Pe cine favorizeaz� criza?
Duminic� (�nainte de alegerile uninominale - n.r.), la Zig-Zag, de pe Antena 3, am abordat cu Bogdan Teodorescu aspectele mai ac�t�rii ale vietii politico-economice din ultimul timp. Ar fi fost imposibil s� trecem cu vederea cel mai important fapt al acestei perioade: iminenta Crizei economice �n Rom�nia. Dac� as fi avut drept interlocutor pe Ilie Serb�nescu sau pe Liviu Voinea, mai mult ca sigur taifasul ar fi r�mas la dimensiunile sociale ale Crizei. Bogdan Teodorescu e profesor de Marketing politic. Explicabil de ce ne-am fixat atentia asupra implicatiilor politice ale Crizei. S�ntem �n ultima s�pt�m�n� de campanie electoral� pentru parlamentarele de la 30 noiembrie 2008. Cum se reg�seste criza �n discursurile diferitelor partide? - l-am �ntrebat pe distinsul partener de dialog. Bogdan Teodorescu a f�cut o scurt� trecere �n revist� a prezentei marii Crize �n actiunile electorale ale principalelor formatiuni rom�nesti. Am tras am�ndoi c�teva concluzii:
1) Eveniment capital al finelui de an 2008 si al lui 2009, Criza economic� nu se constituie �n principala tem� de campanie a competitorilor. Rupte de realit�tile adev�ratelor griji ale rom�nului, partidele politice nu s-au adaptat rapid la mutatiile radicale din constiinta colectiv�. Oamenii �ncep s� se nelinisteasc� �n leg�tur� cu locurile lor de munc�, s� se �ntrebe dac� vor putea achita creditele la b�nci, s� se g�ndeasc� la catastrofa numit� �ntoarcerea acas� a celor care lucreaz� �n str�in�tate. Partidele au r�mas �ntepenite �n temele din primele zile de campanie: dezastrul guvern�rii de Dreapta (PSD), Ei cu ei. Noi cu voi, (PDL), St�nga vrea m�suri populiste (PNL), ungurii vor s� ne ia Ardealul (PRM), minoritatea maghiar� are dreptul la autonomie (UDMR), Programul nostru politic vine de la Dumnezeu (PNG).
2) Partidele care si-au introdus, totusi, �n discursurile de campanie referiri la Criza economic�, s-au axat exclusiv pe solutii. Un consum inutil de vorbe si h�rtie, dac� ne g�ndim c� aleg�torilor trebuie s� le oferi slogane si nu teorii. Cine st� s� �nteleag� complicatul program anticriz� de care face vorbire PNL? Bogdan Teodorescu a dat �n acest sens exemplul revolutiei efectuate de Obama �n discursul politic american pornind tocmai de la efectele Crizei. Presedintele ales a cerut ca America s� se sacrifice pentru americani. Spre deosebire de McCain, care a continuat s� sustin� str�vechea tez� a americanilor care trebui s� se sacrifice pentru America. O astfel de r�sturnare radical� de viziune lipseste din discursurile de campanie din Rom�nia.
3) Dac� �n campania care a mai r�mas, un partid va avea inspiratia de a se referi la criz� printr-un mesaj simplu, usor de �nteles, cu v�dite note emotionale, are toat� sansele s� fie �nving�tor la scrutin.
Cam acestea au fost concluziile cu care eu si Bogdan Teodorescu am fost de acord. Judec�nd dup� mesajele partidelor, se pare c� politicienii n-au ajuns la aceste concluzii. P�cat!
|