Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2005
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Regionale 21 Noiembrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Un buget „onest ºi acoperitor“

Un buget „onest �i acoperitor“

De�i vizibil st�njenit de interven�iile pertinente ale parlamentarilor, premierul �i-a reg�sit repede non�alan�a �i arogan�a care-l caracterizeaz� pentru a sus�ine c� bugetul pentru 2006 este unul „onest �i acoperitor“. �i, �n inconfundabilul s�u stil demagogic, domnul T�riceanu a l�udat prevederile bugetare, care nu au dec�t un singur �el: „noi, to�i, s� devenim cet��eni europeni �n 2007“.
�n continuare, prim-ministrul a enumerat priorit��ile care „s�nt strategice �n viziunea Guvernului“ pe care �l conduce: educa�ia, s�n�tatea, infrastructura, agricultura. Formul�rile din discurs s�nt �i ele dintre cele mai „oneste“: „beneficiarul final este cet��eanul, contribuabilul la bugetul de stat“, „niciodat� p�n� acum un guvern al Rom�niei nu a f�cut at�tea eforturi“, „este pentru prima oar� din 1990 c�nd Guvernul vizeaz� rezolvarea problemei …“, „guvernul acord� toat� aten�ia categoriilor sociale care au nevoie de sprijin“…
�i, totu�i, �n ciuda eforturilor de l�murire f�cute de c�tre reprezentantul Guvernului, p�rerea general� este c� bugetul pentru 2006 este nerealist �i „neacoperitor“, fiind constituit pe premise false, pe fic�iune �i pe minciun�. Iat� doar c�teva argumente �n acest sens.
Vorbind despre �nv���m�nt, premierul spunea: „vrem s� punem accent pe calitatea �nv���m�ntului, trebuie s� finan��m cu prioritate proiecte pentru reformarea Educa�iei“.
�n realitate, bugetul �nv���m�ntului a ajuns �n Parlament �n forma ini�ial�, f�r� nici un ban �n plus; dimpotriv�, acest domeniu „prioritar“ va primi doar 80% din fondurile de care a dispus �n 2005. A�a cum a reie�it din discu�iile purtate, cre�terea la 5% se va aplica pe m�sur� ce apar venituri suplimentare sau se fac rectific�ri pe anumite pozi�ii de cheltuieli. Ceea ce este sigur, e faptul c�, deocamdat�, e vorba de doar 3,76 din PIB, iar domnul T�riceanu nu �tie c� orice cheltuial� trebuie prev�zut� �n buget. Dac�, totu�i, aceste resurse se vor g�si (e vorba de peste 1,1 miliarde de euro!), ele nu vor putea fi cheltuite, pentru c� nu s�nt prinse �n bugetul de stat. Chiar dac� aceste 1,1 miliarde euro ar proveni din privatizarea BCR sau din programe externe, nu exist� temei legal pentru preluarea sumelor, care r�m�n simple promisiuni pentru a-i trimite pe profesorii grevi�ti la ore. (De fapt, T�riceanu a spus tot timpul c� nu exist� resurse pentru acest 5%, lucru repetat �i �n �edin�a Parlamentului, c�nd a pasat r�spunderea acestui procent Ministrului de Finan�e, sc�p�nd astfel de implicarea direct�.)
C� acest proiect de buget nu este nici onest, nici acoperitor, ci ambiguu �i nerealist o dovede�te �i faptul c� de la preluarea guvern�rii au fost ratate destule capitole, care r�m�n, �i �n continuare, deficitare. Astfel, �n 2006, cre�terea economic� va fi de doar 4% �i nu de 7%, conform prevederilor, infla�ia va fi de 8-9% �i nu de 7%, deficitul extern nu va fi de 7%, ci de 9%, iar deficitul bugetar va atinge 1% �i nu 0,5%.
Vorbind despre cel de-al patrulea domeniu prioritar, agricultura, T�riceanu spune c� �n 2007 vom avea o agricultur� competitiv� pe pia�a european�. Ce nu �tie sau nu vrea �ns� s� spun� ministrul liberal este faptul c� de at�t l�udatul program „Fermierul“ va beneficia un num�r foarte mic de persoane (unele aflate �n imediata apropiere a puterii), care vor epuiza �ntreaga subven�ie rezervat� agriculturii.
Alte prevederi nerealiste din actualul proiect: veniturile bugetare de 31,3% din PIB s�nt insuficiente (Bulgaria are 41%); proiec�ia de deficit de 0,5% nu este fezabil�, iar cursul valutar de 3,5 lei/euro nu este realist. Politica cotei unice, agreat� de actualul guvern, a servit doar celor pu�ini �i boga�i, nu �i celor mul�i �i s�raci. De�i FMI a prognozat o pierdere prin aceast� cot� unic� de peste un miliard de dolari, de�i guvernarea anterioar� era criticat� pentru slaba cre�tere economic�, �n anul 2005 nu s-a realizat dec�t 4%, adic� jum�tate fa�� de anul anterior.
Indiscutabil, dezbaterea bugetului reprezint� cel mai important moment politic al anului, iar responsabilitatea parlamentarilor este una deosebit�. �i, f�r� �ndoial�, cuv�ntul unui prim-ministru ar trebui s� fie o garan�ie a ceea ce va urma. Totu�i, discursul premierului n-a convins deloc, pun�nd sub semnul �ntreb�rii aplicarea proiectului prezentat.
De aceea, din punct de vedere al con�inutului „onest �i acoperitor“, aceast� tentativ� de buget este un produs de proast� calitate �i define�te un guvern ale c�rui zile s�nt num�rate.

Articol afisat de 1528 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan MUNTEANU, deputat PSD)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective