Avioane... de Valea Enei
• �n comuna Oniceni �i desf�oar� activitatea o fabric� de avioane de agrement • costul unui asemenea aparat, construit �n func�ie de client, porne�te de la c�teva zeci de mii de euro • �n viitorul apropiat, �n zon� va fi amenajat un aerodrom • investitorii, din Germania, au probleme cu birocra�ia �i... retroced�rile • Culme a tehnologiei, industria aeronautic�, este prezent�, de�i prea pu�ini �tiu, �n zona Romanului, �n locul �n care te po�i a�tepta cel mai pu�in - �n comuna Oniceni, mai precis s�tucul Valea Enei. Rigoarea �i tehnologia nem�easc�, banii investitorilor �i munca neao�� rom�neasc� s-au �mpletit aici �n mod fericit, unde, �ncep�nd din prim�vara acestui an, �ntr-un fost grajd al CAP-ului, se fabric� aparate de zbor de agrement. Pentru mul�i acest lucru pare incredibil, �ns�, din localitatea men�ionat�, patru „mici bijuterii“ realizate �n condi�ii, mai mult dec�t speciale, �i-au luat deja „zborul“ spre Germania. Pe specialistul rom�n Vasile Procopie, fiu al comunei, reprezentantul �n �ar� al investitorului, l-am g�sit la munc�, �ncerc�nd s� rezolve unele probleme stringente, legate, cum altfel, de... birocra�ie. „De circa dou� s�pt�m�ni, am r�mas f�r� curent electric. Aceast� situa�ie s-a creat din cauza suprafe�ei de teren de sub grajdul pe care asocia�ii germani l-au concesionat, pe o perioad� de 49 de ani. Prim�ria ne-a eliberat un act provizoriu, din cauz� c� terenul respectiv era �n litigiu. Am �n�eles c�, �n ultima �edin�� a Consiliului Local Oniceni, s-a aprobat o suprafa�� de 1.700 metri p�tra�i. Sper�m s� intr�m �n legalitate �i cu electricitatea“, a declarat Vasile Procopie. Povestea avioanelor de croazier�, asamblate �n Valea Enei, �ntr-un hangar �ncropit, pare desprins� din normal. „Am lucrat la Dresda, timp de �ase ani, la o fabric� care realizeaz� aceste tipuri de avioane, de dou� persoane, cu un singur motor de tip WTO1. S�tul de munca printre str�ini, m-am g�ndit s� fiu util �i comunit��ii �n care m-am n�scut �i m-am format ca om. Am considerat c� �i comuna �n care tr�iesc poate fi trecut� pe h�r�ile lumii, ca o localitate �n care se fabric� avioane. Mi-au trebuit circa doi ani s�-i conving pe patronii germani s� vin� s� investeasc� �n regiune. Au venit, au v�zut, �i a r�mas ca eu s� m� ocup de aceast� afacere. �n prezent, s�ntem �n plin proces de amenajare a grajdului. Acesta va fi renovat �i dotat cu bancuri de lucru �i tot ce trebuie pentru o munc� bine f�cut�. Nu putem sc�pa absolut nici un detaliu, pentru c� �n joc s�nt vie�ile celor care achizi�ioneaz� avioanele de la noi. �n paralel, �ns�, cu renov�rile �i amenaj�rile, am reu�it s� asambl�m patru aparate, iar �n prezent, mai avem cinci �n lucru. Toate aceste avionete de agrement s�nt comenzi speciale, care au un termen de execu�ie ce trebuie respectat“, a mai precizat Vasile Procopie. „Aviatorul“ autohton a mai spus c� aparatul de zbor, care este echipat cu un singur motor, este confec�ionat din tabl� special� de aluminiu, adus� de la Slatina. �mbin�rile se fac prin nituire, doar �n anumite locuri fiind necesar� sudur� pe baz� de argon. „Motoarele cu care echip�m aceste aparate s�nt aduse din Austria sau Australia. Clientul care are comanda la noi alege �i puterea motorului. Astfel, avem motoare tip Jabiru, de 80 cai putere, 96, 136 sau chiar de 180 de cai putere. Viteza pe care o dezvolt� un asemenea tip de avion este de 122 kilometri pe or�, av�nd o autonomie de zbor de 900 de kilometri. Rezervoarele de kerosen au capacitatea de 60 de litri fiecare �i s�nt amplasate sub cele dou� aripi. Este un avion u�or, care, �n afara pilotului �i al unui pasager, mai suport� �i un minim de bagaj, nu prea greu �i nici voluminos, pentru a oferi un centru de greutate stabil. Viteza de croazier� este �n jur de 100 de kilometri pe or�, la o altitudine de 3.500-4.000 de metri“, a mai spus Vasile Procopie.
Sec�ia de la Valea Enei apar�ine de SC Aer Tech Impex SRL Bac�u, prin care se deruleaz� afacerea. Vasile Procopie a mai precizat c� se vor face angaj�ri, �n momentul c�nd grajdul va fi amenajat. „�n prezent, din cauza lipsei de personal, unele opera�iuni trebuie s� le rezolv, prin alte p�r�i, cheltuind timp �i bani“, a �ncheiat Vasile Procopie. Specialistul din Valea Enei a fost destul de secretos �n ceea ce prive�te pre�ul unui asemenea aparat, preciz�nd c�, �n func�ie de comenzile speciale, un asemenea aparat poate costa de la c�teva zeci de mii de euro, p�n� la ordinul sutelor de mii. �n viitorul apropiat, s�tenii din Valea Enei vor putea asista �i la probele se zbor ale acestor avioane, �ntruc�t investitorii doresc s� amenajeze o pist�. Neculai Rotaru, primarul comunei Oniceni, ne-a confirmat faptul c� situa�ia terenului de sub grajd este �n curs de rezolvare, astfel �nc�t inedita afacere are �anse s� se dezvolte �n viitor. „�n prim�var�, au venit ni�te nem�i, �mpreun� cu Vasile Procopie. Au concesionat o hal� a vechiului CAP. Termenul de concesiune este de 49 de ani �i va aduce bugetului local circa 50-60 de milioane de lei, anual. Nu este o sum� mare, �ns� este un lucru bun pentru comunitate. Se vor crea �i 10 locuri de munc�, pentru localnici“, a men�ionat primarul Neculai Rotaru.
(FOTO: Fabrica de avioane de la Valea Enei produce aparate de zbor de dou� locuri)
|