Oleoductul Constan�a-Trieste urmeaz� s� se nasc� �n ianuarie
Semnarea oficial� a documentelor prin care un num�r de cinci ��ri se angajeaz� s� construiasc� un oleoduct care va face leg�tura �ntre Rom�nia �i Italia, o nou� etap� �n lupta pentru controlul �i beneficiile rezultate de pe urma petrolului din Marea Caspic�, este a�teptat� �n luna ianuarie 2006, informeaz� un articol ap�rut mar�i �n cotidianul economic „Financial Times“.
Potrivit publica�iei citate, mini�tri din Rom�nia, Serbia, Croa�ia, Slovenia �i Italia urmeaz� s� se reuneasc� la Roma pentru a conveni formarea unei companii care se va ocupa de construc�ia oleoductului cu o lungime de 1.500 kilometri. Potrivit unui studiu de fezabilitate, proiectul, care va necesita �i reabilitarea portului Constan�a, ar urma s� coste cel pu�in 2,4 miliarde dolari. Surse apropiate de proiect sus�in c� dou� mari companii petroliere, un mare grup interna�ional din domeniul energiei �i o companie de stat din sectorul energetic �i-au exprimat deja interesul.
Henry Owen, consultant financiar �n cadrul proiectului conductei Constan�a-Trieste, consider� c� acest oleoduct va alimenta rafin�riile din Sud-Estul Europei, Italia, Austria �i Bavaria, urm�nd a trimite �i�ei �i spre portul Genova, via un oleoduct existent care leag� deja Trieste de Genova, de unde ar putea fi �mbarcat chiar �i pe tancuri petroliere de mare capacitate. �n plus, proiectul ar reduce dependen�a Europei de petrolul din Orientul Mijlociu, nu ar putea fi controlat de Rusia �i ar ajuta la decongestionarea traficului maritim prin str�mtoarea Bosfor-Dardanele. �ns� consultantul a avertizat c� oleoductul Constan�a-Trieste se va confrunta cu mai mul�i concuren�i, iar acordul final ar putea s� fie pus �n pericol de unul dintre cele cinci state. Chiar dac� se va trece de ceremonia oficial� de semnare a documentelor, urm�torul obstacol major va fi ajungerea la un acord �n ceea ce prive�te tarifele noului oleoduct.
Proiectul oleoductului Pan-European ce ar urma s� lege Constan�a de Trieste are deja doi concuren�i serio�i �n cele dou� oleoducte ce ar urma s� plece din portul bulgar Burgas pentru a trimite petrol pe coasta M�rii Adriatice, primul la Alexandropolis (Grecia) �i al doilea la Vlore (Albania).
�n toat� aceast� competi�ie, politica joac� un rol tot at�t de important ca �i banii. Rusia este interesat� s� controleze exporturile de petrol din regiunea M�rii Caspice, opun�ndu-se direct intereselor SUA care doresc s� limiteze puterea Moscovei �n aceast� regiune, aflat� la mijloc �ntre Europa �i Asia, ambele pie�e cu un consum ridicat de resurse energetice. �n acela�i timp, Turcia dore�te reducerea traficului tancurilor petroliere prin str�mtoarea Bosfor-Dardanele, �ns� nici nu dore�te s� piard� veniturile care decurg din de�inerea acestei importante rute de tranzit maritim. �n total, exist� peste zece proiecte de conducte petroliere pentru regiunea Europei de Sud-Est, cel mai important fiind noul oleoduct Baku-Ceyhan, care ar urma s� intre �n func�iune �n prim�vara lui 2006.
|