Precedentul UE
Cei care trag semnale de alarm� dup� momentul de la Pristina se refer� �n exclusivitate la precedentul pe care l-ar putea constitui independenta Kosovo pentru ca si alte teritorii s� ajung� �n aceast� situatie. Putini s�nt cei care se refer� si la un alt �nteles al cuv�ntului precedent. Si anume la faptul c� provincia Kosovo a obtinut independenta f�r� o Rezolutie a Consiliului de Securitate, urmare exclusiv� a vointei unei forte, Uniunea European�, care nu poate fi izvor de drept international �n cazul Kosovo: Serbia nu face parte din Uniunea European�. E drept, ea face parte din continentul european. Uniunea European� e �ns� o asociere de t�ri membre definit� p�n� acum prin dou� caracteristici:
1) N-are vocatie de imperiu, ca s�-si permit� a impune solutii de fort�, nici m�car �n interiorul UE, d-apoi �n afara ei.
2) Nu cuprinde toate t�rile de pe continentul european.
Serbia e �ns� membru al ONU.
�n aceste conditii, ONU a putut trimite o fort� de supraveghere (MINUK) �n Kosovo �n virtutea Rezolutiei 1244 a Consiliului de Securitate. Indiferent c� a vrut sau nu, Serbia, ca tar� membr� a ONU, a fost obligat� s� se supun� Rezolutiei. Cu de la sine putere, Uniunea European� a decis s� se implice �n sprijinirea independentei Kosovo prin trimiterea unei forte alc�tuite din jandarmi, juristi si politisti (Eulex) pentru a lua locul MINUK. Transferul de fort� protectoare n-a fost �ns� stipulat de o Rezolutie a Consiliului de Securitate. Dac� Serbia accepta prezenta acestei forte chiar si dup� independenta Kosovo (pentru a proteja enclavele s�rbesti si monumentele s�rbesti), n-ar fi fost nici o problem�. �n absenta at�t a Rezolutiei Consiliului de Securitate, c�t si a acceptului Serbiei, actiunea Uniunii Europene e o grav� �nc�lcare a dreptului international. Traian B�sescu a sustinut �n c�teva discursuri (de la �nt�lnirea cu corpul diplomatic acreditat la Bucuresti), 23 ianuarie 2008, de la conferinta organizat� la Bruxelles �n 31 ianuarie 2008 de „The German Marshall Fund of the United States“ c� proclamarea independentei Kosovo �ncalc� „numele de drept international care s�nt baza ordinii internationale de ast�zi“. Diagnostic corect.
Numai c� si trimiterea Eulex �n Kosovo �ncalc� normele de drept international prin asumarea de c�tre o putere regional� (UE) a pretentiei de a face ordine �n spatiul s�u geopolitic. Asemenea UE si Rusia, China, Japonia ar putea interveni �ntr-un conflict �n afara granitelor lor pe motiv c� respectivul are loc �n sfera lor de influent�. Accept�nd s� participe cu 175 de politisti si jandarmi �n Eulex, Rom�nia accept� de facto independenta Kosovo. C�t� vreme Serbia nu recunoaste independenta, Kosovo apartine Serbiei. Si, �n consecint�, f�r� acceptul Serbiei pe acest teritoriu nu pot fi trimise forte str�ine, indiferent de natura lor. Cazul Kosovo se constituie astfel �ntr-un precedent periculos. Nu numai pentru dreptul international, dar si pentru imaginea Uniunii Europene. END
|