Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Mai 2008
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 2 Mai 2008
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

O lege aiurea

Nenorocirea mai tuturor legilor postdecembriste const� �n supunerea lor conjuncturilor. �n 1991, de exemplu, presedintele a primit o situatie capro-verzist�. E ales prin vot direct si universal, ca un presedinte de republic� prezidential�, dar are prerogative de republic� semiprezidential�. Aceast� ciulama constitutional� a fost rezultatul unui compromis �ntre Puterea FSN-ist�, interesat� �ntr-un Ion Iliescu fortos, si Opozitia anti-FSN-ist�, interesat� �ntr-un Ion Iliescu anemic. At�t �n 1991, c�t si �n 2003, Puterea si Opozitia au acceptat compromisul, socotind c� presedintele si guvernul vor fi din aceeasi grupare politic�. �n aceste conditii, desemnarea unui ministru apare drept efect al unei �ntelegeri �ntre presedinte si premier. O �ntelegere lesne de realizat, dat fiind c� am�ndoi s�nt din acelasi partid. Nimeni nu s-a g�ndit la vremea respectiv�, ce se va �nt�mpla c�nd presedintele si premierul nu se vor �ntelege. Fie pentru c� s�nt dusmani personali (ca acum), fie pentru c� s�nt din dou� partide diferite (cazul coabit�rii). Dac� s-ar fi g�ndit, legiuitorii ar fi precizat mult mai clar prerogativele fiec�ruia dintre cei doi �n desemnarea unui ministru. Decizia Curtii Constitutionale �n cazul Norica Nicolai a solutionat �ntr-un fel chestiunea. Prin partea dedicat� argument�rii, Curtea Constitutional� a evidentiat c� �n desemnarea unui ministru, potrivit articolului 85, aliniatul 2, din Constitutie, premierul si presedintele trebuie s� ajung� la o �ntelegere. Desi C�lin Popescu T�riceanu a contestat Decizia la vremea public�rii sale, �n propunerile ulterioare - pentru Justitie si pentru Externe - a tinut cont de ea. �nainte de a-si face cunoscut� propunerea l-a consultat pe presedinte. Din nefericire, aiureala legilor adoptate sub semnul intereselor de conjunctur� a continuat �ntr-o str�lucit� zburd�lnicie. Astfel, la trecerea prin Parlament a Legii votului uninominal s-a ad�ugat, sub presiunea PSD, un amendament impun�nd alegerea presedintilor Consiliilor judetene prin vot uninominal. La vremea respectiv�, propunerea si votarea au fost argumentate prin necesitatea ca desemnarea presedintilor consiliilor judetene s� nu mai r�m�n� la discretia combinatiilor ulterioare ale partidelor. A fost, cum s-a mai �nt�mplat de at�tea ori �n politicianismul postdecembrist, folosirea unor principii corecte pentru realizarea unor interese meschine. Conducerea PSD a fost presat� de baronii locali s� impun� PNL acest amendament pentru a-si asigura sefia la presedintia consiliilor judetene. C� asa au stat lucrurile s-a v�zut din m�sura c� presedintele Consiliului judetean s� fie ales doar �ntr-un singur tur. Asta va face imposibil� alierea partidelor politice pentru un al doilea tur, astfel �nc�t presedintele Consiliului judetean s� fie rezultatul unui vot consistent.
Dincolo de caracterul anticonstitutional al Legii, �n realitate ea a creat un fapt aberant. Pentru c� s-a propus si s-a votat �n grab�, Legea nu a prev�zut si sporirea puterilor detinute de presedintele consiliului judetean. Astfel c� ne vom confrunta cu o situatie asem�n�toare celei a presedintelui t�rii. Desi ales prin vot direct si universal, presedintele Consiliului judetean are, prin raportare la membrii Consiliului, aceleasi prerogative ca si pe vremea c�nd era ales de Consiliu. �n practic�, lucrurile se vor complica enorm. La nivelul consiliilor se vor crea tot felul de aliante de conjunctur� pentru a bloca decizia presedintelui. Dac� Legea nu se va schimba, vom asista la confruntarea pe c�t de zgomotoas�, pe at�t de inutil� �ntre presedinte si Consiliu cu efecte grave �n planul bunei administr�ri a judetului.

Articol afisat de 1508 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion CRISTOIU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective