Patronul IDAC rupe t�cerea
• am fost �nselat de un furnizor • persoane importante au cump�rat masini sub pretul de achizitie • faliment cu creditorii �ndestulati? • Ilie Filip este considerat de mult� lume cel mai mare evazionist fiscal din Neamt. A fost numit „Artizanul megaescrocheriei IDAC“. Au urmat zeci de articole �n presa local� si central� si, �n paralel, cercet�ri penale, procese care �nc� se mai afl� pe rol. P�n� acum nimeni din pres� nu a reusit s� asculte si versiunea celui �n cauz�. Acest interviu este un �nceput. Ilie Filip l-a refuzat initial. Apoi a acceptat, sustin�nd tot timpul c� el asteapt� s� se pronunte institutiile abilitate de lege. Printre r�nduri afl�m c� cel putin o parte dintre lucrurile care i se pun �n c�rc� ar putea fi imputate si altora. Povestea masinilor disp�rute din firm�, v�ndute la preturi sub valoarea de achizitie promite dezv�luiri senzationale. Este vorba, spune domnul Filip, de multi politicieni care au s�rit la borcanul cu miere. La fel si povestea rulmentilor care au fost trecuti prin mai multe firme p�n� s� ajung� la el. Cum spuneam, acest interviu este un �nceput.
Povestea IDAC a �nceput �n vara anului 2005, �n urma unui control al G�rzii Financiare. Societatea a fost acuzat� c� a obtinut, �n perioada 2004-2005, ramburs�ri de TVA �n valoare total� de 322 de miliarde de lei. Firma prezenta la Finante documente prin care demonstra c� a f�cut exporturi de material lemnos sau de rulmenti si pl�cute vidia, iar, �n baza acestor acte, solicita returnarea de TVA. Asa s-au returnat aproximativ 10 milioane de dolari. Controlul G�rzii a declansat ancheta IDAC si a dus la una dintre cele mai importante anchete derulate vreodat� �n judetul Neamt. Initial, au fost cercetati si mai multi angajati ai Directiei de Finante Neamt. DNA Bac�u i-a scos pe acestia de sub urm�rire penal�. Singurul tap isp�sitor a r�mas administratorul Ilie Filip.
Reporter: Domnule Ilie Filip, din iunie 2005 ziarele tot scriu despre dumneavoastr� ca fiind cel mai mare evazionist din Neamt. De ce nu ati reactionat niciodat�?
Ilie Filip: Nu a fost usor s� v�d, eu, familia, prietenii, cei care stiau c�t am investit �n firm�, cum totul s-a pr�busit �n urma anchetelor autorit�tilor statului. De ce nu am reactionat? Cu dou� zile �nainte de primele articole eu eram �n spital foarte bolnav. Apoi a �nceput lungul sir al investigatiilor si am considerat c� e mai bine s� las legea si justitia s�-si fac� datoria. Totusi, am p�strat toate ziarele si, c�nd vom avea lucrurile l�murite, vom r�spunde tuturor acuzatiilor aduse.
Rep: Care este �n acest moment situatia dumneavoastr� si a firmei IDAC ?
I.F.: S�nt administrator statutar al societ�tii, IDAC este �n acest moment �n procedur� de faliment, dosarul fiind pe rolul instantei.
Rep: Exist� voci care sustin c� ati achitat cam toti creditorii de pe tabloul creditorilor. Este adev�rat acest lucru?
I.F.: Am �ndestulat o parte a creditorilor �nscrisi �n tabel, mai exist� doar o firm� pe care am contestat-o, iar instanta urmeaz� s� dea verdictul asupra contestatiei mele. Aceast� firm� a ajuns pe tabelul creditorilor f�r� s�-si depun� la Administratia Finantelor Publice documentatiile obligatorii (n.r.: este vorba despre documentele financiar contabile lunare si anuale). Si �n aceast� situatie instanta se va pronunta conform legislatiei �n vigoare. Eu am �ncredere si r�bdare.
Rep: Societatea IDAC avea, printre altele, ca obiect de activitate si comercializarea de autovehicule second-hand. Circul� tot felul de legende. C� unii cu functii publice au cump�rat masini ieftine prin interpusi, c� au fost �nstr�inate masini din firm� f�r� ca dumneavoastr� s� stiti despre acest lucru. S�nt legende sau nu?
I.F.: �ntradev�r, s-a �nstr�inat o parte dintre autoturisme �n perioada �n care am lipsit din firm�. Acum, cu aportul autorit�tilor locale �ncerc s� fac o evident� clar� a modului �n care au fost �nstr�inate si s� aflu cine s�nt proprietarii.
Rep: P�i, de ce s�nteti asa curios?
I.F.: Deoarece modalit�tile de �nstr�inare erau diferite: erau contracte de v�nzare cump�rare cu plata �n rate-�n cea mai mare parte sau cu plata integral�. Revin, e greu s� fac eu o evident� deoarece o parte din arhiv� a ars �ntr-un incendiu �n mai 2005. P�n� acum nu am primit date concrete despre stadiul cercet�rilor cu privire la incendiu. Mi-au fost blocate conturile bancare �n 16 iunie si �n aceast� situatie mi-a venit foarte greu s� stabilesc o situatie clar�, real� a �nstr�in�rii bunurilor si, mai ales, a sumelor �ncasate.
Rep: Cump�r�torii masinilor au fost de bun� credint�?
I.F.: Da, o parte dintre ei m-au informat despre achitarea ratelor, despre valoarea de cump�rare, dar s�nt si unii care au intrat �n posesia masinii f�r� s� fac� dovada pl�tilor.
Rep: Dintre ultimii, exist� persoane cunoscute publicului larg din Neamt?
I.F: Da! Dar �nc� nu pot s� fac publice numele respective - destul de multe - dar la momentul intr�rii �n posesia documentelor justificative v� promit c� veti putea publica numele lor, marca autoturismelor, valoarea de dob�ndire a lor, inclusiv valoarea de achizitie.
Rep: Ce s� �nteleg, c� s-au v�ndut masini sub valoarea de achizitie? Ar fi interesante numele fericitilor beneficiari...
I.F.: Cu sigurant�, da ! Au existat cazuri c�nd s-au v�ndut chiar la jum�tate din pret. Numele, cu alt� ocazie.
Rep: Domnule Filip, nu spuneti foarte multe lucruri concrete. De fapt, de unde au pornit toate problemele pe care le aveti?
I.F: Cuv�ntul magic este „rulmenti“. �n �ncercarea de a diversifica activitatea, am achizitionat produlsul „rulmenti“. Am initiat un export direct, iar la controlul inopinat al m�rfii s-a constatat c� o parte din aceasta nu este de provenient� rom�neasc�. Eu nu cunosteam acest lucru, �n contractul meu cu furnizorul era prev�zut ca marfa s� fie de origine rom�neasc�, s� poat� fi exportat�. Vama Piatra Neamt, de comun acord cu Directia Deneral� a V�milor din Iasi, mi-a confiscat o parte din marf� si, implicit, s-a blocat exportul. Diferenta de marf� se afl� depozitat� sub sechestru al Administratiei Finantelor Publice. Pentru marfa respectiv� am achitat un avans si urma ca diferenta s� o achit dup� livrarea m�rfii si �ncasarea banilor, lucru care nu a mai fost posibil.
Rep: �nteleg c� furnizorul v-a cam p�c�lit. �n ce relatii s�nteti cu respectiva firm�?
I.F.: Ne judec�m, deoarece consider c� am fost �nselat prin nerespectarea contractului. Si �n acest caz am r�bdare si �ncredere �n justitie.
|