Catastrof� feroviar�
• dou� persoane au decedat, iar pagubele au fost evaluate la 140 de miliarde de lei vechi • o garnitur�, format� din 21 de vagoane �nc�rcate cu calcar, a intrat �n plin �ntr-o alt� garnitur� care stationa, la fabrica de ciment din Bicaz • cauza accidentului: sistemul de fr�nare al garniturii nu a functionat • Simion Cardas, l�c�tus mecanic a �ncercat s� scape cu viat�, s�rind din locomotiv�, �ns� a murit datorit� leziunilor suferite • mecanicul locomotivei a murit �n urma impactului • autorit�tile au demarat o anchet� • O adev�rat� catastrof� feroviar�, cu sigurant� cea mai mare din istoria judetului Neamt, cel putin �n ceea ce priveste valoarea pagubelor, a avut loc, ieri dimineat�, la fabrica de ciment Bicaz, proprietatea concernului Heidelberg Cement. Evenimentul s-a soldat cu doi morti, zeci de vagoane deraiate si transformate �n fiare contorsionate, o locomotiv� distrus�, rampa de desc�rcare a calcarului grav avariat� si peste toate mii de tone de calcar �mpr�stiat �n toate p�rtile. Cauza dezastrului, nefunctionarea tehnic� a sistemului de fr�nare. Acest lucru a f�cut ca trenul compus din peste 20 de vagoane �nc�rcate cu calcar, s� parcurg� cei peste 20 de kilometri, dintre Bicaz - Chei si Tasca, �n aproximativ 15 minute. Mecanicul, Marin Debona, �n v�rst� de 56 de ani, proasp�t pensionat, dar reangajat al firmei SC Unicom SA Bucuresti, asemeni unui c�pitan de vas, desi stia ce-l asteapt�, a preferat s� r�m�n� la c�rma garniturii p�n� �n momentul impactului, c�nd avea s�-si afle sf�rsitul printre fiarele contorsionate ale locomotivei. Cea de-a doua victim�, Simion Cardas, de 46 de ani, salariat al Carpatcement, care, spun martorii, nu-si avea rostul �n tren, a �ncercat s� se salveze s�rind �nainte ca trenul s�-si fac� intrarea vijelioas� �n fabric�. S�ritura omului, din locomotiv� pe platforma betonat� de parcare auto, i-a fost fatal�. Evenimentul s-a petrecut dup� miezul noptii, iar dezastrul final, din incinta fabricii, a avut loc la ora 3,30. Zgomotul infernal, produs de impactul garniturii aflate �n vitez� cu vagoanele stationate pentru desc�rcare la ramp�, a fost receptionat de c�tre s�tenii ce locuiesc �n vecin�tate, ca o adev�rat� explozie. Oamenii din Tasca au declarat ieri c� o asemenea catastrof� feroviar� n-a mai avut loc �n zon� de c�nd exist� fabrica. �n cursul diminetii, inginerul Stefan Constantin Dumitru directorul cu probleme de exploatare al Unicom Tranzit SA Bucuresti, firm� ce, de doar c�teva luni gestioneaz� transportul feroviar al Carpatcement - Sucursala Bicaz, s-a prezentat cu un elicopter la locul accidentului pentru primele constat�ri. Pentru efectuarea cercet�rilor la fata locului s-au prezentat reprezentantul local al Politiei TF, reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Munc� Neamt si ai Parchetului. Odat� cu ivirea zorilor, locuitorii comunei, dar si multi dintre cei aflati �n trafic, s-au transformat �n martori, coment�nd �n fel si chip fenomenul catastrofal petrecut peste noapte �n Tasca. Multi dintre acestia au pus nenorocirea pe seama faptului c�, �n goana dup� profit, transportatorul accept� lipsa de personal calificat si renunt� voit la reviziile periodice �mpuse de legislatia privind securitatea circulatiei pe calea ferat�. O alt� ipotez� desprins� �n urma discutiilor martorilor este aceea privind lipsa aerului �n buteliile de compresor ca urmare a opririi function�rii motorului locomotivei din acelasi motiv al economisirii, de ast�-dat�, de combustibil. Toti �ns� au apreciat gestul mecanicului, care se pare c� dac� nu si-ar fi sacrificat propria viat� dimensiunile dezastrului ar fi fost mult mai ample.
