„Pentagrama sau ironia sortii“
• un nou volum al profesorului Dumitru Ursache a aparut la Editura „Cetatea Doamnei“ Profesorul Dumitru Ursache a intrat pe tar�mul scriitoricesc de fictiune cu romanul „Paradisul papagalilor“, pentru ca recent sa recidiveze cu un alt roman - „Pentagrama sau ironia sortii“, aparut la Editura „Cetatea Doamnei“. Pe coperta a patra, un postargument, interesant si, �n acelasi timp, incitant: „�n sufletul nostru salasluiesc trei categorii de credinte. Primele nu s�nt ale noastre, caci le-am �mprumutat uit�nd de la cine si �n ce �mprejurari. Urmatoarele au devenit credinte desi la �nceput au fost dorinte exprimate sau nu. Ultimele ne influenteaza cel mai mult. Ele au aparut pentru ca nu am gasit alte explicatii convenabile. De aceea nu vom �nceta sa le cautam, p�na �n ultimul ceas al vietii.“
Si pentru ca autorul, contemporan cu noi, ne statea la �ndem�na, l-am rugat sa ne descifreze Pentagrama. Nascut la 18 octombrie 1952, la Piatra Neamt, Dumitru D. Ursache a absolvit, �n 1975, Facultatea de Filosofie a Universitatii „Al.I. Cuza“ din Iasi, cu teza „Psihanaliza fenomenologica a imaginarului la Gaston Bachelard“. A fost profesor-educator la Casa de Copii Baieti, profesor la Liceul de Constructii si Colegiul National „Petru Rares“, profesor si director la Grupul Scolar Economic-Administrativ din Piatra Neamt. A obtinut gradul didactic I �n �nvatam�nt si apoi titlul de doctor �n stiinte, specialitatea epistemologie, �n 1993, cu teza „Filosofia metodei �n conceptia lui Lucian Blaga“. A publicat articole si studii �n Anuarul Universitatii „Al.I. Cuza“ din Iasi, �n volumul „Congresul International de Filosofie“, precum si �n mai multe reviste de specialitate.
�n cautarea ultimei sanse
Reporter: Cum ati ajuns facator de lumi?
Dumitru D. Ursahe: Am �nceput sa scriu t�rziu, pentru ca multa vreme am avut alte preocupari. Pe mine m-a preocupat, �n primul r�nd, cariera didactica. Pe asta am pus accent.
Rep.: Si a meritat?
D.D.U.: Am dat la facultate constient ca voi fi profesor. Asta mi-am dorit dintotdeauna. Faptul ca m-am apucat de scris a fost rezultatul unei decizii generate de anumite �mprejurari.
Rep.: De pilda?
D.D.U.: Atinsesem toate culmile didactice.
Rep.: Nu mai aveati ce sa descoperiti �n �nvatam�nt?
D.D.U.: Nu, nu mai aveam.
Rep.: Era, prin urmare, pentru dumneavoastra, un teritoriu epuizat. Se deschidea un alt domeniu de explorare. Mai interesant, mai personal, �n care puteai sa fii singur, �n care nu trebuia sa te confrunti neaparat cu impactul social.
D.D.U.: Dupa ce am dat doctoratul, am intrat, cum se spune, �ntr-o criza de activitate intelectuala. Si cum, practic, nu mai era o alta solutie de perfectionare, m-am apucat de scris.
Rep.: Ca la o ultima sansa de expresie autentic umana. Am �nteles ca ati avut si incitatori.
D.D.U.: Da, si printre ei se afla doamna profesoara Nicoara.
Povara chipului
Rep.: Cartea care a aparut recent a fost preludiata de o alta care purta un titlu oarecum ciudat, „Paradisul papagalilor“. Ce este „Pentagrama“?
D.D.U.: Pentagrama este o formula foarte veche; formula aristotelica. Ea reprezinta o realizare care incita la �ntelegerea tipiei de natura umana, polimorfa. Natura umana nu poate fi vazuta dintr-o singura perspectiva, dintr-un singur unghi. De aceea eu m-am reprezentat pe mine �nsumi �n cele cinci personaje pe care le-am creeat si pe care le-am elaborat cu constiinta faptului ca lumea este unitara �n esenta ei, natura umana fiind eterna si unica.
Rep.: Pentagrama reflecta, totusi, un simbol al unitatii.
D.D.U.: Sigur ca da. Desi este polimorf, arat�nd deschiderea spre orizonturile cunoasterii lumii, omului. Am �ncercat sa ma transpun �n pielea personajelor si fiecare dintre ele trece printr-o experienta unica. Aceasta experienta este cea a expectatiei, a dorintei de a fi altceva. Principiul de la care am plecat este acela ca, �n esenta, cel care �si doreste sa fie altceva dec�t ceea ce este poate reusi.
Rep.: Fara sa fie implicat, inevitabil, esecul.
D.D.U.: Ba chiar, dimpotriva.
Rep.: De ce „ironia sortii“?
D.D.U.: Din cauza ca, aceste cinci personaje chiar obtin ceea ce �si doresc.
Rep.: Si cam ce-si doresc?
D.D.U.: Unul doreste sa fie suplu, admirat, frumos, carismatic, iubit de lume. Si i se �nt�mpla asta. Cu toate ca, dupa ce obtine toate astea, �ncepe sa regrete. Constata ca nu mai este el, ci altcineva. Nu se mai recunoaste. Altul �si doreste sa fie puternic, potent, mascul feroce. Si reuseste la r�ndu-i; at�t de bine, �nc�t devine priapic. Lucru care �i va fi fatal. Se scufunda at�t de temeinic �n atmosfera lubrica a vietii, �nc�t decade treptat la nivelul cel mai de jos. Altul �si doreste sa ajunga la locurile sfinte, sa fie curat sufleteste si spiritual. �ncepe un lung pelerinaj �mpanat de suferinta si privatiuni care nu se va sf�rsi niciodata. Va cunoaste rautatea lumii care se opune acestui proces. Un alt personaj este exemplul omului care a pierdut echilibrul lumii prin esecul familial si social. Este �ntr-o stare de confuzie si dezechilibru care, �n cele din urma, �l trimite catre un soi de acceptare a fatalitatii reprezentata de lumea �n care traieste. Ultimul personaj apare ca neutru �n toata tesatura epica, accept�nd rolul de mediator. Dar medierea este un esec. Nimeni nu o poate face �ntr-o lume �n care avem de a face cu at�tea moduri complexe si contradictorii de a rezista. De aceea, medierea lui ram�ne undeva, ca o insula de asteptare, ca un peron la care fiecare asteapta sa vina trenul potrivit.
Rep.: Si care uneori pare sa �nt�rzie cam mult.
|
Comentarii la acest articol: |
Ad�ugat de constanta la data 24.07.2007 10:41 |
Din cate adevaruri...
.. este titlul unei poezii de Geo Dumitrescu. Din cate adevaruri este facut .. un om? Cineva a gasit ca ar fi rezonabil numarul 5, deci PENTAGRAMA (lui Arhimede). Citind interviul, am trecut prin diverse stari (5?), de la DECEPTIA celui care afla ca EXISTA UN DASCAL 'INCHEIAT', un DASCAL in FORMA PURA, pana la o 'intelegere', chiar superficiala, a spiritului interlocutorului: <citat> Unul doreste sa fie suplu, admirat, frumos, carismatic, iubit de lume. Si i se întîmpla asta. Cu toate ca, dupa ce obtine toate astea, începe sa regrete. Constata ca nu mai este el, ci altcineva. Nu se mai recunoaste.</citat> Castigand (un adevar) pierdem (altul)! Ramane, ca singura sansa, disimularea si disiparea in diverse formule si forme pana la disolutie. Astfel, avem sansa sa rearanjam totul in forma pe care ne-o dorim! Daca nu ne place numai una, putem alege mai multe. Una dintre ele ne va fi fost placuta! Felicitari autorului, si sper sa pot gasi CARTEA care sa-mi dea o NOUA SPERANTA! |
|
|