Nesf�rsitele experimente din Educatie
• dispar testele nationale, dar capata importanta mediile din gimnaziu • cei mai dezavantajati s�nt elevii care nu au stiut de aceasta schimbare • ISJ Neamt sustine ca ultimele prevederi �n domeniul educatiei au mai multe puncte tari dec�t slabe • Experimentele pe spinarea elevilor continua. Li se iau de pe umeri unele griji, dar li se pun �n c�rca altele. Conform ultimelor precizari facute de catre reprezentantii Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, elevii care �ncep �n aceasta toamna clasa a VIII-a au scapat de spaima examenului numit teste nationale. Ministrul Cristian Adomnitei a decis ca aceasta forma de evaluare - examen - a celor care termina gimnaziul, sa fie �nlocuita cu o formula de evaluare continua, iar repartizarea la liceu sau scoli de arte si meserii sa se realizeze pe baza mediei aritmetice obtinute din media claselor V-VIII si media tezelor unice din clasa a VIII-a.
Metodologia de finalizare a claselor a VIII-a va fi aprobata de ministru p�na la 1 septembrie a.c. �n aceasta se prevede ca elevii claselor a VIII-a ai anului scolar 2007-2008 vor sustine teza cu subiect unic la disciplinele la care se da teza (limba si literatura rom�na, matematica, geografie sau istorie) la care, pentru elevii care studiaza �n limba materna, se adauga teza la limba materna.
Mediile semestrelor I si II - pe discipline - vor reprezenta media disciplinei din care se va calcula media tezelor unice a clasei a VIII-a. Media tezelor, plus media generala a gimnaziului (clasele V-VIII), �mpartita la doi, reprezinta media de admitere la liceu sau scoala de arte si meserii. La sf�rsitul clasei a VIII-a va avea loc repartizarea computerizata a elevilor �n functie de media de admitere. Elevii care vor sa urmeze liceele vocationale si bilingve vor sustine, ca si p�na acum, probele de aptitudini, care s�nt obligatorii. De asemenea, tot din anul scolar 2007-2008, tezele unice vor fi sustinute si de elevii claselor a VII-a, dar si ele vor conta pentru media de finalizare a gimnaziului si accesul la �nvatam�ntul liceal.
Tezele unice pe care le-au dat �n anul scolar 2006-2007 elevii de clasa a VII-a (cei ce intra �n aceasta toamna �n clasa a VIII-a) nu vor intra la calculul mediei de admitere, �ntruc�t teza s-a dat experimental �n anul scolar trecut. Propunerea ministrului a fost discutata la �nceputul lui august cu sindicatele si a fost agreata, mai ales ca, �n proiectul Legii �nvatam�ntului preuniversitar, se propune ca gimnaziul sa cuprinda clasele V-IX, iar repartizarea la liceu sa se faca �n functie de media aritmetica dintre media generala a gimnaziului si media tezelor unice din clasele VII, VIII si IX. Tezele se vor sustine �n aceeasi zi - pe fiecare disciplina - pentru toata tara, pe subiect unic realizat de serviciul de evaluare. Masura este binevenita, mai ales pentru elevi, dar si pentru profesori, parinti si sistem. Presiunea pe examen va disparea, meditatiile pe banda rulanta ar trebui, de asemenea, sa dispara, iar activitatea profesorului la clasa va putea fi mult mai bine monitorizata.
Presa a atras atentia, �n nenumarate r�nduri, ca examenul de teste nationale reprezinta o forma anacronica de verificare punctuala a elevilor, crea posibilitatea coruptiei �n sistem si, mai ales, condamna elevul la o anumita traiectorie educationala (cel care lua note mici ajungea la SAM ca pedeapsa si nu pentru ca �si dorea aceasta), desi clasele a IX-a si a X-a s�nt parte a �nvatam�ntului obligatoriu si general. �n proiectul Legii �nvatam�ntului dispar SAM-urile, �nvatam�ntul profesional si tehnic fiind organizat la nivel de liceu, ceea ce va �nsemna ca vor ajunge la el doar elevii care �si doresc aceasta.
Puncte tari si puncte slabe
Aceste noi prevederi care se vor aplica �n sistemul educational rascolesc pe toata lumea care are de-a face cu scoala - elevi, parinti, profesori. Cei mai dezavantajati s�nt elevii care peste doua saptam�ni vor �ncepe clasa a VIII-a, �ntruc�t reprezinta prima promotie pe care se aplica experimentul. Ei nu au stiut ca li se vor lua �n seama rezultatele �nregistrate pe tot gimnaziul si la toate disciplinele. „Fiica mea a intrat �n clasa a VII-a si p�na acum s-a straduit sa se puna la punct cu rom�na, matematica si istoria. De unde sa stim ca va conta media la fizica sau la celelalte obiecte? S�nt generatii si generatii de sacrificiu si, din pacate, pentru mii de copii, aceste experimente pe care le face fiecare ministru le marcheaza destinul. Ar trebui sa se aseze odata lucrurile si sa nu se mai schimbe metodologia de la mandat la mandat, ori, ce-i si mai grav, de la an la an“, a declarat Maria A., mama unei eleve �n clasa a VII-a. Desi prin noile prevederi se vrea usurarea vietii elevilor, aceste noutati �i si bulverseaza �n acelasi timp, d�ndu-le oarece nesiguranta vizavi de ceea ce �i asteapta. „Li se cer prea multe copiilor. Vacantele au ajuns sa fie pentru studiu individual, zi de zi au foarte multe ore, materia este greoaie. Si nu se studiaza la acelasi nivel, profesorii din unele scoli cer�nd mai mult dec�t altii. C�t despre notare, nu poate fi vorba ca aceasta reflecta nivelul cunostintelor echitabil de la o scoala la alta, de la urban la rural“, a spus o profesoara din comuna Rediu, mama a doi copii de gimnaziu, care venise ieri sa rezolve o problema la Inspectoratul Scolar.
Profesorul Eugen Dinu Vasiliu, inspector scolar general adjunct, a declarat ca aceste noutati au avantaje si dezavantaje pentru toti cei implicati �n derularea actului educational. „S�nt de parere ca este foarte bine ca se degreveaza elevii si cadrele didactice de un efort �n plus. Testele nationale reprezentau un efort care nu era necesar. �i tineau ocupati toata vara pe copii si pe dascali. La noi, la inspectorat, de exemplu, se tot tin admiteri computerizate p�na pe 7 septembrie. �n timpul examenului, presiunea la care este supus elevul nu este tocmai usoara, motiv pentru care rezultatele nu corespundeau totdeauna cunostintelor. Eliminarea testelor nationale �nseamna eliminarea stresului pentru elevi, care mai usor pot sustine o teza dec�t un examen. Si din punct de vedere logistic, material si financiar e mai avantajos, pentru ca se reduc cheltuielile. Ma g�ndesc si la concediul cadrelor didactice, care toata vara aveau de supravegheat sau de evaluat c�te ceva, �n loc sa beneficieze de perioada libera, conform contractului de munca“, a declarat profesorul Eugen Dinu Vasiliu.
El a comentat si punctele slabe ale ultimelor prevederi din domeniul educatiei, preciz�nd ca descentralizarea va aduce cu siguranta multe discutii si nemultumiri, dat fiind faptul ca responsabilitatea va cadea pe umerii directorilor si dascalilor din scoli, profesorii vor fi acuzati ca �si vor favoriza proprii elevi. „P�na la urma, admiterea �n liceu este un efort �n minus pentru copii. Va fi la fel ca la admiterea la facultate si asemenea admiterii din Occident. Acolo se trimite un CV, un proiect, nu se face o evaluare efectiva la sf�rsit de ciclu de studiu. Analiz�nd pe ansamblu noile prevederi, acestea contin mai multe puncte bune dec�t rele, ceea ce e �n avantajul tuturor celor implicati“, a �ncheiat Eugen Dinu Vasiliu.
|