas, �n topul arterelor de circulatie periculoase din judet. Oamenii legii au �ntocmit o hart�, �n care se vede c� sectorul „europenei“, de la Secuieni p�n� la Tupilati, travers�nd Romanul, este „�nrosit“, semn al numeroaselor tragedii care au avut loc. Macabra statistic� a fost f�cut� �n cadrul campaniei „Stop accidentelor rutiere! Viata are prioritate!“. De mentionat c� statisticile arat� c� printre cele mai periculoase categorii de participanti la trafic se num�r� conduc�torii auto tineri, sub 30 de ani, precum si pietonii �n v�rst� de peste 50 de ani. Ca alte „puncte fierbinti“ exist� sectoare de drumuri nationale si europene la Secuienii Noi, Gher�iesti si Botesti. �ntre Roman si Piatra, �ntreg sectorul dintre Horia si F�urei este pres�rat de cruci si troite ridicate �n memoria celor care au murit. Macabru, dar adev�rat, unele victime si-au pierdut viata chiar izbindu-se de asemenea monumente funerare.
|