Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2005
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 18 Noiembrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
„Obiectivul nostru nu este aderarea în 2008, ci în 2007“

„Obiectivul nostru nu este aderarea �n 2008, ci �n 2007“

- interviu realizat cu Jonathan Scheele, �eful Delega�iei Europene �n Rom�nia

Reporter: Conduce�i una dintre reprezentan�ele diplomatice cumva atipice. Scopul ei �i al misiunii este �ndeplinit c�nd se desfiin�eaz�. Cum v� sim�i�i prin compara�ie cu omologii dumneavoastr�?
Jonathan Scheele: Rolul unei delega�ii a Comisiei Europene nu este acela�i ca al unei ambasade clasice, mai mai ales �ntr-o �ar� candidat�, devenit� acum �ar� �n curs de aderare �i de aceea �n orice caz avem un rol diferit �n compara�ie cu colegii, ambasadorii statelor membre sau ambasadorii altor state. Este diferit, dar este foarte motivat de faptul c� Rom�nia este un stat �n curs de aderare. Poate c� delega�ia are un rol cu un profil mai ridicat dec�t spun al�i reprezentan�i ai Comisiei Europene �n alte ��ri unde rolul �i statutul Uniunii nu este at�t de important pe plan politic na�ional.
Rep.: Pozi�ia dvs., cel pu�in �n cursul anului trecut �i chiar acum doi ani, dar mai ales anul trecut - pentru c� a fost an electoral �n Rom�nia - a fost perceput� �ntr-un mod particular de c�tre public. De asta f�ceam deseori �i asocierea cu un Michael Guest. �i dvs., �i fostul ambasador al Statelor Unite ale Americii a�i p�rut oameni dedica�i Rom�niei �i interesului na�ional rom�nesc mult peste cadrul de ac�iune al unui diplomat acreditat. A�i f�cut deci cumva mai mult.
J.S.: Nu. Nu s�nt sigur dac� este o percep�ie, dar s�nt mai mul�i ambasadori care au devenit iubitori �i prieteni ai Rom�niei. Dar rolul unui prieten este de a fi �n primul r�nd un prieten onest, s� spun� adev�rul �i nu ceva convenabil. Avem un proverb englezesc care spune: „Diploma�ii s�nt trimi�i �n str�in�tate s� mint� pentru �ara lor“.
Rep.: Hai s�-l leg�m de alt proverb, tot englezesc: „Cine nu gre�e�te nu face nimic“.
J.S.: Exact, exact. �i eu cred c� este o concep�ie dep�it� de diploma�ie. Diplomatul are rolul de a spune adev�rul, nu �ntotdeauna pe pia�a public�, dar �n leg�tur� cu prietenii �n particular trebuie s�-l spun�.
Rep.: Dvs. ave�i studii tehnice, s�nte�i inginer...
J.S.: Inginer, dar �i economist.
Rep.: Probabil c� a�i aprofundat �i teoria sistemelor.
J.S.: Da, da.
Rep.: C�t v-a ajutat �n diploma�ie �i, mai ales, �n misiunea din Rom�nia?
J.S.: Eu cred c� nu to�i diploma�ii trebuie s� fie juri�ti. Important este c� tehnica e o abordare logic�. E foarte important� pentru a �n�elege care s�nt consecin�ele.
Rep.: Apropo de mesaj corect �i consecin�e, pentru foarte mul�i a fost o surpriz� c�nd, recent, pre�edintele Parlamentului European a spus s� nu se mai amenin�e Rom�nia �i Bulgaria cu clauzele de salvgardare din cauz� c� aderarea lor la UE nu poate fi am�nat� dup� 1 ianuarie 2008. Lucrurile astea erau binecunoscute m�car pentru cei implica�i �n procesul de aderare. De ce s-au ferit toti s� comenteze acest aspect, inclusiv anali�tii de notorietate ai Rom�niei?
J.S.: Poate c� pentru comentatori, care ca �i dumneavoastr� au citit Tratatul de aderare, nu era o surpriz�. Dar de fapt care este scopul acestei clauze? Scopul nu este de a avea o scuz� pentru am�nare sau de a sanc�iona �ara, ci de a motiva �i �ncuraja reforme necesare pentru a fi preg�ti�i de aderare. Obiectivul nostru nu este aderarea �n 2008, ci aderarea �n 2007. Experien�a cu unii membri care au aderat �n 2004 este c� la un moment dat au spus „Gata, s�ntem �n�untru, am semnat tratatul, am rezolvat problemele p�n� la 1 mai 2004“, dar nu era a�a. Fiindc� pentru Rom�nia �i Bulgaria era o perioad� mai lung� �ntre momentul �nchiderii negocierilor �i momentul ader�rii era poate mai mult de f�cut. De aceea am ales aceast� op�iune de a men�ine o presiune. Sincer eu cred c� a avut un efect benefic.

„�n aderare nu este lapte �i miere, ci s�nt drepturi, avantaje, dar �i obliga�ii“
Rep.: Oprindu-ne asupra recentului Raport de monitorizare al Comisiei Europene, nu am putea �n�elege din el �i un avertisment, anume c� p�n� �n prim�var� ar fi termenul prea scurt pentru a se rezolva restan�ele?
J.S.: Nu e vorba de a rezolva p�n� �n prim�var�. Avem timp �nc� p�n� la sf�r�itul anului viitor pentru a rezolva problemele. Dar trebuie s� avem �ncredere c�, p�n� la sf�r�itul anului, Rom�nia va fi suficient de preg�tit�, mai ales �n domeniile cheie. Este �nc� timp. De exemplu, momentul pentru a avea stabilite mecanismele de gestionare a agriculturii nu este aprilie-mai.
Rep.: S� ne �ntoarcem la comunicare. Foarte mult� lume face confuzii, s-au amestecat euro-miturile cu euro-spaimele �i s�rim peste costuri. Iat�, �ncet-�ncet, �ncepe s� scad� euro-optimismul rom�nesc. Pe m�sur� ce lumea �ncepe s� afle despre costurile reale ale integr�rii. Oare nu era mai bine s� se spun� adev�rul rom�nilor de la bun �nceput?
J.S.: �mi amintesc c�, la �nceputul mandatului meu, la sf�r�itul lui 2001 �i �nceputul lui 2002, am spus c� m� tem un pic aici, �n Rom�nia, de nivelul ridicat al entuziasmului. Era cam 80-85% �n favoarea ader�rii. Am spus public c� poate nu este prea bun, pentru c� este ceva care nu reflecteaz� �i o �n�elegere bun� despre impactul ader�rii. De aceea membrii delega�iei am schimbat �i strategia noastr� de informare. Am pus foarte mult accentul pe fonduri de preaderare �i a�a mai departe. S-a schimbat mult mai mult spre dou� elemente. �n primul r�nd, informarea asupra impactului pe diferitele sectoare - rural, tineretul, IMM-uri - dar �i pe valorile europene, adic� �n aderare nu este lapte �i miere, ci s�nt drepturi, avantaje, dar �i obliga�ii. De aceea am vrut s� echilibr�m mai mult balan�a de informare. Ei bine, Delega�ia singur� nu poate s� fac� acest lucru �i, din p�cate, din partea guvernului, eforturile de informare nu au fost at�t de bine coordonate.
Rep.: Poate nici interesa�i nu au fost?
J.S.: Ba da! Dar eu cred au fost �ntotdeauna probleme de coordonare a eforturilor pentru informare despre aderare. �i eu cred c� este foarte bine c� anul acesta s-a �nceput a vorbi despre costuri. De fapt care s�nt costurile?... Costuri, iat�, s�nt foarte des investi�iile pentru firme, pentru a putea s� respecte reguli �i norme, nu doar pentru Bruxelles, dar �i pentru s�n�tatea consumatorilor, pentru a putea exporta direct, f�r� control, spre alte pie�e din Europa �i �n lumea �ntreag�. S�nt investi�ii care s� le permit� firmelor s� fie mai competitive �n aceast� lume, unde pre�ul singur nu �nseamn� competitivitate.
Rep.: A�i pomenit mai devreme despre cum s-a lucrat �n Rom�nia cu fondurile de preaderare; cu ce-o s� fie apoi e alt� istorie. Dumneavoastr� a�i venit �n Neam�, a�i avut un traseu �i a�i vizitat diverse obiective, oameni �i afaceri care au beneficiat de fonduri europene. Nu e totul o poveste de succes �n Rom�nia. Exist� �i o list� neagr� a celor care au deturnat fondurile, a celor care nu vor mai avea acces la ele. C�nd ve�i face public� o asemenea list�? Lumea a�teapt�.
J.S.: Sincer vorbind, nu exist� o list� neagr�. S�nt unii contractori, nu neap�rat rom�ni, care nu s�nt autoriza�i s� participe �n licita�ii pentru fonduri europene pentru c� nu au respectat regulile de procedur� sau de etic�, dar este altceva. S�nt proiecte care nu au mers bine. Unii au f�cut scandaluri, care poate nu au ap�rut �n pres�.
Rep.: De ce s�nt proiecte cu probleme?
J.S.: Poate s�nt dou�-trei tipuri de probleme. S�nt �i proiecte bine f�cute care nu au reu�it deoarece concep�ia nu a fost cea mai bun�, dar au f�cut totu�i ceva. Curtea European� de Conturi face audituri despre impact, facem �i noi o evaluare a programelor pentru a �ti mai bine ce se �nt�mpl�. S�nt �ntr-adev�r proiecte care nu au reu�it - s�nt puse pe h�rtie. Am �i un alt caz. Iat�, programul RICOP, care a fost un mare program, foarte complex, a mers foarte prost de la �nceput, a fost teribil. La Bruxelles, c�nd am vorbit cu statele membre despre RICOP s-a spus: „S� nu vorbi�i cu noi despre acest program!“. La sf�r�it, dup� multe probleme, RICOP a reu�it �i este de fapt o poveste de succes. S�nt mai multe lec�ii din acest proiect, dar s�nt �i proiecte �n care s�nt gre�eli foarte mari.
Rep.: Am �n�eles, inclusiv aspectul diplomatic al r�spunsului. G�ndul �mi r�m�ne la fraude.
J.S.: De fapt este evident c� �i presa joac� un rol foarte important. Nu doar presa, ci �i societatea civil� �i autorit��ile. S�nt �i probleme cu autorit��ile. S�nt gre�eli care pot fi rezolvate �n timpul unui proiect - chiar s�nt probleme de incompeten�� �i s�nt cazuri de fraud�! Dac� e vorba de fruad�, este evident c� banii contribuabililor europeni trebuie s� fie recupera�i, chiar dac� nu e vorba de un proces penal. Dar, dac� este o adev�rat� fraud� sau un caz de corup�ie, trebuie urm�rit �i un proces penal pentru c� nu este suficient un proces administrativ. S�nt �i lec�ii bune, s�nt �i rele. �n toate proiectele, care vor avea programe mai mari, mai importante �n viitor, dac� vom avea acelea�i probleme va fi foarte, foarte greu s� fie gestionate.

Moldova, �i cea de peste Prut, zon� sensibil�
Rep.: Un subiect sensibil �n Rom�nia este Moldova, o zon� defavorizat�, r�mas� �n urm�. Iar jude�ul Neam� este eminamente unul dezindustrializat. Dar, s� nu uit�m c� vom asigura frontiera Uniunii Europene cu Republica Moldova, cu Ucraina, zone sensibile. Ce se poate �nt�mpla �n condi�iile �n care totu�i Moldova noastr�, ca s� nu spun doar Regiunea de Dezvoltare Nord-Est, va r�m�ne la acela�i nivel, cu acela�i decalaj? Dac� autorit��ile na�ionale nu vin peste cele locale �i regionale s� le st�rneasc�, s� le �mping�, se poate stimula treaba asta la nivel Uniune? Care este orizontul de a�teptare?
J.S.: �n primul r�nd, va fi o frontier� a Uniunii Europene extinse, dar nu implic� o cortin� de fier �i de aceea nu va fi u�or. Trebuie s� fie o bun� cooperare �ntre Rom�nia �i vecinii ucrainieni �i moldoveni. �i trebuie �ncurajat �i traficul transfrontalier local. Ace�ti oameni au tr�it �mpreun�, peste Prut, �i Prutul nu trebuie s� fie o barier� impermeabil�. �n acela�i timp trebuie controlat fluxul de persoane, mai ales cele care nu s�nt din localitate, pentru a evita traficul persoanelor sau drogurilor �i a�a mai departe. Dar, este evident c� dezvoltarea Moldovei e foarte important�. Infrastructura este important�. Vede�i, leg�tura Bucure�tiului cu Moldova, dar �i a Moldovei cu Ardealul, trebuie dezvoltat� prin fonduri. Avem fonduri, dar deja pe plan economic �i social aceast� regiune (Moldova - n.a.) prime�te mai mul�i bani dec�t orice alt� regiune din Rom�nia. Trebuie foarte bine g�ndit cum se cheltuiesc ace�ti bani pentru a avea impact pe dezovoltarea economic� �i social�.
Rep.: Revin �i spun c� m� tem c� ai no�tri nu se vor pricepe s� cheltuiasc� mai mult �i mai bine.
J.S.: S�nt autorit��ile na�ionale, dar s�nt �i autorit��ile regionale care au aceast� responsabilitate. Nimeni nu �tie mai bine dec�t cei de la Regiune care s�nt priorit��ile, dar este evident c� nu este suficient s� �tie, important este �i de a pleca de la aceast� analiz� spre ac�iuni concrete �i cu un sprijin de la anumite structuri na�ionale pentru a asigura o dezvoltare corect� �n aceast� zon�. Evident, dac� nu se va face ceva �ntr-o perioad� mai lung�, este evident c� prioritatea pe plan financiar va deveni mai important� pentru aceast� zon�, dar sper c� nu va fi necesar. Am v�zut la Vaslui, de exemplu, o anumit� schimbare de cultur�, de abordare. Am fost foarte impresionat! M-am �nt�lnit cu o t�n�r� �ntreprinz�toare care a ie�it din facultate - turism - anul trecut �i care, din mo�tenirea bunicii, a v�ndut casa �i terenul �i a investit �ntr-o pensiune �n Agapia. Construie�te, �i-a asumat riscul �i a ales s� r�m�n� �n zon�, s� investeasc� �n zon�. Este ceva remarcabil �i eu sper c� nu este un exemplu singular!
Rep.: Va fi un „success story“ care va face pui?
J.S.: Dac� va fi un „success story“ vom vedea!
Rep.: Iar eu sper c� ne vom revedea...