Dezastru pe toate fronturile
Valoarea pagubelor a fost evaluat� la 14 milioane de lei, respectiv 140 de miliarde de lei vechi. Impactul dintre cele dou� garnituri a dus la distrugerea mai multor vagoane, dar si a c�ii ferate, pe o portiune destul de mare. �ntr-un comunicat remis presei, reprezentantii Carpatcement Holding au adresat condoleante familiilor celor dou� victime. „Dou� trenuri navet�, unul �nc�rcat cu calcar si altul gol, aflat �n statia de desc�rcare, s-au ciocnit pe linia ferat� 25, la statia CF uzinal� Tasca. �n urma impactului au murit doi oameni. Accidentul s-a produs �n timpul unui transport de la cariera de calcar Bicaz Chei c�tre fabrica de ciment de la Tasca. Dup� �nc�rcarea garniturii de vagoane cu calcar, �n jurul orelor 3, naveta care urma sa descarce calcarul la fabrica de ciment din Tasca a plecat din statia Bicaz-Chei c�tre statia CF Tasca. Personalul de locomotiv� a constatat c� nu poate efectua fr�narea separat� a vagoanelor �n statia Tasca din interiorul fabricii de ciment, unde pe sine era o navet� desc�rcat�. Atunci mecanicul de locomotiv� a hot�r�t s� opreasc� convoiul de vagoane numai prin fr�narea locomotivei, �ns� convoiul nu a reactionat la fr�n� si s-a izbit de naveta goal�. Fiecare navet� avea �n componenta sa 21 de vagoane tip VLASP. �n cabina locomotivei s-au aflat 4 persoane: un mecanic de locomotiv�, un ajutor mecanic de locomotiv�, acarul statiei Bicaz-Chei (toti trei angajati ai firmei Unicom Tranzit SA Bucuresti si un l�c�tus mecanic, angajat al Carpatcement. L�c�tusul mecanic, �ncerc�nd s� se salveze, a s�rit din tren �n timpul mersului, �ns� a murit �n urma unor contuzii multiple. Mecanicul de locomotiv�, aflat la post, a murit �n urma impactului. Ajutorul de mecanic de locomotiv� si acarul statiei Bicaz-Chei s-au retras �n sala masinii, fiind protejati de motoarele existente �n acel spatiu. Cei doi s�nt �n afara oric�rui pericol, nesuferind nici o leziune de pe urma accidentului. Au fost avariate 42 de vagoane, din care 30 vagoane deraiate, si 50 de metri linie cale ferat�. Dup� o prim� evaluare, producerea acestui eveniment a generat pagube totale de aproximativ 14.000.000 lei.
At�t calea ferat�, c�t si trenul s�nt �n proprietatea Carpatcement Holding. Activitatea de transport pe calea ferata uzinal� a fost externalizat� din anul 2003, prestatorul actual de servicii fiind Unicom Tranzit SA Bucuresti. �n conformitate cu prevederile contractuale, prestatorul are sarcina realiz�rii reviziilor si reparatiilor materialului rulant, precum si sarcina de a asigura circulatia trenurilor �n conditii de total� sigurant�. Carpatcement a numit o comisie tehnic� de cercetare a cauzelor accidentului si stabilire a m�surilor operative. Carpatcement Holding regret� cele �nt�mplate si adreseaz� familiilor �ndoliate sincere condoleante. Compania va face tot ce �i st� �n putere pentru a le oferi sprijinul de care au nevoie �n aceste momente dificile“, se arat� �n comunicatul semnat de Bogdan Arn�utu, purt�torul de cuv�nt al Heidelberg Cement.
Inspectoratul Teritorial de Munc�, �mpreun� cu o echip� de anchet�, format� din procurori si politisti, au demarat o serie de cercet�ri pentru a stabili cine se face vinovat de producerea acestei tragedii.
Ioan Popescu, inspectorul sef al ITM Neamt, care se afla ieri dup� amiaz� la fata locului, ne-a declarat c� ancheta este �n plin� desf�surare. De altfel, de aceast� nenorocire s-a interesat si prefectul Toader Mocanu care a mers special la Bicaz pentru a evalua valoarea dezasatrului.
|