Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iulie 2007
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 5 Iulie 2007
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Un dialog „subversiv“ cu creatorul unei religii a sunetului (I)

Un dialog „subversiv“ cu creatorul unei religii a sunetului (I)

Gheorghe Zamfir: „Cred ca am transformat naiul �ntr-o faclie de unda sonora purificatoare“

„Naiul este un instrument divin, mirific, un instrument cu valente divine, un instrument cosmologic, care contine �n el toate secretele, codul c�ntecului rom�nesc si planetar. Este un instrument multimilenar, care traieste pe glia rom�neasca de peste sapte mii de ani. Si daca este al nostru, trebuie sa-l sfintim, asa cum a fost el sfintit �n istoria rom�nilor, si sa-l consideram ca simbol al sunetului nostru si ca purtator de lumina si sunet divin.“
Acestea au fost cuvintele cu care maestrul Gheorghe Zamfir �si �ncheia declaratia de presa de dupa concertul pe care l-a sustinut �n compania Orchestrei simfonice a Filarmonicii de Stat „Mihail Jora“ din Bacau, dirijata de Ovidiu Balan, �n cadrul „Vacantelor Muzicale la Piatra Neamt“.
Si cum Gheorghe Zamfir e un nume confundat cu naiul, ne-am propus ca, pornind de aici, sa discutam c�te ceva din toate. Dar, �n primul r�nd despre bucuria spirituala a sunetului si mizeria contemporana �n care, de voie, de nevoie, ne straduim sa stralucim.

„C�nd suflul lui Dumnezeu plutea peste ape...“

Reporter: Stimate maestre, cum se �mpaca originea pag�na a naiului, invocata chiar de dumneavoastra, cu spiritul crestin revendicat �ntre timp?
Gheorghe Zamfir:
Pag�n este un fel de a spune, este o denumire care a fost data celor care au existat �nainte de crestinism. Dar si ei au avut credinta lor. Ei au crezut �n zei; care si ei au avut valoarea lor. Fiecare segment din natura a avut un zeu. Un controlor din cer care domina acel sector. Deasupra tuturor era Zeus. Crestinismul a adus unicitatea �n credinta care l-a pus numai pe Dumnezeu unic ca dominator si creator a tot ceea ce exista. Politeismul si monoteismul; din care, bine�nteles, a aparut trinitatea: Tatal, Fiul si Sf�ntul Duh. Prin crucea pe care Iisus a aratat-o omenirii ca element duhovnicesc, elementul rastignirii, elementul sacrificiului M�ntuitorului, prin care el ne-a luat �mpreuna, pe toti, ca sa ne m�ntuiasca. Prin varsarea s�ngelui sau. Si prin Sf�nta euharistie, care era p�inea, vinul si untdelemnul. P�inea era trupul M�ntuitorului, vinul era s�ngele si untdelemnul era elementul de �nchinaciune, de mir. El ne-a daruit �ntru salvare ... Tatal ceresc. Or, naiul, ca element de sfintire a sunetelor, tocmai din aceasta perioada pe care o numim noi pag�na si care a avut si ea valoarea ei. Ca daca pag�nismul, asa cum �l numim noi astazi, nu exista, crestinismul nu exista nici el. El s-a cladit pe elementul acesta pag�n si si-a consolidat baza pe acest pag�nism. Sau, cum l-as numi eu, antecrestinism. Or, �n partea aceasta a lumii, pe care o cunoastem din mitologia greaca, a existat acest „pag�nism“, adica un teritoriu al lui Pan. Pentru ca si marii filosofi, de la ... �ncoace, toti au fost paganisti. Adica toti au crezut �n zeul Pan, care la epoca aceea era zeu universal. Era zeul naturii, care reprezenta totul. Chiar acum, materialistii spun ca venim din natura mama. Dar natura mama de cine a fost facuta? Nu tot de Dumnezeu? �n Biblie se spune ca �n cele sase zile el a facut lumea. Cu totul. �n primele zile s-au dat apele la o parte, a facut pam�ntul, s-a uscat pam�ntul, au aparut florile, semintele copacii, pasarile, animalele... �n a sasea zi l-a facut pe om, si-n a saptea zi s-a odihnit. Toata splendoarea aceasta care se numeste creatia divina. Elementul sonor, muzical, a existat de la primele �nceputuri. C�nd suflul lui Dumnezeu plutea peste ape, acel suflu era cel din trestia care a aparut �n a treia zi. Si care a creat mai t�rziu naiul. Si daca Pan n-ar fi existat n-ar fi existat nici el. Pan era un zeu universal. Nu era numai zeul muntilor, apelor, padurilor ci si al animalelor. Toate faceau parte din spatiul acesta pe care Blaga l-a numit mioritic mai t�rziu. Ori, acest spatiu era spatiul rom�nesc. Al Traciei, care era cea mai mare parte de pam�nt a Europei.

Gradina Maicii Domnului

Rep.: Convingatoare explicatie.
Gh. Z.:
Asa si este. Geto-daco-tracii au fost cel mai mare - nu pot sa-i spun imperiu, pentru ca nu eram �nca imperialisti cuceritori, asemenea gepizilor, ostrogotilor, hunilor, tatarilor, mongolilor, si altor popoare - popor sedentar. Cred ca ne-am nascut �n aceasta zona terestra si ne-am �mpam�ntenit aici. Noi am fost creati de Dumnezeu pentru acest loc si aici am ramas. Am o credinta foarte vie ca s�ntem rasa primordiala a omenirii. Socot aceasta zona a planetei ca fiind prima populata.
Rep.: Nu vi se pare o afirmatie �ntruc�tva hazardata?
Gh. Z.:
Deloc! De pilda, Papa Jean Paul al II-lea, c�nd a venit �n Rom�nia �n 1999, la cobor�rea din avion a spus: Bine am venit �n gradina Maicii Domnului! Pai, daca �n conceptul Papei Jean Paul al II-lea, care a fost reprezentantul celei mai mari configuratii religioase dupa budism si ortodoxism, aici e gradina Maicii Domnului, e ceva. Catolicismul numara aproape cinci sute de milioane de credinciosi, iar cu ortodocsii fac cam un miliard. Budistii, evident, s�nt mult mai multi... India, China si restul Asiei... �nseamna ca aici este un centru spiritual, �nseamna ca cine a spus, ca profetie - si nu s�nt putini - de la Serafim la Calinic de Cernica si chiar Nostradamus - ca Rom�nia va constitui �n secolul al XXI-lea centru spiritual omenirii, nu a grsit deloc. Aici exista un fel de batalie, de razboi spiritual pe care Rom�nia �l va c�stiga cu certitudine. Si asa exista destule zvonuri ca americanii vor sa puna m�na pe aceasta tara, din toate punctele de vedere... Dar nu numai ei... si iudaicii... Pentru ca ei stiu ca aici va fi o mare batalie privind istoria spirituala a omenirii.

„Am fost uns si ales pentru aceasta misiune“

Rep.: Sa revenim la nai, maestre!
Gh. Z.:
Da. Si pe acest teritoriu s-a nascut acest instrument. Deci �n sudul Traciei, sau �n nordul Greciei, �n Arcadia veche, unde s-a nascut si a existat zeul Pan. Or, daca ne g�ndim bine, si Apolo si Orfeu au fost tot traci. Si Dionysos a fost trac. Eu s�nt fericit ca acest instrument s-a nascut pe teritoriul care astazi este Rom�nia si ca spatiul mioritic cuprinde si acest instrument inserat �n spatiul mioritic, unde si-a desfasurat toata partea sonora de lumina si de divinitate.
Rep.: Considerati ca afinitatea dumneavoastra fata de acest instrument este una ancestrala, mostenita din generatii stravechi? Ca acolo se afla �n premisele existentiale ale radacinilor dumneavoastra?
Gh. Z.:
Foarte t�rziu mi-am dat seama ca partea mea de sunet si partea mea de manifestare a fost predestinata si ca nu a fost �nt�mplator ca eu a trebuit sa aleg naiul sau, mai bine zis, ca naiul a trebuit sa ma aleaga pe mine si eu sa ma manifest �mpreuna cu el. Ca eu sa devin el si el sa se integreze total �n mine. Asta am �nteles-o abia pe c�nd aveam vreo patruzeci, patruzeci si cinci de ani. Or, acum, la v�rsta mea de saizeci si sase de ani, mi-am dat seama ca a fost o predestinare, ca am fost pe undeva - s-ar putea spune astfel - ca am fost uns si ales pentru aceasta misiune, dar s�nt sigur ca din viata mea anterioara, sau, mai bine zis, din vietile mele anterioare, alegerea a fost facuta �n acest sens. Adica nu a fost o �nt�mplare ca la paisprezece ani eu am descoperit naiul sau ca el m-a descoperit pe mine si ca ne-am unit si a trebuit sa mergem �mpreuna pe acest drum care s-a transformat �ntr-un drum de lumina, �ntr-un drum triumfal, de pacificare a poporului rom�n si a �ntregii lumi, unde eu am purtat partea mea de credinta si de lumina. Cred ca am transformat naiul �ntr-o faclie de unda sonora purificatoare.

Adevarata fata a politicului

Rep.: Aveti o cariera impresionanta, o stie toata lumea, ati avut perioade prelungi de glorie, dar ati avut si perioade mai putin faste, mai ales �n ultima vreme. Stiu ca s�nt multe lucruri pe care nu le spuneti, le reprimati �n dumneavostra... Un artist de talia dumneavoastra merita o recunoastere perpetua, fie si numai pentru simplul fapt ca s�nteti un creator de scoala. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca s�nteti initiatorul unui gen de tratare muzicala absolut personal. Cu toate acestea, sau poate tocmai din aceasta pricina, ati avut si aveti �n continuare foarte multi detractori. Cum se poate?
Gh. Z.:
Se poate pentru ca eu am fost un om, s�nt un om si voi fi p�na la plecarea mea de pe aceasta planeta un om care iubeste adevarul si care �l spune. Adevarul, �n felul �n care eu l-am aratat �ntregii tari si �ntregii lumi, a deranjat foarte mult pe unii.
Rep.: Cine s�nt aceia?
Gh. Z.:
Am aratat adevarata fata a politicului. Politicul, care a decimat omenirea moderna si care o va decima �n continuare p�na c�nd o va lichida definitiv. S�nt si constienti si inconstienti. �nsa implicarea politicului �n toate domeniile de activitate ale omului si inclusiv arta si, �n speta, muzica, a dus la un dezastru total. Pentru ca ei, fiind o rasa de oameni egoisti, feroce, care nu �si dau seama de valori... Ei cred ca reprezinta valoarea. Tocmai din aceasta considerare falsa s-au nascut erori colosale care au dus la dezastrul �n care ne aflam. Dezastru si de ordin economic, dar mai ales spiritual. Or, eu am spus-o de la �nceput. C�nd am venit �n tara din exil m-am implicat �ntr-un asemenea fel �nc�t am zis ca vreau sa fac orice pentru poporul acesta. Sa-l readuc at�t c�t pot eu la linia de plutire si sa �ncerc sa salvez sunetul rom�nesc implic�ndu-ma �n viata culturala a neamului meu. A acelui neam care m-a nascut si pe care am intentionat sa-l readuc la constientizarea actului cultural si la renasterea sa.
Rep.: Ati reusit?
Gh. Z.:
Nu prea. Am fost �nteles gresit, am st�rnit gelozii si invidii cumplite din partea unor detractori, politicieni mai ales, �n frunte cu Ion Iliescu si Nastase, care au creat o adevarata conspiratie �mpotriva mea. Un complot. Acesta este cuv�ntul. Un adevarat complot care urmarea distrugerea mea totala. De la imagine la munca mea de peste cinci decenii si poate s-au g�ndit si la anihilarea mea fizica. Dar nu mai traim, probabil, �n epoca asasinatelor. Cu toate ca ei m-au asasinat �n g�ndul lor si m-au lichidat �n tot ceea ce puteam sa fac pe linie de cultura. M-au �nconjurat numai de nemernici, de inamici, au creat un proiect, un plan criminal, demagogic de dezinformare si m-au eliminat din absolut toate actiunile �n care puteam sa ma implic pe linie culturala.

Tentatia pedagogica

Rep.: Va referiti, printre altele si la catedra de specialitate a Universitatii Nationale de Muzica?
Gh. Z.:
Da, eu am visat la aceasta catedra �nca din anii '70 c�nd am fost solicitat de catre directorul Conservatorului din Paris. Numai ca, atunci fiind �n plina voga, nu aveam timp sa ma ocup de partea pedagogica. Dupa ce mi-am �mplinit misiunea pe care o aveam si m-am retras �n tara mea �n 1990, am facut tot posibilul sa ma implic �n aceasta noua forma de servire a patriei. M-am dus la Conservator si i-am propus rectorului de atunci - nu stiu cum �l chema... Lerescu, parca - sa facem o noua catedra, si el a zis ca nu �nfiinteaza clase de instrumente rudimentare. �n conceptul lui de muzician, naiul era un instrument rudimentar. Ce a urmat dupa aceea a fost o adevarata catastrofa, pentru ca Dan Buciu, care a devenit �ntre timp rector, �mpreuna cu decanul Serban Soreanu, figuri lugubre, figuri sinistre �n muzica rom�neasca, ce n-au dat nici un exemplu si n-au adus nici un aport la dezvoltarea conceptului muzical rom�nesc, dimpotriva, au transformat institutia muzicala pe care o conduc �ntr-o institutie de interese, de trafic de influenta, de abuz de putere, si �ntr-un clan mafiot �n care senatul nu stiu ce face, cum face si de ce face. Exista manifestari din ce �n ce mai vehemente din partea studentilor, cu care mai vorbesc si eu uneori, si care s�nt revoltati la culme de tot ceea ce se �nt�mpla acolo. Este trist sa se dea astfel de verdicte �n ceea ce priveste o institutie de arta care este considerata reprezentativa pentru muzica rom�neasca.

Democratia originala „made in Romania“

Rep.: S�nteti foarte pornit.
Gh. Z.:
Ceea ce mi-au facut aceste doua persoane, mie personal, este cutremurator. Nu toata lumea, evident, pentru ca acolo s�nt si oameni de valoare, oameni importanti, profesori care au calitati exceptionale. Eu venisem acolo cu g�nduri sincere si minunate, entuziast, venisem impregnat de datele unei democratii europene, vestice, ca traisem la Paris treizeci si cinci de ani, am trait �n Canada cinci ani, �n Elvetia trei ani, foarte mult am c�ntat �n zona aceea, �n Germania, �n toata Scandinavia, deci eram arhiplin de conceptul unei democratii practicate de sute de ani. Or, sa spuna ei ca eu n-am reusit sa ma integrez �n democratia lor, aceea interioara a unei institutii pe care o conduc ca niste birocrati, ca niste tehnocrati, este cu totul si cu totul fals. Cred ca a fost un interes meschin, abject - asta este cuv�ntul - pentru ca eu sa fiu cooptat numai pentru a crea clasa de nai, �n timp ce ei deja stiau cine va fi profesor acolo. M-au tinut cinci ani de zile fara sa-mi dea catedra cu adevarat, fara sa ma implice si sa-mi dea titulatura. M-au facut sa-mi dau doctoratul, l-am dat de pomana, l-am luat cu „summa cum laude“, mi s-a acordat si un titlu de doctor honoris causa, ca dupa aceea, imediat, sa ma �nlature si sa puna o persoana lugubra, sinistra...
Rep.: Cine este?
Gh. Z.:
Dalila Cernatescu, care nu are nici o cunostinta, n-are diploma de nai, n-a facut naiul cu mine, n-a terminat o scoala de muzica, a venit de la facultatea de pedagogie... Ea a fost pregatita �nca din anii '97, 98... Si-atunci Buciu si Soreanu au zis ca �l aducem pe Zamfir ca sa cream clasa, pentru ca ea n-avea atu, n-avea legitimitate. Si n-avea diploma. Era foarte greu sa obtina o diploma ad-hoc, sa o inventeze.
A fost un scenariu abject. Au facut un soi de examen, pe baza notei mele ea a fost transferata de la pedagogie la interpretare, unde a fost numita imediat titulara. Pe mine m-au tinut cinci ani fara titulatura. A fost introdusa �n Senat, ceea ce este inadmisibil.
Prin urmare, a fost legitimata la interpretare, i s-a dat catedra, a fost numita titulara, a fost introdusa �n senatul Universitatii, i s-a dat �nca o catedra suplimentara de profesor de muzica de camera... Disciplina aceasta nici n-a existat la nai. Nimeni n-a compus pentru nai muzica de camera, dec�t Gheorghe Zamfir.

Hold-up cu studenti

Rep.: �n felul acesta ati ramas de izbeliste.
Gh. Z.:
�n felul acesta s-a gasit un pretext. Eu am facut niste memorii la minister �n care am spus ca este inadmisibil ceea ce se �nt�mpla �n aceasta institutie. Cum a ajuns Dalila Cernatescu? Care s�nt secretele acestei manipulari, acestui abuz de putere si trafic de influenta pentru ca ea sa fie pusa �n locul meu? Mi-au luat toti studentii, am fost eliminat si studentii mei care trebuiau sa continue n-au mai facut cu mine, au ramas �nca trei din cei zece care vor termina �n anul viitor si �n felul acesta clasa mi-a fost anihilata si mi-a fost furata, ram�n�nd sub conducerea aceasta.
Rep.: Maestre, ati primit, totusi, lovituri, �n special pecuniare, si �n democratiile occidentale de care vorbeati adineaori. Cum s-a �nt�mplat?
Gh. Z.:
Aceasta este o amintire foarte trista. As prefera s-o spun �n alt moment pentru ca, efectiv, n-am starea de spirit necesara pentru acest lucru. Credeti-ma!
Rep.: Am �nteles.
Gh. Z.:
Deja ma doare enorm aceasta stare a faptului ca mi s-a luat catedra, ca mi s-au luat studentii si, ca dovada, vedeti ca studentii mei au venit la cursurile de maiestrie pentru a lucra cu mine.
Rep.: O dovada de solidaritate cu maestrul lor.
Gh. Z.:
Da. Au venit sase studenti la cursurile de la Piatra Neamt si acest lucru ma bucura foarte mult. Ei si-au dat seama ca mai au enorm de mult de �nvatat. N-am intrat �nca �n adevarata fenomenologie si descifrarea codului secret al naiului divin. Voi �ncepe lucrul acesta �n aceste zile si �l voi continua �n anii care vor urma. Ei vor fi alaturi de mine si vor reprezenta adevarata clasa stiintifica a naiului rom�nesc.
(Va urma)

Articole similare:
Un dialog „subversiv“ cu creatorul unei religii a sunetului (I)
Un dialog „subversiv“ cu creatorul unei adevarate religii a sunetului (II)
Un dialog „subversiv“ cu creatorul unei adevarate religii a sunetului (III). „Maneaua a devenit o religie“
Un dialog „subversiv“ cu creatorul unei adevarate religii a sunetului (IV): Bun venit in tara lui OK!

Articol afisat de 2947 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(A consemnat Ioan AMIRONOAIE))
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective