B�NCI RECLAMATE DE... COMISIOANELE ABUZIVE
• aproape 20 de nemteni au reclamat �n ultima s�pt�m�n� major�ri abuzive de dob�nzi din partea b�ncilor si comisioane introduse pe furis, neincluse �n contract • numai ieri, �n trei ore, OJPC Neamt a �nregistrat cinci sesiz�ri • „Situatia e destul de grav�, s�nt oameni care s-au trezit cu rata mai mare cu 50%“, spune Nicoleta Nica, purt�torul de cuv�nt al OJPC Neamt • Un nemtean s-a trezit cu rata aproape dubl�. Altul a constatat c� dob�nda aplicat� de banc� a crescut de trei ori �ntr-o singur� lun�. Un alt nemtean s-a pomenit c� trebuie s� achite b�ncii un comision de administrare lunar�, introdus pe furis, cu de la sine putere, de banc�. S�nt doar c�teva din necazurile de care s-au lovit nemtenii �n relatia cu institutiile bancare. �n ultima s�pt�m�n� aproape 20 de oameni s-au prezentat la Protectia Consumatorilor. Cinci din ei si-au �nregistrat pl�ngerile ieri, �n numai trei ceasuri. „Cele mai multe reclamatii se refer� la modificarea dob�nzilor si comisioanelor. Predomin� pl�ngerile la adresa Bancpost, dar am avut una si la adresa B�ncii Rom�nesti si una la Libra Bank. La Bancpost s�nt foarte multe situatii de majorare a dob�nzilor. S-au �nregistrat situatii �n care omul avea rat� de 200 de lei si a trebuit s� pl�teasc� 350 de lei, deci o majorare cu mai mult de 50%. Tot aici a fost introdus un comision de administrare lunar, comision care nu apare �n contractul initial“, a prezentat situatia Nicoleta Nica, purt�tor de cuv�nt al OJPC Neamt. Institutia preia toate reclamatiile, le centralizeaz� si le trimite mai departe, la Bucuresti, la autoritatea din domeniu. „Noi �i �ndrum�m pe oameni, le spunem ce documentatie le trebuie pentru a adresa reclamatia si unde s� se duc�. Situatia este destul de grav�, dac� o pot rezuma astfel“, a mai spus Nicoleta Nica. Conducerea b�ncii nemtene nu a �ncercat s� se apere referitor la aceste acuzatii. Directorul Br�ndusa Bolea ne-a atentionat c� nu putem scrie despre banc� dac� nu cerem punctul de vedere al celor de la relatii publice Banc Post Bucuresti. Mention�m faptul c� ne-a fost pus la dispozitie un num�r de fix, unde nu a r�spuns nimeni, precum si un mobil unde de asemenea nu a r�spuns nimeni si nici nu am putut l�sa mesaj, deoarece mesageria era plin�. Probabil c� aceasta a fost atitudinea b�ncii si fat� de clientii care au reclamat-o la OPC.
Autoritatea National� pentru Protectia Consumatorilor a anuntat deja c� are �n atentie 9 institutii bancare, reclamate c� ar majora dob�nzile nejustificat si f�r� s� respecte contractele �ncheiate cu clientii. Chiar la adresa Bancpost au curs reclamatiile la nivel national. Luni, Bancpost a fost obligat� s� renunte la un comision din cele introduse cu de la sine putere, tocmai pentru c� oamenii s-au pl�ns de asta. �n acelasi timp, cei de la Protectia Consumatorilor au lansat ieri o campanie de educare a populatiei privind bugetul familiei. „�n actuala conjunctur�, c�nd b�ncile atac� prin majorarea dob�nzilor interesele economice ale consumatorilor, trebuie s� action�m pentru educatie prin toate mijloacele de care dispunem. Nu de putine ori decizia de a accesa un credit a fost luat� ca urmare a unei reclame publicitare. Trebuie s� recunoastem c�, din acest punct de vedere, institutiile financiare bancare, dar si cele nebancare, au avut �n ultimul an campanii suficient de agresive si astfel a crescut semnificativ num�rul creditelor acordate. �n unele cazuri, avantajele erau prezentate de asa manier� �nc�t s� nu observi cu usurint� c�, �n spatele unei oferte at�t de atr�g�toare, se ascund si pl�ti (dob�nzi, comisioane) care nu s�nt deloc de neglijat“, spun cei de la ANPC. De la 1 ianuarie se preconizeaz� c� va intra �n vigoare si legea care interzice b�ncilor s� cear� bani �n plus oamenilor, pentru rate sau comisioane, dac� acestea nu au fost incluse initial �n contract.
|