Strabag si-a luat calabal�cul si a abandonat 15 milioane de euro
• cel mai mare proiect ISPA din judet, �n valoare de 15 milioane de euro, s-a �ncheiat �nainte de vreme • contractul �ntre Strabag si Apa Serv a fost reziliat acum trei s�pt�m�ni • se pare c� austriecii au fost nemultumiti de banii c�stigati • dac� totul va merge strun�, lucr�rile s-ar putea relua • dar cu alt constructor si nu se stie c�nd • Cel mai mare proiect ISPA care se desf�sura �n Neamt si care presupunea lucr�ri de �nlocuire sau prelungire a circa 17 km de retea de ap� rece si alti km de retea de canal s-a �ncheiat �nainte de termen. Si asta nu pentru c� s-au finalizat lucr�rile mai devreme dec�t a fost preconizat, ci pentru c�, asa cum s-a mai �nt�mplat si �n alte cazuri, lucrurile s-au complicat at�t de tare, �nc�t firma si-a f�cut bagajele si a plecat. Contractul, care valora circa 15 milioane de euro, �ncheiat de Compania Apa Serv, �n calitate de beneficiar, si firma austriac� Strabag s-a reziliat �n urm� cu circa trei s�pt�m�ni. Au r�mas �n urm� semne c� programul a demarat - circa 12 km de retea de ap�, fie �nlocuit� pe alocuri, dar cu certitudine nici m�car un metru dat �n folosint�, plus o portiune de retea de canal, o nimica toat� �n comparatie cu c�t era de f�cut. Partea bun� este c� s-a pl�tit tot ce s-a f�cut, iar, la desp�rtire, austriecii, care din motive mai mult sau mai putin stiute au renuntat la contract, nu au de ce s� fie sup�rati pe motiv de munc� f�r� plat�. „E o nemultumire personal� cum a tratat Strabag lucrarea din Piatra Neamt. Din nefericire este a doua oar� c�nd �n Neamt se �nt�mpl� asa ceva. S-au petrecut la fel lucrurile la Agapia, acolo unde firma Diekat a abandonat lucr�rile si a plecat. S�nt firme care par a fi galonate, dar care atunci c�nd ajung s� lucreze �n Rom�nia demonstreaz� cu totul altceva. Apa Serv va face o informare c�tre noi, pentru a preciza ceea ce se �nt�mpl� �n acest caz. Consider c� nu e vina Apa Serv c� Strabag nu si-a onorat lucrarea c�stigat� la licitatie, pentru c� nu-i mai convine c�ti bani c�stig�. Exist� Ordonanta 34 privitoare la realizarea achizitiilor publice si conform acesteia, se aloc� bani �n plus la o lucrare deja licitat� doar �n cazul �n care apar lucr�ri noi“, a declarat Vlad Marcoci, presedinte al CJ, cel care a dat de �nteles c� sup�rarea austriecilor provine de la suma prea mic� licitat�.
Luc�rile ar putea fi reluate la... anu’
�n urma licitatiei, Strabag a c�stigat lucrarea contra sumei de circa 8,5 milioane de euro pe partea de canal si peste 6 milioane pentru reteaua de ap�. Proiectul pe ap� ar fi trebuit dus la bun sf�rsit �n 20 de luni, iar cel pe canal, �n 30 de luni de la data �nceperii lucr�rilor, care au demarat oficial aprilie 2007, dar practic, pe 4 iunie.
�n ciuda tensiunilor ce p�reau a domina la un moment dat relatia dintre Prim�ria Piatra Neamt si Strabag, oficialii pietreni regret� plecarea austriecilor. Dispute au fost din cauza st�rii proaste �n care constructorii l�sau str�zile dup� ce f�cea canalizarea.
Motiv pentru care a si fost amendat� �n repetate r�nduri. Cea mai mare sanctiune a venit de la Inspectoratul �n Constructii si a fost de 250 milioane de lei vechi. „Dac� a fost nevoie de amenzi ca s� ias� bine proiectul ISPA, am f�cut asta. Noi am sprijinit acest proiect de la bun �nceput, av�nd �n vedere importanta sa pentru municipiu si locuitori. Vom sprijini �n continuare proiectul. Consider c� retragerea firmei Strabag este o pierdere, mai ales dac� se va ajunge la �nt�rzieri �n etapele proiectului, �ns� noi s�ntem dispusi s� acord�m tot sprijinul pentru continuarea lui, indiferent c� va fi dus la cap�t de Strabag sau de alt� firm�“, a declarat primarul Gheorghe Stefan.
Dup� rezilierea contractului, urmeaz� inventarierea a ceea ce s-a realizat, receptia lucr�rilor respective, inventarierea materialelor care trebuie preluate de Apa Serv. Apoi, compania judetean� va trece prin experienta anterioar�, c�nd a mai realizat caiete de sarcini, a scos lucrarea la licitatie, evantual va astepta si solutionarea contestatiilor si, poate, �n circa un an, se va relua treaba la proiectul ISPA. P�n� atunci trebuie �ns� ref�cute drumurile pe care Strabag a lucrat si care le-a l�sat �n nenum�rate r�nduri �n stare jalnic�. De la firma implicat� nu am reusit s� afl�m o pozitie oficial�.
|