|
|
Monitorul de Neamt » Stiri Locale |
10 Decembrie 2007 |
|
Scoala - ring de box
• scolile nu mai reprezint� demult un loc sigur pentru cei care le frecventeaz� • agresivitatea fizic� si verbal� devin tot mai prezente �n unit�tile de �nv�t�m�nt • au fost cazuri �n care conflictele dintre elevi, ori dintre acestia si profesori au fost transate cu pumnul • „Nu are important� cum �ti c�stigi banul, ci s� �l ai, nu are important� cum �ti c�stigi pozitia social�, ci s� o ai. �n foarte multe familii se manifest� lipsa nevoii de cultur� si de viat� spiritual�“, a declarat medicul Cornelia Vulpe • Scoala nu mai este cum era odat�! Respectul pentru dasc�li a sc�zut, poate si din cauza Mertanului cu care este adus plodul la scoal�, la fel respectul pentru colegii de clas�, care s�nt etichetati �n functie de punga babacilor, si, de ce nu, a lehamitei din partea unor profesori siliti s� accepte salarii derizorii �ntr-un sistem �n care experimentele nu se mai termin�. Apoi, atmosfera general� din unit�tile de �nv�t�m�nt seam�n� tot mai mult cu aceea de pe maidan, unde suprematia o detin nu neap�rat pumnul, dar de multe ori vorba dur�, strigat�. Tot un fel de violent�. Siguranta elevilor este periclitat� de unii tineri care au sau nu statut de scolar, uneori de membrii plini de ifose ai unor asa-zise g�sculite de cartier, ba chiar si de unele cadre didactice. Se bat elevii �ntre ei, profesorii �i lovesc pe discipoli, dar, mai nou, se �nt�mpl� si invers. Elevii de gimnaziu si liceenii socheaz� nu numai prin violenta gesturilor, ci si prin aceea a limbajului. Toat� lumea este oripilat�, problema este vesnic �n discutia celor cu responsabilit�ti... Concret se face prea putin si cazuri de violent� apar prin scolile Neamtului.
„Violenta verbal� si fizic� s�nt moduri de exprimare a emotiei, m�niei, frustr�rii“
Psihiatrii si psihologii s�nt de p�rere c� manifest�rile violente pe care le au at�t copiii, c�t si adultii tin de mai multe aspecte. �n ceea ce �i priveste pe copii, violenta fizic� si verbal� tine de lipsa de educatie familial�. Exist� p�rerea c� succesul �n viat� este asigurat de bani si tupeu. Numai c� nevoile materiale nu satisfac �ntru totul individul.
„Unul dintre aspectele foarte grave ale societ�tii rom�nesti �l reprezint� disolutia moralit�tii. Nu are important� cum �ti c�stigi banul, ci s� �l ai, nu are important� cum �ti c�stigi pozitia social�, ci s� o ai. �n foarte multe familii se manifest� lipsa nevoii de cultur� si de viat� spiritual�. F�r� o educatie solid� si o capacitate de reechilibrare, pornirile emotionale s�nt foarte greu de �nfr�nat, mai ales la anumite v�rste. Si atunci, copiii si tinerii al c�ror caracter este �n formare imit� si sar la b�taie atunci c�nd s�nt �n impas. Imit� ceea ce v�d pe strad�, acas� si mai ales la televizor, unde totul �ndeamn� la violent�. Copiii s�nt �n impas, nu au fort� interioar� pentru a dep�si situatiile delicate, critice. Violenta fizic� si verbal� reprezint� modalit�ti de exprimare a emotiei, m�niei, frustr�rii, durerii“, sustine doctor Cornelia Maria Vulpe, sefa Centrului de S�n�tate Mintal� Piatra Neamt.
Comunicarea p�rinte - elev, profesor - elev....
Acelasi medic arat� c� �n foarte multe situatii, copiii nu g�sesc modelele de care au nevoie si nici nu au cu cine s� comunice. P�rintii �i neglijeaz� si nu stau de vorb� cu ei, fiind preocupati �n exclusivitate de serviciu si de modalit�ti de c�stig a surselor de existent�. Profesorii nu g�sesc nici ei calea de comunicare cu copiii, fie pentru c� nu �si doresc asta, fie c� nu s�nt preg�titi, nu au vocatia necesar�. Multi dintre profesori s�nt nemultumiti de serviciul lor, de ceea ce fac, de faptul c� s�nt prost pl�titi. Ca atare nu au randament si nu s�nt capabili s� atrag� copiii �n procesul de �nv�t�m�nt. „Am avut �n tratament multi profesori care spun c� nu mai suport� s� mearg� la scoal�, c� nu mai suport� copiii. �n scoli s�nt tot mai putini oameni preg�titi pentru meseria de pedagog“, opineaz� doctorul psihiatru Cornelia Maria Vulpe.
