Romascanii sarbatoresc Sf�nta Treime
• impusa de Consiliul de la Niceea, in secolul al patrulea, Sf�nta Treime a devenit o dogma acceptata de �ntreaga crestinatate Romascanii sarbatoresc Sf�nta Treime, despre care majoritatea teologilor s�nt de acord ca a devenit o componenta a Crezului Crestin abia �n secolul IV. Dupa ce a fost formulata la atare, a fost declarata obligatorie �n cadrul mai multor consilii bisericesti. Crestinismul timpuriu, si mai ales perioada apostolica, nu a cunoscut o asemenea �nvatatura si nici vorba sa predice o dogma �n acest sens. �mparatul Constantin, dupa convertirea la crestinism, a jucat un rol important �n adoptarea doctrinei Trinitatii. El a convocat, �n anul 325, Consiliul de la Niceea, pentru a impune doctrina Bisericii Romane. A prezidat acel consiliu si a exercitat o influenta deloc neglijabila �n luarea deciziilor. Pe la anul 300, au avut loc multe dispute cu privire la persoana si pozitia lui Iisus Hristos. Culmea disputei a fost atinsa de parerile episcopului Alexandru si presbiterului Arius. Episcopul a �nvatat ca Iisus este egal cu Dumnezeu, �nsa Arius a respins aceasta �nvatatura. Pentru aceasta, a fost eliberat din functie si excomunicat prin decizia Sinodului din Alexandria, �n anul 321. Cearta care nu se mai termina l-a nelinistit pe Constantin. �mparatul l-a trimis pe Ossius, episcop de Cordoba, �ntr-o misiune de informare si mediere la Alexandria. Ossius s-a unit cu Alexandru �mpotriva lui Arius si a reusit sa-l convinga pe Constantin sa accepte pozitia lui Alexandru. Pentru a conferi legalitatea necesara noii doctrine, Constantin convoaca, �n luna mai 325, Consiliul de la Niceea, unde i-a invitat pe toti episcopii crestini din acea vreme. Constantin s-a folosit puterea politica si i-a c�stigat pe episcopi de partea sa, astfel ca pozitia teologica a Trinitatii a fost acceptata. Marturia de credinta a fost semnata si parafata, iar documentul este acum cunoscut drept „Crezul de la Niceea“, care declara egalitate �ntre Dumnezeu Fiul si Dumnezeu Tatal. 218 episcopi au semnat acest crez, cu toate ca el a fost opera unei minoritati. Noua doctrina a lui Constantin a fost probabil influentata de conceptia triadica a romanilor, ca de exemplu triada Jupiter, Mercur si Venus.
|