POVESTILE cam HORROR ALE COPIL�RIEI
• manualele alternative de Literatur� pentru copii, de pe care se studiaz� �n clasele primare, contin povesti care mai de care mai �nfricos�toare • la clasa I, de exemplu, la optional, elevii au de citit povestea lui Pinocchio, �n varianta horror • manualul respectiv contine o variant� inedit� a povestii • pentru a lua niste medicamente, p�pusa de lemn este amenintat� cu o imagine care-ti face p�rul m�ciuc� • patru iepuri negri aduc pe umeri un sicriu mic • „am venit s� te lu�m“, este mesajul iepurilor c�tre Pinocchio • reprezentantii ISJ cred c� aceste continuturi trebuie revizuite • la gr�dinit�, prin m�iestria educatoarei, o poveste tragic� poate deveni una moralizatoare, f�r� a-i speria pe micuti • Dup� modelul manualelor de religie, �n care se strecoar� amenint�ri cu „pedeapsa divin�“ c�zut� asupra celor care nu respect� „poruncile“, elevii studiaz� si la alte materii dup� c�rti �n care se strecoar� secvente horror din povesti clasice. Un exemplu cel putin bizar este cel al manualului de Literatur� pentru copii, care este disciplin� optional�, dup� care �nvat� elevii de clasa I. �n principiu, obiectul are menirea de a aduce �n atentia celor mai mici scolari poeziile si povestile care si nou�, maturilor, ne-au „colorat“ copil�ria. Al�turi de cele mai frumoase poezii ale Elenei Farago, manualul mai cuprinde povesti precum „Ursul p�c�lit de vulpe“, „Motanul �nc�ltat“ sau „Pinocchio“. Se poate spune c� autorul manualului nu a fost tocmai inspirat �n cazul frumoasei povesti a lui Carlo Goldoni, inser�nd �n manual un fragment care si unui matur �i d� fiori. Astfel, p�pusa de lemn f�urit� dintr-o bucat� de lemn de b�tr�nul Geppeto se �mboln�veste de friguri. Pinocchio este descoperit de Z�na cea bun�, care vrea s� �i dea un leac nu prea gustos. Pinocchio �si d� seama si �i cere �nainte mai multe buc�tele de zah�r, dup� care refuz� s� �nghit� medicamentul. �n cele din urm�, Z�na, �n bun�tatea ei, �i spune ce e cu leacul miraculos si c� dac� nu �l va �nghiti, �n c�teva ceasuri va ajunge pe lumea cealalt�. Ne�nteleg�nd prea bine consecintele gestului s�u, Pinocchio se �nc�p�t�neaz� si nu bea medicamentul, chiar si atunci c�nd Z�na �l �ntreab� dac� nu-i este fric� de moarte. El afirm� cu t�rie c� nu-i este fric� de absolut nimic si-si asum� riscul s� moar�. �n acel moment, Z�na vine cu argumentul suprem. Citind �n continuare este imposibil ca cei mai mici dintre elevi s� nu �nteleag� de ce a cedat s�rmanul Pinocchio. „�n clipa aceea, usa �nc�perii se deschide si patru iepurasi negri ca smoala aduser� pe umeri un sicriu mic“. Nedumerit Pinocchio �i �ntreab� ce vor de la el, iar cel mai mare dintre iepuri �i r�spunde „...am venit s� te lu�m“. �ngrozit�, p�pusa le spune c� nu e cazul, c� �nc� nu a murit, dar iepurele �n rol de cioclu �i d� asigur�ri c� nu e devreme, deoarece mai are doar c�teva minute de tr�it „fiindc� te-ai �nc�p�t�nat s� nu bei doctoria“. �n fine, Pinocchio cedeaz� nervos, �nsfac� paharul si �nghite totul pe ner�suflate. �n final nu toat� lumea este multumit�. Doar Z�na si-a atins scopul, �n schimb iepurii au plecat de unde au venit, cu golul: „De data asta am f�cut drumul degeaba. Si lu�nd din nou micul sicriu la spinare, iesir� din �nc�pere bomb�nind si morm�ind printre dinti“. P�pusa se arat� �nc�ntat� de efectele leacului si-i declar� Z�nei c� se simte mult mai bine: „Parc� m-a �nviat din morti“. Cu toate astea a r�mas marcat� de argumentele folosite si �si exprim� trauma �n gura mare. „...am s�-mi aduc totdeauna aminte de iepurii cei negri, cu sicriul pe umeri...“.