�ntre lipsurile majore ale sistemului de �nv�t�m�nt se num�r� faptul c� nu fiecare scoal� are angajat un psiholog, care s� se ocupe de problemele copiilor si care s� �i ajute s� �nteleag� anumite probleme si s� le dep�seasc�, s� accepte c�, �n viat�, unele lucruri se pot schimba, altele nu. Pe de alt� parte, exist� mentalitatea p�guboas� c� mersul la un psiholog sau psihiatru este un semn r�u, o �njosire sau o pedeaps�. „�ntr-o societate care nu �si respect� valorile spirituale si pune pret numai pe partea material�, �ntr-o societate �n care intelectualii s�nt umiliti cu salarii de mizerie si s�nt considerati ultimii oameni, tocmai pentru c� s�nt prost pl�titi, profesorii nu se pot bucura de respectul cuvenit din partea celor pentru care numai banul are valoare, iar mintea, �nv�t�tura, nu“, a conchis doctorul Cornelia Vulpe.
Cuv�ntul de ordine, b�taie
Desi �nv�t�m�ntul nemtean s-a remarcat prin rezultate extraordinare obtinute de elevi la olimpiade, concursuri scolare si examene de admitere la universit�ti str�ine, el a �nregistrat si evenimente negative legate de comportament. Actori au fost elevi de liceu, p�rinti, dar si profesori, toti cu orgolii exacerbate. Si s-a ajuns ca p�n� si un profesor s� fie lovit de un mucos. Cazul s-a petrecut la Colegiul Tehnic „Miron Costin“ Roman. Elevul Florian A., elev �n clasa a X-a la scoala de arte si meserii, terminase orele si se balansa �n tocul unei usi. V�z�ndu-l, profesorul de educatie fizic� Adelin T. i-a recomandat s� plece acas�, pentru a nu deranja orele care erau �n desf�surare. Adolescentul a r�spuns impertinent, iar dasc�lul s-a r�stit la el. Iesirea acestuia l-a iritat pe elev care, f�r� nici o retinere, l-a p�lmuit pe profesor.
Cu arma, la liceu
Un incident mai putin obisnuit s-a petrecut �n toamna acestui an la Grupul Scolar Economic din Piatra Neamt, unde tat�l unei liceence a vrut s�-si protejeze fiica folosind o arm� de tir. Ceea ce l-a determinat s�-si ias� din minti si s� nu se g�ndeasc� nici o clip� la repercusiuni a fost faptul c� �n repetate r�nduri fiica s-a pl�ns c� a fost agresat� si amenintat� de niste indivizi, „b�ieti de cartier“, c� va fi snopit� �n b�taie, r�pit� si violat�. Dup� spusele elevei, „b�ietii“ ar fi fost �ndemnati la astfel de fapte chiar de c�tre colegele ei, sup�rate c� fata refuz� s� frecventeze barurile sau discotecile din oras. Asa c� p�rintele s-a �narmat cu o pusc� de v�n�toare luat� de la un cunoscut si s-a dus la scoal� hot�r�t s�-i prind� si s�-i pedepseasc� pe cei care �i h�rtuiau si amenintau copilul. A intervenit politia, pietreanul aleg�ndu-se cu dosar penal.
Dup� toate cele expuse mai sus, se contureaz� o �ntrebare: Cine ar trebui s� vegheze la securitatea elevilor c�nd acestia se afl� �n incinta unei institutii de �nv�t�m�nt? Legea spune c� unit�tile scolare s�nt obligate s� asigure protectie �n incinta scolilor. Dac� se �nt�mpl� sau nu asa stie orice p�rinte care, �ngrijorat de securitatea copilului, st� cu sufletul la gur� �n fiecare zi p�n� acesta ajunge acas�.
|
|
|
|
|
Comentarii la acest articol: |
Ad�ugat de silviu la data 10.12.2007 14:52 |
Mda....
Uite mai stiu eu unul... pramatia lu' madam Chiriac, care dupa ce a terorizat Scoala Nr.1 din Roman a fost trimis de ma-sa la un liceu respectabil din Anglia, desi el abia vorbea romaneste. |
Ad�ugat de constanta la data 10.12.2007 18:18 |
Sa ne stabilim pozitiile!
Ziarul relateaza, expune niste pareri, situatii, statistici ingrijoratoare referitoare la STAREA VIITORIMII ROMANIEI! Acelasi ziar, sau alte mijloace media fac tot ce pot, contra unor sume 'considerabile' (vezi reclama, poze de 'conjunctura' pentru a atrage ochii si cumparatorii (de parca am fi 'pe CENTURA ...!'). Apoi ziaristii vin cu 'limbajul de plumb': SCOALA E DE VINA, PARINTII SUNT DE VINA, MotoBascIliConstVac e de vina etc. Toti au vina lor, mai putin PROPRIA LOR publicatie care are 2% educatie si 98% 'incitatie' la ura, la razbunare, la 'regalare de conturi', la furturi reale sau 'de tiraj', la 'popiri si raspopiri', la demisii, 'stamplile' si pile! SPODEDITI-VA stimati gazetari IN OGLINDA! Nu va cer sa mergeti la Biserica, stiu ca nu credeti in nimic, dar MACAR IUBITI-VA-N OGLINDA! Tara^na va curge oricum peste noi, aur sau noroi! |
Ad�ugat de constanta la data 10.12.2007 18:34 |
Omul cu compasul (1) (St. A.Doinas)
Omul cu compasul
Am zgâriat aseara pe nisip
formula unei alte ordini, care
contine-al lucrurilor tainic chip,
cel fãrã de ruinã si miscare.
Aici, acest inel în care-ncerc
sã prind rotirea stelelor în spatiu:
medalie de foc si magic Cerc,
lui însusi hranã crudã si nesãtiu.
Iar dincolo, ca simbol întelept,
un cort de raze cu foitã clarã:
Triunghiul cãtre care mã îndrept
la dangatele bronzului de searã.
Nimic nu socoteam a fi strãin
de-aceste prea statornice tipare
nici amfora corolelor de crin,
nici fulgerul cristalelor amare.
Mereu, ca instrumentul de suflat,
cu cântec se vor umple, cãci faptura
îsi pipãie conturul terminat
abia adeverindu-le mãsura.
Asa credeam. Sub stelele târzii,
culcându-mã, strângeam pe lângã mine
compasul, inginer de armonii
Si cocostârc al zborurilor line. |
Ad�ugat de constanta la data 10.12.2007 18:39 |
Omul cu compasul (2)
Ah! câte veacuri scapãtã-ntr-un ceas
când somnul dulce-i frate cu minciuna?
Din formele de-asearã n-a rãmas
întreagã si curatã vai! nici una.
Cu ce cãlduri de iad si negre ploi
venirã astãzi zorile pe lume ?
Enorme bãlãrii cu frunze moi
fosnesc pe tãrm, ca mãrile în spume.
Tulpini diforme, zgârciuri pe nisip
rãnira idealul receptacol
si ruinarã transparentul chip
cãruia eu i-am fost umil oracol.
O, mare-n spasmuri, cu zvâcniri adânci,
de ce-ai întors genunile fertile ?
În loc sã cânte sarea, sus pe stânci
aud foind insecte si reptile.
Piezis e mersul astrelor pe grind,
iar datina stihiilor surpau,
de când un soarece muri umblând
cu stirvu-i putred cercul fãrã patã.
Cu scrum si rumegus de furnicar
vã veti hrãni, voi - frunze libertine,
ce-ati dat uitãrii-aulicul tipar
si aria nervurilor divine! |
Ad�ugat de constanta la data 10.12.2007 18:49 |
Omul cu compasul (3)
Iar voua, zburatoare-n stol si pâlc,
stiuta vi-i de-a pururea dar sparu
bataia aripilor, grea de tilc,
prin care orice zbor devine arta!
Vai! steaua asta merge spre amurg...
Cristalele s-au spart si sângereaza.
Si mii de ape lincede se scurg
mânjind coroana fluviilor, treaza.
Ci-n mijlocul declinului lumesc
eu stau si-astept, cu sfiiciune, ceasul,
când putrezi-vor florile ce cresc
ca broaste care-mi tulbura compasul.
Atunci, lovind cu vârful în nisip,
aceleasi semne vor luci în soare,
pastrând în forma lor eternul chip al
lucrurilor lumii trecatoare. |
|
|
|
|
|