�nv�t�m�nt de calitate cu... pipeta
• discipline esentiale s�nt predate cu dasc�li nepreg�titi • rom�na, informatica, franceza, dar si alte discipline au ca profesori altii dec�t cei cu aceast� specializare • �n multe scoli s-a constatat c� nu exist� material necesar pentru desf�surarea lucr�rilor practice de laborator cerute de programe • Disciplinele de baz� studiate �n scolile nemtene s�nt predate, �n mare parte, de nespecializati. O radiografie realizat� de c�tre Inspectoratul Scolar Judetean Neamt la nivelul anului scolar trecut reliefeaz� faptul c� lucrurile nu merg foarte bine. O prim� concluzie este c� �n Neamt, limba rom�n� anul trecut a fost predat� de c�tre multi necalificati. La limba francez�, 21% dintre cei care au sarcina de a preda si evalua cunostintele dob�ndite la aceast� disciplin� erau tot necalificati. Si „bubele“ nu se opresc aici. �n scolile de arte si meserii, informatica a fost predat� de c�tre putini calificati. Nefiind specializati �n acest domeniu, dasc�lii �n cauz� au utilizat putin calculatoarele la care ar fi avut acces si ei, si elevii. Nici �n unele licee lucrurile nu au fost cu mult diferite, dovad� fiind faptul c� la examenul de bacalaureat foarte putini candidati au optat pentru a fi testati la aceast� disciplin�.
La fizic� s-a constatat o dificultate la �ncadrarea cu personal didactic calificat �n unit�tile de �nv�t�m�nt izolate, de la sate. De asemenea, s-a constatat uzur� fizic� si moral� a unei p�rti a materialului didactic existent �n scoli. Dac� la fizic� nu a fost instrumentarul necesar, la chimie nu s-au realizat toate experiementele prinse �n programa scoal�. Ba, mai mult, unele laboratoare de chimie au fost transformate �n s�li de clas�, din lips� de spatiu. Bine s-a stat anul trecut la biologie, dintr-un anumit punct de vedere: si �n cele mai �ndep�rtate c�tune, aceast� disciplin� a fost predat� de c�tre profesori calificati. Din p�cate, �n timpul inspectiilor scolare s-a constatat c� �n unele cazuri, preg�tirea dasc�lilor pentru lectie a l�sat de dorit. S-a v�zut asta �n special la unele cadre didactice debutante, dar nu au lipsit nici cazurile c�nd nepreg�titi au venit si cei cu gradul didactic I. �n foarte multe scoli s-a constatat c� nu exist� material necesar pentru desf�surarea lucr�rilor practice de laborator cerute de programele scolare. O disciplin� f�r� probleme majore se arat� a fi istoria, �ntruc�t peste tot este predat� de calificati. La geografie, cei mai multi dintre profesorii care au predat anul trecut au fost calificati. Din p�cate, nu prea au avut cu ce lucra cu elevii, �ntruc�t la clasele a XI-a, a XII-a si a XIII-a nu au fost suficiente manuale. Inspectorii scolari le-au reprosat unora dintre dasc�li c� au lucrat doar pe baza manualelor, f�r� a folosi si alte surse de informatie, iar �n scolile unde elevii nu aveau manuale, nu li s-au suplinit acestea cu altceva. Elevii cu cerinte educationale speciale nu au fost abordati pe m�sura pobilit�tilor lor intelectuale. La religie, desi �n fiecare scoal� exist� un cabinet special sau un colt religios, unii profesori cunosc doar suficient programa disciplinei, ceea ce �nseamn� c� religia este tratat� superficial chiar de c�tre cei care o predau. La „arte“ nu exist� cadre didactice calificate la sate. S-a constatat c� �ncadrarea este o solutie de compromis care nu avantajeaz� disciplinele vocationale. Educatia fizic� a fost predat� �n mare de c�tre calificati, dar exist� si repartiz�ri „la nevoie“, pentru completarea normelor didactice la alte specialit�ti, sau necalificati. Din p�cate pentru �nv�t�m�nt, nici anul acesta lucrurile nu stau perfect, c�teva sute din cei circa 6.800 de dasc�li fiind de cu totul alte profesii dec�t cea de lucr�tor la catedr�. Iar dintre cei specializati, destul de multi s�nt pensionari.
|