„Nu mortu’ e vinovat“
• „Accidentul nu a avut o cauz� exclusiv�, iar de aceast� dat� nu mortu’ e vinovat. Evenimentul a fost provocat de lipsa fr�nei at�t pe convoiul de vagoane c�t si pentru locomotiv�“, a declarat Ioan Popescu, seful ITM Neamt, referindu-se la tragedia feroviar� de la fabrica de ciment de la Tasca • furtunele de aer de la instalatia de fr�nare fuseser� inversate cu cele de la instalatia de basculare • accidentul s-a soldat cu 2 morti si pagube de 14 milioane de lei • Inspectoratul Teritorial de Munc� Neamt a finalizat ancheta �n cazul accidentului de munc� din luna septembrie, de la Tasca, soldat cu doi morti. Documentatie va fi transmis� spre avizare c�tre Inspectia Muncii Bucuresti, dup� care p�rtile implicate vor afla sanctiunile dispuse. „Accidentul nu a avut o cauz� exclusiv�, iar de aceast� dat� nu mortu’ e vinovat. Evenimentul a fost provocat de lipsa fr�nei at�t pe convoiul de vagoane c�t si pentru locomotiv�. Garnitura era cu fr�n� pneumatic�, ce nu a functionat datorit� unei erori determinat� de lipsa de aer, prin inversarea furtunelor de aer de pe instalatia de fr�nare pe cea de basculare. Dup� ce cercetarea noastr� va fi avizat� se vor face publice sanctiunile dispuse de noi, iar cele penale apartin Parchetului Bicaz. S�nt responsabilit�ti clare at�t la cele dou� societ�ti implicate, Unicom Bucuresti si Carpatcement, c�t si la persoanele care au avut activitate �n acea noapte“, a declarat Ioan Popescu, seful ITM Neamt. Pentru stabilirea cauzelor tragediei au fost efectuate expertize tehnice feroviare, s-au f�cut m�sur�tori si au fost audiate multe persoane. Desi inspectorii de munc� nu au f�cut referiri foarte clare, cel mai probabil cea mai mare parte de vin� apartine firmei proprietar� a garniturii de tren cu instalatia de fr�nare defect�. Evenimentul a avut loc �n noaptea de 11/12 septembrie 2008, �n jurul orei 3.30. Dou� trenuri, unul �nc�rcat cu calcar si altul gol, aflat �n statia de desc�rcare, s-au ciocnit pe linia ferat�, la statia uzinal� Tasca. Mecanicul Marin Debona, de 56 de ani, pensionat dar reangajat la Unicom Bucuresti, a decedat pe loc. Simion Cardas, de 46 de ani, salariat al Carpatcement, a s�rit din tren, dar a decedat �n urma leziunilor suferite. Accidentul s-a produs �n timpul unui transport de la cariera de calcar Bicaz Chei c�tre fabrica de ciment de la Tasca. Personalul de locomotiv� a constatat c� nu poate efectua fr�narea separat� a vagoanelor �n statia Tasca din interiorul fabricii de ciment, unde pe sine era o navet� desc�rcat�. Atunci mecanicul de locomotiv� a hot�r�t s� opreasc� convoiul numai prin fr�narea locomotivei, �ns� garnitura nu a reactionat si s-a izbit de naveta goal�. �n cabina locomotivei se aflau 4 persoane: un mecanic de locomotiv�, un ajutor mecanic de locomotiv�, acarul statiei Bicaz-Chei (toti trei angajati ai firmei Unicom Tranzit Bucuresti si un l�c�tus mecanic, angajat al Carpatcement). Ajutorul de mecanic de locomotiv� si acarul statiei Bicaz-Chei s-au retras �n sala masinii, fiind protejati de motoarele existente �n acel spatiu. Au fost avariate 42 de vagoane, din care 30 deraiate, si 50 de metri linie cale ferat�, pagubele fiind estimate la circa 14.000.000 lei.
|