Taxa de prim� �nmatriculare, 21 de procese
• 21 de persoane care au pl�tit birul �ncearc� s�-l recupereze �n justitie • mai s�nt depuse si contestatii la administratiile financiare, care s-ar putea tranforma �n procese civile • Chiar dac� guvernantii au schimbat titulatura taxei de prim� �nmatriculare, care devine taxa de poluare auto, s�nt nemteni care nu au renuntat la demersurile pentru recuperarea banilor. Cum �n acest moment sansele de recuperare a unei p�rti din taxa pl�tit� s�nt doar teoretice, 21 de nemteni se afl� �n litigiu cu autorit�tile. „Directia de Finante se afl� �n litigiu cu mai multe persoane care cer restiturea banilor achitati cu titlu de tax� de prim� �nmatriculare. Mai s�nt si alte actiuni, dar numai �n faza de contestatii, care deocamdat� s�nt �n curs de solutionare la administratiile financiare din judet“, a declarat Cristina Ionescu, purt�tor de cuv�nt al Directiei de Finante Neamt. R�m�ne de v�zut care va fi decizia judec�torilor, dar �n cazul �n care actiunile vor fi admise, este foarte probabil ca titularii s�-si recupereze integral banii, si nu doar partial, asa cum este prev�zut �n cazul viitoarei taxe de poluare auto. Totusi, la nivel national, putini s�nt cei care au ales calea demersului �n justitie, deoarece de la 1 ianuarie 2007, de c�nd s-a introdus acest bir, pusculita statului a �ncasat o gr�mad� de bani. Numai �n judetul Neamt, de la 1 ianuarie 2007 s-au �ncasat 177 de miliarde de lei vechi de la circa 7.300 de persoane. Febra proceselor a plecat �n ianuarie 2008, c�nd o instant� de judecat� a dat verdict favorabil pentru restituirea taxei de prim� �nmatriculare. Demersul �ncepe cu o solicitare de restituire care se depune la organul fiscal, iar dac� aceasta este respins�, poate fi atacat� cu o contestatie. Dac� nici �n acest caz r�spunsul nu este multumitor, se poate intenta un proces civil. Taxa de poluare auto va intra �n vigoare de la 1 iulie 2008, iar birul se stabileste �n functie de gradul de noxe al fiec�rei masini. Cu c�t aceasta este mai nou�, cu at�t birul va fi mai mic. Nemtenii care au pl�tit taxa �n vechea variant� si pot dovedi c� masina are un grad redus de poluare vor primi de la stat diferenta de bani. Dup� intrarea �n vigoare a noii variante a birului, fiecare pl�titor trebuie s� se prezinte la unitatea fiscal� pentru a afla dac� Fiscul �i mai returneaz� bani sau nu. Sumele din noul bir vor fi colectate de Ministerului Mediului, care trebuie s� raporteze periodic primului ministru ce face cu ei. Fondurile obtinute vor fi destinate diferitelor programe de protectie a mediului, o atentie deosebit� acord�ndu-se �nnoirii parcului auto, program cunoscut sub numele de „Rabla“. Ministrul mediului, Attila Korodi, a afirmat c� modul de calcul al taxei nu a fost modificat, deci probabilitatea return�rii unor sume mari de bani este invers proportional� cu astept�rile celor care au achitat taxa de prim� �nmatriculare.
|