Un an confuz
Pentru Rom�nia, aderarea la Uniunea European� a �nsemnat drumul cel mai scurt c�tre o interminabil� criz� politic� intern�. Nu suntem originali, �naintea noastr�, Polonia, Cehia sau Ungaria au cunoscut fr�m�nt�ri interne odat� ce au intrat �n UE. Explicatia e simpl�: energiile politice, tinute �n fr�u �n scopul „nobil“ al ader�rii, se desc�tuseaz� odat� ce obiectivul a fost �ndeplinit. Parc� nic�ieri �ns� criza politic� nu a fost at�t de dur�, cu simptome at�t de severe: am�narea alegerilor europene din mai �n noiembrie sau suspendarea presedintelui t�rii timp de o lun�.
Cei care sperau, la 1 ianuarie 2007, c� Rom�nia va fi o „surpriz� bun�“ pentru Uniunea European� s-au �nselat. Rom�nia nu a fost o surpriz� bun�, n-a fost �ns� nici una rea. Si asta pentru c�, din fericire, criza politic� intern� nu a avut impact asupra actiunii europene a Rom�niei. Ca stat membru, Bucurestiul ar fi putut s� strice c�teva dintre jocurile europene, dac� ar fi dorit, ar fi putut fi o a doua Polonie, care s� reclame sus si tare c� interesul national prevaleaz� interesului european. Nu s-a �nt�mplat asa: �n 2007, marele santier european a fost Tratatul de la Lisabona; Rom�nia s-a situat printre t�rile care nu au pus probleme �ncheierii tratatului, neemit�nd pretentii greu de satisf�cut, cum s-a �nt�mplat cu state ca Marea Britanie, Italia sau, �nc� o dat�, Polonia.
Dac� nu a stricat jocurile, Rom�nia nici nu le-a f�cut. La �nceputul anului, Bucurestiul �si exprima dorinta de a juca un rol important �n politica de vecin�tate a Uniunii Europene, rolul a fost unul minor. Dosarul M�rii Negre, o prioritate a politicii externe rom�nesti, pare uitat �n sertare, iar relatiile cu vecinii de la Est s�nt reci sau foarte reci. Cu Ucraina ne judec�m la Haga, cu Moldova am ajuns la faza expulz�rilor de diplomati, �n timp ce �n Balcanii de Vest initiativele rom�nesti nu conteaz� (dac� v� mai amintiti, pe la mijlocul lui 2006 se vorbea despre un „plan rom�nesc“ pentru Kosovo...).
Gradul de europenitate a Rom�niei a fost m�surat si de alegerile de la sf�rsitul lui noiembrie. Privite din Europa, rezultatele alegerilor arat� o tar� normal�: partidele populiste au ratat intrarea �n Parlamentul European, �n Legislativul de la Strasbourg merg�nd doar reprezentantii curentelor traditionale: populari, socialisti si liberali. Observatorii atenti stiu �ns� c� ideologiile nu reprezint� punctul forte al formatiunilor politice din Rom�nia, o tar� unde un partid �si poate schimba doctrina �n functie de interesele conjuncturale.
C�t despre modul �n care a p�truns Europa �n Rom�nia, si aici bilantul este cu plusuri si minusuri. Marile dezbateri europene (Kosovo, tratatul institutional, relatia cu SUA, China, India sau Rusia) tin �n continuare de resortul mediilor academice si nu prezint� interes pentru pres�. Exist� �ns� discutii despre „Europa de zi cu zi“, pornite de la exemple concrete: taxa auto, formularul E 112 privind asigurarile de s�n�tate sau cazul Mailat, care a dat nastere unei aprinse dezbateri despre minorit�ti si dreptul la liber� circulatie. Altfel spus, reflexele europene exist�, ele trebuie doar �nt�rite.
|
Comentarii la acest articol: |
Ad�ugat de Mos_Tautu la data 03.01.2008 20:43 |
"Epoca Basescu. Integrarea si dezintegrarea Romaniei"
este a doua productie editoriala a Institutului PRO, dintr-un proiect multi-anual intitulat "Romania politica". Lucrarea, aparuta in mai 2007 la Editura PROIECT, a fost coordonata de profesorul Bogdan Teodorescu, presedinte al Fundatiei PRO, si Dan Sultanescu, director executiv al Institutului PRO. La redactarea cartii au contribuit, pe langa cei susmentionati, Petru Berteanu, Dana Curciu-Sultanescu, Arthur Suciu, Leonard Sultanescu, Andrei Siperco, Andrei Miroiu, Adrian Constantin, Mihai Cocuti, Remus Stefureac, Cristian Socol, Aura Gabriela Socol, Simona Soare si Oana Bosoi, majoritatea cercetatori sau colaboratori ai Institutului PRO. |
|
|