„Va r�m�ne o parte din mine care va fi rom�neasc�“
Rep.: �n Rom�nia, s�nte�i cet��ean de onoare prin vreo localitate?
J.S.: Da, cred c� da. Am uitat... Cred c� �n Hunedoara, �n jude�.
Rep.: La Deva?
J.S.: Da, la Deva.
Rep.: V-ar tenta s� renun�a�i la cariera diplomatic� pentru o op�iune politic�?
J.S.: Sigur c� nu. Nu s�nt un politician.
Rep.: Dup� ce se �ncheie misiunea �n Rom�nia, v� g�ndi�i cumva s� p�stra�i aici un loc de refugiu, s� reveni�i �ntr-un col� de lume drag?
J.S.: Nu �tiu dac� voi p�stra un loc de refugiu, dar �tiu sigur c� va r�m�ne o parte din mine care va fi rom�neasc� �i c� trebuie s� revin, s� m� re�ntorc �n �ar�, poate nu imediat.
Rep.: Con�tientiza�i c� ve�i r�m�ne �n manualele noastre de istorie?
J.S.: Nu �tiu dac� ar fi meritat, dar este poate motivant pentru mine. Nu pentru a r�m�ne �n manuale, dar pentru a-mi justifica activitatea.

Articol afisat de 1642 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(A consemnat Viorel COSMA)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Internaþionale Stiri Interna�ionale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective