Se cauta administrator de mall. Repede!
• acum doua saptam�ni, s-a decis cautarea operatorului mall-ului de la piata prin licitatie publica deschisa • pentru ca Primaria tine mortis sa taie panglica inaugurala pe 10 decembrie, s-a propus ca administrarea mall-ului sa fie data la masa tratativelor directe • propunerea n-a fost �mbratisata de tot Consiliul Local, dar va fi repusa �n discutie la sf�rsitul lunii • Oficialii pietreni cauta un operator care sa se �ngrijeasca de viitorul mall din oras. Dar repede! Consiliul Local a hotar�t, acum doua saptam�ni, sa gaseasca administratorul de mall prin licitatie deschisa, �ntru transparenta absoluta, iar acum doua zile a fost pus sa se razg�ndeasca, �ntru accelerarea procedurilor prin care mall-ul sa intre �n grija cuiva specializat. Transparenta nu mai conteaza �n fata necesitatii. Sase din consilieri, pesedisti, n-au fost nici pro, nici contra grabei si s-au abtinut de la vot. Urgentarea a picat pentru ca proiectul avea nevoie de doua treimi voturi favorabile. Nervii, vorbele grele care au ajuns sa fie spuse �n sedinta, acuzele si reprosurile nu fac dec�t sa arate importanta pe care conducerea Primariei o acorda acestui obiectiv de investitii si graba cu care doreste sa �l dea �n folosinta spre bunastarea �ntregului oras. �n sensul ca aici se vor gasi marfuri bune ca sa fie cumparate de tot pietreanul.
Diferenta dintre licitatie publica si negociere directa se resimte at�t la durata, c�t si la bani: licitatia prelungeste termenul de preluare a mall-ului, dar scoate mai multi bani de la cei care doresc sa preia mall-ul, negocierea directa scurteaza termenul, dar aduce bani c�t vrea ofertantul sa dea. Vasile Visan, secretarul municipiului, explica: „Este o procedura diferita. Una, licitatia deschisa, are o procedura, cu termenele si datele ei de desfasurare. Cealalta, negocierea cu publicarea unui anunt, are alte termene si alta procedura de desfasurare. Prima, deci licitatia deschisa, presupune o perioada de 50 si ceva de zile, daca mi-au spus mie corect cei de la Achizitii Publice, iar cealalta, de negociere publica cu anunt, e o procedura care, daca ar fi �nceput pe 15 august, �n 40 si ceva de zile era gata. Cred ca era un c�stig de 10-15 zile, cam asa. Licitatia �nseamna ca toti vin acolo si liciteaza. La negociere, partea de publicitate este aceeasi. Se publica anuntul si se depun ofertele. Si se selecteaza oferte. Deci, ei nu mai liciteaza. Odata aleasa oferta, aceea ram�ne. La licitatie el depune oferta, dar are voie sa supraliciteze. Daca porneste de la 1 leu, pe parcursul licitatiei poate sa spuna si 2, si 3, si 5, si 10 lei. La negociere, oferta pe care o depune e fixa si ram�ne cu c�t a oferit. Avantajul la licitatie este ca, teoretic, se pot obtine sume mai mari, �n schimb se pierde mai mult timp. Dincolo, la negociere, tot teoretic, e posibil ca suma sa fie mai mica. Acum nu-mi dau seama c�t ar fi oferit unul sau altul, dar se c�stiga timp. Deci, e avantaj-dezavantaj, avantaj-dezavantaj“. Adica, ca sa pricepem si noi, pentru vreo 10-15 zile, ne permitem ca oras sa pierdem banuti la licitatie. Multi, putini, dar ar conta.
Posibila explicatie a grabei
De ce ar renunta Primaria la o suma de bani mare, care poate fi obtinuta ipotetic prin licitatie publica, pentru un pret nu neaparat mic, dar convenabil, obtinut la negocierea fata-n fata? Pentru ca e musai ca mall-ul sa se deschida pe 10 decembrie, sa aiba pietrenii unde sa-l caute pe Mos Craciun. De ce a devenit brusc Primaria preocupata de respectarea termenelor, �n conditiile �n care termenele de la telegondola si telecabina au fost de mult depasite si n-a sarit nimeni ca ars? Probabil pentru a nu repeta istoria. Explicatia pentru graba cu care se doreste a fi gasit administratorul de mall o da viceprimarul Mihaela Stoica, �n nota de fundamentare destinata consilierilor locali: „Motivatia alegerii altei proceduri de atribuire a contractului de achizitie publica a serviciului de administrare a complexului comercial de tip mall �n Piata Sf. Gheorghe, dec�t cea de licitatie deschisa consta, �n primul r�nd, �n stabilirea datei de 10 decembrie 2007 ca zi de inaugurare oficiala a complexului comercial“. Al doilea r�nd este doar ca �nvingatorul negocierii directe va fi obligat ca, p�na la inaugurare, sa vina cu idei de amenajare interioara a spatiilor comerciale, conform tiparului unui mall clasic. Cum exista doua acte ale Guvernului care permit administratiei locale sa aleaga procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica, Primaria a ales �nt�i varianta cu licitatia, apoi s-a razg�ndit si a preferat negocierea. „Av�nd �n vedere termenul preconizat pentru inaugurarea oficiala a complexului comercial de tip mall, respectiv 10 decembrie, se impune stabilirea unei alte proceduri de atribuire a contractului dec�t cea de licitatie publica“, mai semneaza viceprimarul Stoica, adaug�nd ca legea permite autoritatilor locale „sa accelereze din motive de urgenta aplicarea procedurii de negociere“, reduc�nd astfel perioada de instalare a administratorului de la 52 de zile (c�te dureaza prin licitatie), la 37 de zile. Care si acestea pot fi scurtate p�na la 15 zile. Av�nd �n vedere ca licitatia a fost hotar�ta pe 26 iulie a.c., 52 de zile �mpingeau intrarea �n p�ine a sefului de mall p�na pe 16 septembrie (sau p�na pe 5 octombrie, daca se calculeaza doar zilele lucratoare). Asta �nsemna ca administratorul ar fi avut doua luni si ceva la dispozitie sa amenajeze interiorul mall-ului si sa-l deschida pe 10 decembrie, cum vrea conducerea Primariei. Unii zic ca ar fi suficient, altii zic ca nu. Ram�ne de vazut ce va zice administratorul stabilit la masa negocierilor directe, indiferent ca acesta va fi Iulius Mall, Tomis Mall, Bucuresti Mall sau City Mall. Mall sa fie...!
HCL nr. 288/26.07.2007, prin care s-au luat unele masuri pentru administrarea imobilului numit Mall, situat pe strada Cuejdi, f.n., l�nga piata centrala spunea ca: 1. Se modifica denumirea obiectivului din „parcare suspendata si centru comercial de afaceri“ �n „Mall Piata Centrala Sf. Gheorghe“; 2. Se aproba organizarea unei licitatii publice deschise �n vederea acordarii contractului de administrare a mall-ului catre un operator specializat si cu experienta �n domeniu; 3. Compartimentele din cadrul aparatului de specialitate al primarului vor face demersurile pentru �ntocmirea caietului de sarcini, organizarea licitatiei publice si �ntocmirea unui draft de contract de administrare care �nainte de a fi semnat va fi supus aprobarii Consiliului Local.
Proiectul nr. 1 dat consilierilor joi dupa-amiaza viza modificarea HCL 288/2007 astfel: 1. Se aproba organizarea procedurii de negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare �n vederea atribuirii contractului de achizitie publica a serviciului de administrare a mall-ului catre un operator specializat si cu experienta similara �n domeniu; 2. Primarul si compartimentele din aparatul de specialitate al primarului vor face demersurile necesare pentru �ntocmirea caietului de sarcini, organizarea procedurii de negociere si �ntocmirii contractului de administrare cu viitorul operator din mall.
|