Si povestile din gr�dinit� au gradul lor de tragedie
�nv�t�torul Florin Dimon, inspector scolar responsabil de �nv�t�m�ntul primar, a recunoscut faptul c� �n unele manuale de pe care se studiaz� �n clasele primare si nu numai, unele lectii las� de dorit. „Tot timpul este loc de mai bine si cred c� aceste continuturi ar trebui revizuite. Din p�cate apar uneori si lucruri al c�ror continut stiintific las� de dorit, ceea ce este si mai grav dec�t o poveste tragic� ori o poezie foarte trist�. Dar, �ntr-adev�r, c�nd se aleg manualele alternative �nv�t�torii trebuie s� aib� mare grij� ce continuturi aduc �n fata copiilor, pentru c� acum au ap�rut pe piat� fel de fel de manuale“, a declarat inspectorul scolar Florin Dimon. Povestile copil�riei nu s�nt �ntotdeauna dintre cele mai frumoase. Pentru a avea o moral� si pentru ca ascult�torii s� trag� niste �nv�t�minte din ele, autorii lor au introdus elemente mai putin pl�cute, tocmai pentru a creste suspansul si pentru ca efectul s� fie cel scontat. Banala
„Capr� cu trei iezi“ poate crea nopti �n sir cosmaruri copiilor de gr�dinit�, dac� povestea le este spus� cuv�nt cu cuv�nt asa cum a scris-o Ion Creang� si nu trec�ndu-se peste episodul cu peretii stropiti cu s�nge ori capetele iezilor cu dintii r�njiti proptite �n ferestre. „C�nd la grupa mic�, adic� unor copii de trei-patru ani, li se spune povestea «Capra cu trei iezi», nu se pune accent pe elementele tragice. Educatoarea, prin calit�tile pe care trebuie s� le aib�, scoate �n evident� alte elemente, cum s�nt ascultarea si neascultarea, dragostea fat� de pui si invers, partea moral�. Chiar dac� este o poveste mai trist� la un moment dat, continutul ei le este f�cut cunoscut copiilor la v�rste ceva mai mari, c�nd le este accesibil. Dar la grupele mici se foloseste dramatizarea si schimb�m sirul povestii. Astfel, lupul nu �i mai m�n�nc� pe iezi. Lucr�m si la crearea unei povesti care are �nceputul celei scrise de Creang�, dar cu alt final“, a declarat Liliana Simion, institutor la Gr�dinita nr. 5 Piatra Neamt. La fel de triste si cutremur�toare pentru copii pot fi si poeziile. Autoarea Elena Farago este studiat� cu poeziile „G�nd�celul“ si „C�telusul schiop“. „S�nt poezii mai triste, dar din care copiii pot trage �nv�t�minte f�r� a-i speria. Mesajul acestora dou� este s� iubim si s� �ngrijim animalele, f�r� s� punem prea mult accent pe suferinta personajelor. Important este s�-i coordonezi �n asa fel �nc�t tragedia s� nu ias� �n prim plan. Dac� e s� analiz�m ceea ce facem noi la dezvoltarea limbajului, atunci si Alb� ca Z�pada, si Cenus�reasa si Scufita Rosie, toate s�nt pe alocuri �nc�rcate de dramatism. Dar aceste povesti au si variante mai putin tragice si atunci noi alegem ceea ce este adecvat v�rstei“, a declarat educatoarea Tania Fund�tur�.
|